۰۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۲:۱۵
کد خبر: ۲۴۹۰۳۲

اخبار کوتاه فرهنگی‌ کاشان

خبرگزاری رسا ـ ثبت‌نام اینترنتی سیزدهمین آزمون سراسری قرآن و عترت از دوم اسفند آغاز شده و تا پایان اسفندماه سال جاری ادامه خواهد داشت.
اخبار كوتاه فرهنگي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، علی مشربی سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان کاشان گفت: ثبت‌نام در این آزمون از طریق درگاه آزمون‌های معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به نشانی www.qia.ir امکان پذیر است، ضمن این که  همزمان امکان ویرایش اطلاعات داوطلبان وجود دارد.

 

وی یاد آورشد: مبلغ هزینه ثبت نام در سیزدهمین آزمون سراسری قرآن و عترت که قرار است جمعه 11 اردیبهشت ماه برگزار شود به ازای هر داوطلب مبلغ 50 هزار ریال است. به گفته وی پرداخت این مبلغ فقط از طریق درگاه پرداخت الکترونیکی سامانه ثبت‌نام امکان‌پذیر است و هر داوطلب موظف است قبل از شروع عملیات ثبت‌نام خود، نسبت به خرید ‹‹سریال ثبت‌نام›› اقدام و سپس روند ثبت‌نام خود را در سیزدهمین آزمون قرآن و عترت آغاز کند.

 

سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان کاشان یاد آورشد:  هر چند شرکت تمامی علاقمندان در سیزدهمین آزمون قرآن و عترت به عنوان «داوطلب آزاد» ممکن است اما با توجه به اینکه غالب مخاطبان آن، قرآن آموزان مؤسسات و مراکز قرآنی سراسر کشور هستند تمهیداتی پیش‌بینی شده است که مسؤولان این مؤسسات با مراجعه به درگاه پرداخت الکترونیکی ثبت نام در آن، بتوانند در یک نوبت نسبت به پرداخت شهریه تمامی قرآن‌آموزان خود و خرید سریال ثبت‌نام برای آنان اقدام کنند.

 

مشربی یاد آورشد: علاقمندان جهت کسب اطلاعات بیشتر از رشته‌ها و منابع سیزدهمین آزمون قرآن و عترت می توانند به نشانی اینترنتی www.qia.ir مراجعه کنند.  

 

گفتمان دینی سیره حضرت زینب در دبیرستان فاطمه زهراکاشان برگزار شد

 

حجت‌الاسلام حسن صنعتکارفر کارشناس فرهنگی اداره تبلیغات اسلامی کاشان در این مراسم با تبریک سالروز ولادت عقیله بنی هاشم و روز پرستار، با تبیین معنای عقیله در عرب، اظهار داشت: حضرت زینب (س) در عین اینکه دارای ابعاد شخصیتی متعدد و والایی بودند، از عقل و خردمندی بسیار بالایی نیز برخوردار بودند و به این خاطر است که ایشان را عقیلة‌العرب و یا عقیله بنی هاشم می‌نامند.

 

وی افزود: راز این شهرت حضرت زینب(س) باید درس آموز زنان و دختران امروز جامعه باشد، چرا که عقیله صیغه مبالغه است و تسلط انسان بر عقل را می رساند.

 

استاد گفتمان دینی اداره تبلیغات اسلامی کاشان با اشاره به اینکه اگر به سیره حضرت زینب(س) دقت شود، تمام زندگی آن مخدّره بر اساس عقل بوده خاطر نشان کرد: حضرت زینب (س) اگر در شرط ضمن عقل با عبدالله جعفر همراهی اش با امام حسین (ع) را مطرح می‌کند کاملا مبتنی بر عقل است نه اینکه صرفاَ یک کار احساساتی باشد، چرا که زینب کبری(س) همراهی امام زمانش را مبتنی بر عقل می داند.

 

حجت‌الاسلام صنعتکارفر در ادامه به حدیث عقل و جهل در کتاب کافی اشاره کرد و جنود عقل و جهل را مقابل یکدیگر دانست و خاطر نشان کرد: شیطان همیشه در صدد است تا بتواند دست انسان را از دست خدا و اهل بیت(ع) جدا کند و این مسأله با زوال عقل همراه است.

 

کارشناس فرهنگی اداره تبلیغات اسلامی کاشان خاطر نشان کرد: اگر انسان عاقل نباشد قسم شیطان را هم باور می‌کند و از حیات بهشتی هبوط می‌کند.

 

حجت‌الاسلام صنعتکارفر در ادامه خاطر نشان کرد: آنچه که شخصیت بزرگوار و حفظ عفت ایشان را برجسته‌تر می‌سازد این است که زینب(س) حتی با وجود به دوش کشیدن سخت‌ترین مرارت‌های بشری، هرگز دست از راه جد و مادر بزرگوارشان در امر حفظ حجاب نکشید.

