۰۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۳:۵۷
کد خبر: ۲۴۹۰۴۵
رییس دبیرخانه انجمن های علمی حوزه علمیه:

انجمن‌های علمی حوزه در پی صیانت از سنت‌های حوزوی است

خبرگزاری رسا ـ رییس دبیرخانه انجمن های علمی حوزه علمیه صیانت از سنت‌های حوزوی را هدف انجمن‌های علمی حوزه دانست و گفت: سنخ فعالیت انجمن‌های کارهای آموزشی و پژوهشی نیست بلکه به گفت وگوهای محققانه و عالمانه می‌پردازند، با وجود این‌که سابقه انجمن‌های علمی حوزه به دانشگاه نمی‌رسد اما انجمن‌های حوزوی در کشور صاحب نظر هستند.
حجت الاسلام محسن مهاجرنيا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محسن مهاجر نیا رییس دبیرخانه انجمن های علمی حوزه علمیه چهارشنبه در دیدار اعضای انجمن فقه و حقوق اسلامی با حضرت آیت الله نوری همدانی با اشاره به تشکیل انجمن های حوزوی گفت: یازده سال پیش طرح راه اندازی انجمن های حوزوی در کنار حوزه علمیه مطرح شد.

 

وی افزود: انجمن جایی شکل می گیرد که روند تولید و توسعه دانش با انسدادی رو به رو باشد، حوزه علمیه که افتخار تشیع است روند خاص دارد که در مسیر صیانت از سنت دینی تلاش می کند، انقلاب اسلامی نیازهای جدید را مطرح کرد که حوزه علمیه توانایی پاسخگو بودن به همه آن ها را نداشت.

 

رییس دبیرخانه انجمن های علمی حوزه علمیه اظهار داشت: زمانی که ناکارآمدی پدید بیاید و ساختار رسمی پاسخگو نباشد، نخبگان فکری و فرهیختگان در بیرون دیواره ساختار با گفت وگوهای علمی سعی در ایجاد تحرک در وضعیت پاسخگویی دارند.

 

وی ادامه داد: فلسفه غرب نیز متکی بر اجتماع اندیشمندان غربی در انجمن ها است؛ نزدیک به 100 سال از عمر انجمن های علمی در کشور می گذرد، امروزه در وزارت علوم بیش از 280 انجمن علمی وجود دارد؛ شکل گیری انجمن های علمی حوزه علمیه بسیار دیر انجام شد.

 

حجت الاسلام مهاجرنیا با اشاره به استقبال رهبر معظم انقلاب و مراجع از تشکیل انجمن های علمی در حوزه ابراز داشت: خوشبختانه نخستین کسی که از تشکیل انجمن ها استقبال کرد رهبر معظم انقلاب بودند، همچنین تمامی مراجع در دیدار های گوناگون تشکیل این انجمن ها را مهم دانسته و از آن حمایت کردند.

 

وی با بیان این که هم اکنون 19 انجمن علمی در حوزه علمیه فعالیت دارند، عنوان کرد: سنخ فعالیت انجمن های کارهای آموزشی و پژوهشی نیست بلکه به گفت وگوهای محققانه و عالمانه  می پردازند، با وجود این که سابقه انجمن های علمی حوزه به دانشگاه نمی رسد اما انجمن های حوزوی در کشور صاحب نظر هستند.

 

رییس دبیرخانه انجمن های علمی حوزه علمیه صیانت از سنت های حوزوی را هدف انجمن های علمی حوزه دانست و خاطرنشان کرد: حمایت مراجع و بزرگان زمینه ای برای فعالیت درست و بیشتر انجمن های علمی حوزه علمیه است؛ در آینده ای نزدیک انجمن های علمی حوزه با همکاری کشور های جهان همایش هایی بین المللی برگزار می کند./1323/پ202/ف

ارسال نظرات