۰۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۴
کد خبر: ۲۴۹۰۲۵
رییس پژوهشکده مدرسه علمیه حضرت خدیجه مشهد:

انتظارات از حوزه های علمیه باید متناسب با شرایط و امکانات موجود باشد

خبرگزاری رسا ـ رییس پژوهشکده مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد با اشاره به این که انتظارات از حوزه های علمیه باید متناسب با شرایط و امکانات موجود باشد، گفت: بودجه کمی به حوزه ها داده می شود، اما در عین حال مسؤولان حوزه های علمیه حقیقتا خالصانه کار می کنند.
انتظارات از حوزه های علمیه باید متناسب با شرایط و امکانات موجود باشد انتظارات از حوزه های علمیه باید متناسب با شرایط و امکانات موجود باشد انتظارات از حوزه های علمیه باید متناسب با شرایط و امکانات موجود باشد

به گزارش خبرنگار  خبرگزاری رسا در مشهد، خانم احمدی، رییس پژوهشکده مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد، در نشست نگاهی به منشور روحانیت که امروز در دفتر خبرگزاری رسای مشهد برگزار شد، گفت: فضای حوزه های علمیه، فضایی آرام و دارای امنیت است؛ چرا که افراد می تواند در این محیط روز به روز به کمالاتشان اضافه کنند. 

 

وی به جایگاه حوزه علمیه خواهران اشاره کرد و گفت: حوزه جایگاهی  است که خانواده ها با اطمینان خاطر می تواند فرزندانشان را به این مکان بفرستند و دغدغه کمتری نسبت به دانشگاه داشته باشند؛ چرا که ناهنجاری در حوزه ها خیلی کمتر و در بعضی موارد صفر است.

 

احمدی با اشاره به این که در حوزه های علمیه، بحث تعلیم، توأم با تزکیه  است، افزود: این رسالت بر دوش رسانه است که برنامه های اخلاق عمومی حوزه های را منعکس کنند. تکنولوژی و علم پیشرفت کرده است و هر خانواده به راحتی به اینترنت دسترسی دارد؛ از این رو هر کس خبر را در فضای مجازی مطالعه کند، گویا در جمع بوده است و ماحصل برنامه راحت در اختیارش است و در حقیقت آموزش مجازی  می بیند.

 

استاد تفسیر مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد به رسالت رسانه در معرفی حوزه های علمیه و بازتاب عملکرد آن ها اشاره و ابرا کرد: اثرگذاری معرفی حوزه های علمیه از طریق رسانه بالا است؛ چرا که هنوز جایگاه و نقش حوزه های علمیه به طور حقیقی منعکس نشده است و خیلی از مردم عادی فکر می کنند، حوزه های علمیه همان مکتب خانه های قدیم هستند؛ از این رو رسانه با معرفی کارهای علمی که در حوزه صورت می گیرد می تواند این طرز فکر را تغییر بدهد. 

 

وی گفت: زمانی که کارهای علمی و پژوهشی و به اصطلاح تقدیرهایی که از حوزویان انجام می شود بازتاب داده شود، استقبال مردم به حوزه ها زیاد می شود و بچه های دبیرستانی نیز قطعا با این طرز فکر که جایگاه علمی حوزه در سطح بالایی است، برای ادامه تحصیل، انتخاب حوزه را مد نظر قرار می دهند. 

 

انتظارات از حوزه باید متناسب با شرایط موجود و امکانات باشد   

 

احمدی با اشاربه به این که انتظارات از حوزه باید متناسب با شرایط موجود و امکانات باشد، گفت: درخواستی عاقلانه است که با توجه به ابزار و امکانات ابزاری و مطابق با آن باشد. به حوزه های علمیه ای که با کمک خیرین اداره می شود باید بیش از این بها داده شود.

 

رییس پژوهشکده مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد افزود: آمار بگیرید تعداد حوزه های خواهران نسبت به دانشگاه ها چقدر است؟ جذبی که دانشگاه انجام می دهد نسبت به یک حوزه چقدر است؟ به حوزه های خواهران بودجه های پایین داده می شود و اگر حوزه های خواهران توانسته خود را سرپا نگه دارد و به این جا برساند، چیز جر کمک امام عصر(عج) نیست.

 

احمدی با خاطرنشان کردن این نکته که مسؤولان حوزه های علمیه حقیقتا خالصانه کار می کنند، اظهار کرد: یکی از اشکالات و دغدغه هایی که وجود دارد این است که متأسفانه در کشور ما متولیان یک امر مشخص نمی شوند و پست ها و وطایف مشخص نمی شود و اما انتظارات بالا است.

 

وی ادامه داد: بحث مادی برای کسی که در حوزه کار می کند، مطرح نیست. اما حقیقتا چرا حقوق استاد حوزه در مقابل حقوق استاد دانشگاه ناچیز است؟ از این رو مشخص کنیم اگر متولی فرهنگی حوزه است، باید به آن بها بدهیم.

 

استاد تفسیر حوزه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد با اشاره به این که متأسفانه ما در کارهای جمعی ضعیف هستیم، گفت: باید کارهای موازی کاری و جزیره ای را کنار بگذاریم؛ چرا نمی آییم کنار میزگرد بنشینم و به یک نتیجه واحده برسیم و بعد طبق این نتیجه عمل کنیم؟

 

رییس پژوهشکده مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد اظهار کرد: مدیران حوزه خالصانه کار می کنند؛ آن ها افزون بر مسؤولیت همسری و مادری، در اجتماع نیز حضوری پر رنگ دارند و با تمام توان و نیرو  تلاش می کنند و  باورشان این است که خداوند به کار آن ها برکت می دهد.

