۰۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۹:۳۴
کد خبر: ۲۴۹۰۱۷
دبیرکل اتحادیه علمای حامی مقاومت اسلامی:

ترویج شیعه‌هراسی در کشورهای عربی اشتباه بزرگی است/ عربستان به دنبال سلطه بر دارالافتاء لبنان است

خبرگزاری رسا ـ یکی از علمای اهل سنت لبنان با انتقاد از ترویج شیعه هراسی در برخی کشورهای عربی، از تلاش عربستان سعودی برای سلطه بر دارالافتاء لبنان پرده برداشت.
ماهر حمود، از علماي اهل سنت لبنان



به گزارش خبرگزاری رسا، شیخ ماهر حمود، دبیرکل اتحادیه علمای حامی مقاومت اسلامی در گفت‌وگوی مفصل با شبکه ماهواره‌ای المیادین با تأکید براینکه برخی کشورهای حوزه حاشیه خلیج فارس از قبیل عربستان سعودی نمی‌خواهند اهل سنت وارد جنبش‌های مقاومت شوند، گفت: بنده در دهه هشتاد با همکاری سپاه پاسداران جمهوری اسلامی تجمعی از جوانان اهل سنت لبنانی را به راه انداختم که این امر پس از خروج اسرائیل از لبنان متوقف شد.

 

وی القای مظلومیت اهل سنت در برخی کشورهای عربی را اشتباه خواند و گفت: واقعیت این است که شیعیان چه در مسأله جهاد و چه در مسأله فلسطین در سه دهه گذشته به سختی تلاش کرده اند اما در مقابل غالب اهل سنت دست روی دست گذاشتند. متاسفانه برخی از علمای اهل سنت تنها به دلیل مسائل مذهبی، پیروزی های حزب الله لبنان را پیروزی مسلمانان نمی‌دانند.

 

دستاورد ایران در فلسطین و لبنان غیرقابل انکار است

 

این عالم اهل سنت لبنانی، ترویج شیعه هراسی در کشورهای عربی را اشتباهی بسیار بزرگ توصیف کرد و افزود: دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در فلسطین و لبنان غیرقابل انکار است. شیعیان در قبال مسأله فلسطین که مردم آن سنی هستند، کاری را کردند که هیچ کشور اهل تسنن قادر به انجام آن نبود.

 

وی با اشاره به مسأله سوریه و حضور حزب الله لبنان در این کشور، خاطرنشان کرد: بنده در ابتدا از ورود حزب الله به سوریه عصبانی شدم اما پس از برگزاری جلسات با سران حزب الله و سید حسن نصرالله و آگاهی از کشتار جمعی لبنانی‌های شیعه و علوی ساکن مناطق مرزی سوریه به حمایت از این اقدام حزب الله پرداختم.

 

شیخ ماهر حمود افزود: جای هیچ شکی وجود ندارد که برخی دستگاه‌های جاسوسی برخی کشورهای عربی، غربی به آموزش و حمایت تسلیحاتی از گروه‌های تکفیری در سوریه می‌پردازند. اگر در ابتدا شک و شبهه ای درباره اتفاقات سوریه وجود داشت امروز با گذشت زمان مشخص شد که این اقدامات تنها توطئه ای برای مقابله با محور مقاومت است.

 

دبیرکل اتحادیه علمای حامی مقاومت تصریح کرد: عربستان سعودی در سوریه نشان داد که ضد مقاومت اسلامی است و پس از گسترش تهدیدها لازم شد که مقاومت از موضع دفاع به موضع حمله تغییر استراتژی دهد.

 

شیخ ماهر حمود در ادامه به فعالیت های گروه‌های تکفیری اشاره و تصریح کرد: تکفیری‌ها ادامه خط خوارج در نهروان و صفین هستند. اکنون نیز اندک فعالیت اسلامی می‌تواند جلوی پیش روی و نفوذ آنان را بگیرد.

 

تکفیری‌ها از هیچ پشتوانه فقهی برخوردار نیستند

 

وی افزود: هیچ یک از علما و مراکز اسلام تراز اول بیعت ابوبکر البغدادی را لبیک نگفتند که خود این امر گواه باطل بودن ادعای داعش است. گروه‌های تکفیری با سوء استفاده از توزیع ناعادلانه ثروت و همچنین احساس شکست جهان عرب در برابر آمریکا و اسرئیل جوانان را به عضویت گروه‌های تکفیری در می‌آورند.

 

این عالم لبنانی در پاسخ به سوال مجری که علت ترور نافرجام وی از سوی گروه‌های تکفیری را جویا شد، گفت: من تاکنون بیش از سی بار با این اقدام مواجه شده ام که آخرین بار در سال 2013 صورت پذیرفت. طرفدار احمد الاسیر به دلیل حمایت بنده از مقاومت اسلامی و مقابله با گروه‌های تکفیری این اقدام را کردند.

 

وی احمد الاسیر را فردی تکفیری معرفی کرد و گفت: احمد الاسیر بارها شیعیان و طرفداران مقاومت اسلامی را تکفیر کرده است. تکفیری‌ها اگرچه در میان اهل سنت لبنان طرفدارانی دارند اما از هیچ پشتوانه فقهی برخوردار نیستند.

 

تلاش عربستان برای سلطه بر دارالافتاء لبنان

 

شیخ ماهر حمود با انتقاد از فشار عربستان سعودی و جریان المستقبل لبنان به شیخ عبداللطیف دریان، مفتی اعظم این کشور، گفت: عربستان سعودی و شخص سعد الحریری تلاش دارند که دار الفتاء لبنان را به سلطه خود در آورند و از آن به عنوان پوشش دینی، بر سیاست‌های خود استفاده کنند که این وضعیت به هیچ وجه صحیح نیست. امیدوارم که با تغییر پادشاه سیاست دولت عربستان نیز تغییر پیدا کند./983/ب901/ک

ارسال نظرات