 

وی افزود: حضرت زینب(س) با حفظ عفاف خود به الگویی مثال‌زدنی برای عفت زن مسلمان تبدیل شده‌ است.

 

گشایش نمایشگاه کتاب روستای حسنا رود شهرستان کاشان

 

نمایشگاه کتاب و انقلاب در روستای حسنارود کاشان به همت کانون فرهنگی هنری صاحب الزمان(عج) این روستا گشایش یافت.

 

علی مشربی سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان کاشان در حاشیه بازدی از این نمایشگاه، برگزاری این گونه نمایشگاه ها  را فرصتی مناسب برای انتقال مفاهیم و دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی به نسل‌ها دانست و گفت: برپایی اینگونه نمایشگاه ها و روایت دیداری و تصویری مباحث دوران قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در انتقال ارزش‌های معنوی بسیار مهم و قابل توجه است.

 

وی با اشاره به نقش مهم تربیتی کانونهای فرهنگی هنری مساجد گفت: تمامی فعالیت های کانون باید با محوریت مسجد صورت بگیرد چون مساجد پرورش دهنده نیروهای فرهنگی هنری متعهد در شهرستان هستند.

 

شایان ذکر است، این نمایشگاه کتاب با موضوعات فرهنگی، اجتماعی، دینی و همچنین ارائه نمایشگاه عکس انقلاب اسلامی از تاریخ 5 اسفند سال جاری به مدت 20 روز برپا شده است.

 

همایش رهروان زینبی در کاشان برگزار شد

 

همزمان با سالروز ولادت حضرت زینب(س) همایش رهروان زینبی ویژه بانوان به همت اداره تبلیغات اسلامی کاشان در بیت الانصار این شهرستان برگزار شد.

 

لیلا حاجی بابایی، استاد حوزه و د انشگاه و مبلغه اداره تبلیغات اسلامی کاشان در این مراسم گفت: شجاعت، عفت،صبر، بلاغت و وفا از خصوصیات بارز حضرت زینب بود که باعث اسوه شدن این شخصیت بزرگوار شد.

 

وی تصریح کرد: حضرت زینب(س) اهتمام جدی به حفاظت و صیانت از ارزش‌های اسلامی به‌ویژه حجاب و عفاف حتی در سخت ترین شرایط داشت.

 

این استاد حوزه در ادامه اظهار داشت: حجاب با خودشناسی رابطه مستقیمی دارد و اگر فرد خود را بشناسد و از ارزش وجودی و گوهر وجود خود شناخت خوبی داشته باشد از خود محافظت می‌کند.

 

حاجی بابایی در پاسخ به شبهه حضور اجتماعی حضرت زهرا(س) خاطر نشان کرد: انسان دارای سه بعد جنس، جسم و انسانیت است و ملاک اسلام برای حضور زن در جامعه، بعد ایمان و انسانیت است که اگر این بعد از ابعاد شخصیتی زن در حضورش در جامعه رعایت شود، حضور اجتماعی زن در جامعه منافاتی با حفظ حجاب نخواهد داشت.

 

مبلغه اداره تبلیغات اسلامی کاشان با اشاره به تهاجم فرهنگی دشمن در مسأله حجاب خاطر نشان کرد: دشمن پس از تجربه جنگ تحمیلی، فهمید با جنگ نظامی نمی تواند ایران اسلامی را از پا درآورد، در نتیجه روش خود را تغییر داد و به جنگ فرهنگی روی آورد.

 

لیلا حاجی بابایی در ادامه نقش رسانه را در ترویج فرهنگ عفاف و حجاب بسیار مهم دانست و خاطر نشان کرد: میزان تأثیرگذاری رسانه ملی و عوامل سینما و تلویزیون بر روی قشر جوان بسیار زیاد است و رسانه ملی می تواند نقش مهمی در ترویج فرهنگ عفاف و حجاب داشته باشد.

 

این مبلغه اداره تبلیغات اسلامی کاشان، حرکت ارزشی الهام چرخنده بازیگر کاشانی سینما و تلویزیون در سال های اخیر را قابل ستایش و ارزنده دانست و خاطر نشان کرد: این حرکت ارزشی، تأثیر زیادی در نسل جوان دارد و رسانه ملی باید از این گونه حرکات ارزشی حمایت کند.

 

شایان ذکر است، مولودی خوانی و تجلیل از پرستاران مجتمع درمانی گلابچی از دیگر برنامه های این همایش بود./1307/پ203/ب4

ارسال نظرات