90 درصد مطالبات رهبر انقلاب از حوزه معطل مانده است
حجتالاسلام محمد دشتی، عضو هیأت علمی جامعهالمصطفی العالمیه در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، درباره بایدها و نبایدهای طلبگی گفت: بایدهای طلبگی در دو محور خلاصه میشود نخست مجاهدت علمی و دیگری مجاهدت اخلاقی و معنوی است.
وی با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) افزود: طلاب باید قبل از این که فراغت دوران مجردی را از دست دهند به مجاهدت علمی بپردازند و طلبهای که مراتب تکمیلی علمی را پشت سر نگذارد بدون تردید در حوزه موفق نخواهد شد.
استاد حوزه علمیه قم با انتقاد از چگونگی پذیرش طلاب از سوی حوزه علمیه خاطرنشان کرد: محدودیتهای بسیاری در گزینش متقاضیان حوزه از سوی مسؤولان وجود دارد و به همین سبب همه انتظارات و آرمانها در پذیرش و گزینش امکان پذیر نیست.
این استاد دانشگاه با انتقاد از عدم نگاه بلند مدت به استعدادهای طلاب در حوزه خاطرنشان کرد: نگاه بلند مدت برای پرورش استعدادهای طلاب در حوزه بسیار پراکنده و برخلاف دغدغههای رهبری است.
وی در ادامه افزود: متأسفانه برخی از مشکلات حوزه به کمبود منابع مالی برمیگردد، اما همین مشکل نیز با مدیریت صحیح و معقول قابل حل خواهد بود.
وی تمرکز حوزه به فقهی بودن را برای وضعیت آموزشی حوزه نامناسب دانست و تأکید کرد: در گذشته از مهمترین نیازهای جامعه نیازهای فقهی بود اما امروزه حوزه برای تمدن سازی اسلامی در جهان باید به همه نیازهای علمی بپردازد در صورتی که عمر طلبه در این حوزه فقط صرف تحصیل فقه و اصول میشود در صورتی که بعد از اتمام این تحصیل نیز هنوز برای ورود به جامعه آماده نیست.
حجتالاسلام دشتی دروس خارج فقه و اصول در حوزه را ناکارآمد خواند و تصریح کرد: تا وقتی دروس به طور کامل تخصصی نشود و طلبه خود را مسؤول تحصیل به یکی از نیازهای جامعه نداند حوزه انرژی سوز و فرصت سوز خواهد بود.
وی در پایان گفت: نگاه امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب یک نگاه جامعه و جهانی به حوزه علمیه است اما نگاه برخی مسؤولان و مدیران در حدی است که به نیاز یک روستا یا شهر کوچکی میپردازد و شاید بتوان گفت که حوزه در 10 درصد موارد مطالب مورد درخواست رهبری را انجام داده است./1329/ت302/س