۰۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۹:۱۳
کد خبر: ۲۴۹۲۲۰
حجت الاسلام والمسلمین رشاد:

استاد اساسی ترین رکن حوزه های علمیه است

خبرگزاری رسا ـ رییس شورای حوزه های علمیه استان تهران با اشاره به نقش پررنگ اساتید در حوزه های علمیه، گفت: استاد اساسی ترین رکن حوزه های علمیه است.
آيت الله رشاد آيت الله رشاد آيت الله رشاد آيت الله رشاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر رشاد رییس شورای حوزه های علمیه استان تهران در اجلاسیه اساتید حوزه های علمیه استان تهران که صبح امروز پنج شنبه در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار شد با اشاره به نقش پررنگ استاد در حوزه های علمیه، گفت: استاد اساسی ترین رکن حوزه های علمیه است.

 

وی افزود: گاهی در روش های آموزشی به غرب نگاه می شود، ولی متأسفانه موارد ناقص و اشتباه آنان را اجرا می کنیم، باید به این نکته توجه شود که روش های تربیت و تدریس بهترین دانشگاه های غربی مانند حوزه های علمیه است.

 

 
حجت الاسلام والمسلمین رشاد با اشاره به دو روش آموزش علوم با عناوین پرورش معال و فراگرفت معال، تصریح کرد: هدف و غایت این دو روش آموزشی با یکدیگر متفاوت است، در روش آموزشی پرورش معال استعدادهای انسان می تواند به فعلیت برسد، در این روش استاد محور بوده ولی در روش مقابل ستاد و مرکز محور هستند.

 

وی افزود: در روش فراگرفت معال حضور استاد اجباری نبوده و شاگرد می تواند از متون روانی که در اختیار او قرار داده اند، استفاده کرده و در امتحان فائق آید ولی در روش پرورش معال به این صورت شاگرد علوم را فرا نگرفته بلکه در این روش فهم اساس است.

 

رییس شورای حوزه های علمیه استان تهران با بیان اینکه در روش پرورش معال استاد شاگرد را می پروراند، گفت: در این روش آموزشی استاد و شاگرد در مدت زمان طولانی با یکدیگر در فراگیری علوم ممارست دارند ولی در نظام آموزشی دانشگاهی یک استاد موظف است در 16 جلسه مطلب را ارائه داده و گاهی دیده می شود این جلسات به کمتر نیز تقلیل می یابد.

 

وظیفه استاد پرورش مهارت شاگرد است

 

وی در ادامه تصریح کرد: در نظام دانشگاهی دانشجو با اساتید مختلف روبروست ولی در روش پرورش معال استاد و شاگرد چندین سال، بلکه یک عمر بایکدیگر هستند، قرار نیست استاد ذهن شاگرد را به گذاره های علمی پر کند، بلکه می بایست مهارت او را نیز تربیت کند، ولی در روش پرورش معال این شاگرد است که می بایست آثار استاد را منتشر و چاپ کند.

 

رابطه بین استاد و شاگرد باید مراد و مریدی باشد

 

حجت الاسلام والمسلمین الله رشاد با اشاره به اینکه یک استاد فقط نباید معلم باشد، خاطرنشان کرد: وظیفه یک استاد فقط تدریس نبوده بلکه استاد باید شاگرد را در تمامی گذاره های علمی پرورش دهند،در روش پرورش معال رابطه بین استاد و شاگرد مراد و مریدی است.

 

وی با انتقاد از برخی از کتب موجود در متون درسی حوزه های علمیه، گفت: باید از متون درسی متقن و دقیق استفاده کرد و دلیل تغییر برخی از کتب به دلیل فاخر نبودن آنان است، یک شاگرد باید با یک متن دقیق در علم ورزیده شود.

 

انتقاد از برخی کتب حوزوی

 

رییس شورای حوزه های علمیه استان تهران با انتقاد از روش تعلیم غیر حضوری طلاب حوزه های علمیه، اظهار داشت: مگر می شود یک طلبه به صورت غیر حضوری به نحو مطلوب علوم را فراگیرد؟ پس تربیت او چه می شود؟ در روش غیر حضوری طلبه عالم پرورش نمی آید./811/پ203/ب4

ارسال نظرات