 

وی با اشاره به این که باید به بحث فرهنگ ریشه ای و اساسی فکر کنیم، افزود: دشمن از طریق فرهنگ جامعه ورود پیدا می کند و ضربه می زند؛ چون مبحث فرهنگ با عنوان ها و شیوه های مختلف به مردم ارائه می شود؛ این جا است که اختلاف نظرها زمینه را برای اجرای کردن نقشه های دشمن و ایجاد شک و شبهه فراهم می کند.

 

فعالیت های حوزه های علمیه در راستای پاسخ گویی به شبهات روز جامعه باشد

 

احمدی به فعالیت های پژوهشکده مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد اشاره کرد و گفت: اقدامات یک مؤسسه تابع تفکرات آن مرکز است. با توجه به این که، خانم نیک، مدیر این مرکز، در حوزه و دانشگاه تدریس می کنند و نیز در زمینه مشاوره خانواده فعالیت می کنند؛ حضور اجتماعی وی سبب شده تا با اقشار مختلف مردم ارتباط  داشته و این مسأله، دغدغه پاسخ گویی به نیازهای جامعه در ایشان به وجود آورد؛ از این رو زمینه را برای ورود نیروهای حوزوی به عرصه پژوهش فراهم کردند.

 

استاد تفسیر مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد ابراز کرد: مدیر مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد، امکانات و ابزار را فراهم کردند تا بانوان علاقه مند بتوانند در محیطی آرام به پژوهش بپردازند. با پیگیری های انجام شده و نیز ارتباط  با خیرین، ساختمانی در کنار حوزه علمیه حضرت خدیجه(س) خریداری شد و فضایی بسیار آرام و لذت بخش برای فعالیت های پژوهشی فراهم شد.

 

رییس پژوهشکده مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد به اهداف این مرکز اشاره و اظهار کرد: از مهم ترین دغدغه های این مرکز این است که، پاسخ گوی شبهات و  بدعت هایی است که متأسفانه در جامعه ناآگاهانه انجام می شود؛ از این رو پژوهشکده سندیت این مباحث را مورد بررسی و پژوهش قرار می دهد. 

 

وی با اشاره به این که بعضی از شبهه ها و بدعت ها، زمینه را برای فاصله گرفتن از اسلام ناب فراهم می کند، گفت: بررسی مسأله زنان نوغان، از جمله مباحثی که پژوهشکده،  سندیت آن را مورد بررسی قرار داد و به نتیجه رسید که این مسأله سندیت ندارد و متأسفانه آسیب هایی نیز برای شهر و مخصوصا بانوان ایجاد می کند.

 

رییس پژوهشکده مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد اظهار کرد: این مرکز تلاش می کند مباحث دینی را با مباحث اخلاقی پیوند بزند،از این رو از دیگر فعالیت های پژوهشکده مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد، گرد آوری سخنرانی های مدیر  این مرکز است، خانم نیک در  محیط های مختلف سخنرانی و مشاوره دارند و پژوهشکده سخنرانی های ایشان را در یک مجموعه گردآوری می کند تا بتواند روش سبک زندگی برای بانوان جامعه اسلامی ارائه بدهد.

 

وی گفت: «نکته های اخلاقی - تربیتی حدیث شریف کساء» و «شرح دعای امام زمان» که دعای کوتاه و در عین حال پر محتوا است؛ مجموعه سخنرانی های مدیر این مرکز است که به صورت نوشته تحقیقاتی به چاپ رسیده است. 

 

استاد تفسیر حوزه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد گفت: تلاش پژوهشکده مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد در این راستا است که کتاب ها و جزوات گرد آوری شده، برای عوام جامعه قابل فهم باشد و از کلمات بسیار ثقیل و نامأنوس بر حذر باشد تا همه بتوانند از این محتوا استفاده کنند. دیگر مزیت این کتاب ها این است که در ابعاد کم طراحی شده تا حمل و نقل آن آسان باشد.

 

رییس پژوهشکده مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد اظهار کرد: کتاب «صبر در اخلاق شهروندی» نیز در راستای نهادینه کردن اخلاق در متن زندگی تهیه شده است. توجه به مباحث اخلاقی در زندگی شهر نشینی و مباحثی مرتبط با آن از ضروریات جامعه امروز است؛ چرا که یک بانوی مسلمان باید مزین به مباحث اخلاقی باشد.

 

احمدی گفت: در این کتاب، پژوهشکده بحث صبر را با زندگی شهرشینی تطبیق داده است و به بررسی رسالت دوسویه مسؤولان و شهروندان برای بالا بردن صبر در زندگی شهروندی می پردازد.

 

وی به جایگاه و اهمیت صبر در زندگی شهری اشاره کرد و گفت: اگر تک تک افراد جامعه متخلق به آداب اسلامی باشند، قطعا بر کل جامعه تأثیر گذار است و در نتیجه درشهر، یک آرامش نسبی برقرار می شود./1309/پ201/ب4

ارسال نظرات