۰۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۲:۱۰
کد خبر: ۲۴۸۵۸۲
استاد حوزه و دانشگاه:

ائمه اطهار با اراده و آگاهی از گناهان پرهیز می کردند

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این که ائمه اطهار(ع) با اراده و بینش و آگاهی از گناهان پرهیز می کردند، گفت: امامان معصوم(ع) مجبور به اطاعت و ترک گناه نیستند؛ چرا که این بزرگواران به خاطر علمی که به گناه داشتند، از آن دوری می کردند.
ائمه اطهار با اراده و آگاهی از گناهان پرهیز می کردند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، خانم حیدری، استاد حوزه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد، امروز در سلسله نشست های تفسیر زیارت جامعه کبیره که در سالن اجتماعات این مرکز و در جمع اساتید و طلاب برگزار شد، گفت: خداوند هدایت ویژه را نصیب ائمه اطهار(ع) کرده است.

 

وی ابراز کرد: هیچ کس از انبیای الهی از هدایت الهی بی نیاز نیستند؛ چرا که بدون هدایت خداوند، کسی به سر منزل مقصود نمی رسد؛ خداوند در قرآن می فرماید: «أُوْلَـئِکَ الَّذِینَ هَدَى اللّهُ فَبِهُدَاهُمُ اقْتَدِهْ قُل لاَّ أَسْأَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْرًا إِنْ هُوَ إِلاَّ ذِکْرَى لِلْعَالَمِینَ، آنان کسانى بودند که خدا هدایتشان کرد، پس به هدایت آنان اقتدا کن. بگو: براى این [رسالت‏] از شما مزدى نمى‏خواهم که این جز اندرزى براى جهانیان نیست.»

 

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به آیه «وَقَالُواْ الْحَمْدُ لِلّهِ الَّذِی هَدَانَا لِهَـذَا وَمَا کُنَّا لِنَهْتَدِیَ لَوْلا أَنْ هَدَانَا اللّهُ لَقَدْ جَاءتْ رُسُلُ رَبِّنَا بِالْحَقِّ وَنُودُواْ أَن تِلْکُمُ الْجَنَّةُ أُورِثْتُمُوهَا بِمَا کُنتُمْ تَعْمَلُونَ»، اظهار کرد: بهشتیان زمانی که در بهشت مستقر می شوند، حمد و ثنای الهی را به جا می آورند.

 

حیدری گفت: خداوند در این آیه «وَ وَجَدَکَ ضَالًّا فَهَدَى، و سرگشته‏ات یافت پس راه نمود»، نخواسته بگوید، معاذ الله پیامبر اکرم(ص) در ضلالت بوده، بعد خداوند او را هدایت کرده است؛ بلکه در مقام بیان این مطلب است که اگر هدایت الهی نبود، پیامبر اکرم(ص) نیز همانند دیگران در معرض گمراهی قرار می گرفت و خدا پیامبر اکرم(ص) را به گونه ای خلق کرد که هرگز گمراه نشود.

 

استاد حوزه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد با اشاره به فراز «وَ اشهد اَنکم الأئمةُ الراشدون المَهدِیون»، گفت: اسامی و القاب هر امامی به تمام ائمه اطهار(ع) اطلاق می شود، وصف مبارک مهدی در این فراز، بر همه امامان اطلاق می شود، اما به لحاظ اسمی، به امام عصر(عج) اطلاق می شود.

 

وی با اشاره به این که  ائمه اطهار(ع) با اراده و انتخاب و بینش و آگاهی از گناهان پرهیز می کنند، ابراز کرد: معنای عصمت معصومان(ع) این است که، انسان از لحاظ بینش و آگاهی به گونه ای است که به ضرر گناه آشنایی کامل دارد؛ از این رو ائمه اطهار(ع) به خاطر علمی که به گناه دارند، از آن دوری می کنند.  

 

این استاد حوزه و دانشگاه در پاسخ به این پرسش که آیا امکان گناه برای ائمه اطهار(ع) وجود دارد؟ اظهار کرد: امکان گناه برای تمام انسان ها حتی ائمه معصوم(ع) است، این بزرگواران با توفیق ویژه خدا بر خواسته شیطان غلبه می کنند. 

 

حیدری گفت: امامان معصوم(ع) مجبور به اطاعت و ترک گناه نیستند؛ چرا که اگر مجبور به ترک معصیت بودند، وسوسه شیطان برای آن ها بی معنی بود.

 

استاد حوزه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد افزود: خداوند همه انسان ها را بر اساس فطرت توحیدی خلق کرده است، اما با این وجود برخی انسان ها فطرتشان را در گل و لای شهوت و غضب دفن می کنند./1309/پ202/ب4

ارسال نظرات