۰۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۵
کد خبر: ۲۴۹۲۸۲
زلال بصیرت؛

مقابله با نفوذ نامحرمان و لیبرال‌ها در انقلاب از دیدگاه آیت‌الله مصباح یزدی

خبرگزاری رسا ـ امام بارها هشدار می‌داد که مواظب باشید نامحرمان نفوذ نکنند و کار دست کسی نیفتد که شما را به وضع سابق برگرداند. امام نخستین وظیفه دولت اسلامی را حفظ دین می‌داند و در این‌باره فریاد می‌‌زد که ای نجف ساکت! ای مشهد ساکت! من احساس خطر می‌کنم؛ من برای اسلام احساس خطر می‌کنم، ایشان با این تعبیرها علمای نجف، مشهد و تهران را تحریک می‌کرد که هر کس داد نزند، گناه کبیره مرتکب شده است؛ نمی‌گفت اقتصاد و نفت ما تحریم شده است؛ ‌بلکه می‌گفت برای اسلام احساس خطر می‌کنم.
آيت الله مصباح يزدي

به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا، چندی پیش که برخی استادان دانشگاه به قرارداد ژنو انتقاد کردند، گفتند اینها بی‌سوادند! الان هم به متدینان و عالمان دینی می‌گویند اینها نمی‌دانند معنای دین چیست! از منظر اینان، عده‌ای دچار توهم شده‌اند و برای دین مردم دلسوزی می‌کنند؛ در حالی که نمی‌دانند دین یعنی چه؟ اگر قرار باشد کسی دین را بشناسد، آیا بهتر از مدرسه فیضیه و بهتر از عالمان قم کسی می‌تواند دین‌شناس باشد؟ خود کسی که این سخن را می‌گوید،‌ دین‌ خود را از کجا فراگرفته؟ آیا از انگلستان یاد گرفته یا از مدرسه فیضیه قم؟ به‌هرحال، این یک خطر است که آرام‌آرام نفوذ می‌کند؛ همان چیزی که امام بارها هشدار می‌داد که مواظب باشید نامحرمان نفوذ نکنند و کار دست کسی نیفتد که شما را به وضع سابق برگرداند. چه‌بسا برخی بگویند، مگر می‌شود شاه برگردد؟ ممکن است شاه را به کاخ برنگردانند، اما چه‌بسا فکر شاه را برگردانند. نگرش جدایی دین از سیاست و اینکه وظیفه دولت نیست دین مردم را حفظ کند و این وظیفه روحانیت است،‌ دیدگاه‌های لیبرال‌ها و جبهه ملی بود. امام اولین وظیفه دولت اسلامی را حفظ دین می‌داند و در این‌باره فریاد می‌‌زد که ای نجف ساکت! ای مشهد ساکت! من احساس خطر می‌کنم؛ من برای اسلام احساس خطر می‌کنم. ایشان با این تعبیرها علمای نجف، مشهد و تهران را تحریک می‌کرد که هرکس داد نزند، گناه کبیره مرتکب شده است؛ نمی‌گفت اقتصاد و نفت ما تحریم شده است؛ ‌بلکه می‌گفت برای اسلام احساس خطر می‌کنم. وصیت‌نامه‌های شهیدان را مطالعه کنید و ببینید برای چه شهید شده‌‌اند؛‌ کدامیک از آنها نوشتند ما برای ارزان شدن نان، رفع بیکاری و برداشتن تحریم‌ها به جبهه رفته‌‌ایم؟ همه گفتند ما برای احیای ارزش‌های اسلامی، تبعیت از رهبری و تبعیت از امام این کار را انجام داده‌ایم.

 

ضرورت توجه به هدف قیام امام خمینی

بنابراین، باید همیشه به ‌یاد  داشته باشیم که امام برای چه قیام کرد؛ برادران، پدران، دوستان و عزیزان ما برای چه جان دادند؛ آیا برای رفع تحریم بود؟ آیا ‌مگر زمان شاه تحریمی وجود داشت؟ ایران جزو یکی از حیاط خلوت‌های آمریکا بود. اگر آمریکا می‌خواست در عمان جنگ کند، به شاه ایران دستور می‌داد سرباز به آنجا اعزام کند؛ سرباز ایرانی در عمان کشته شود، چون آمریکا دوست دارد. برای مثال،‌ حرکتی به نام ظفار در عمان شروع شد که گرایش‌های مارکسیستی داشتند و می‌خواستند علیه سلطنت عمان قیام کنند؛ آمریکا به شاه ایران دستور داد که ارتش ایران را برای جنگ با آن‌ها گسیل کند؛ در‌ حالی‌که این موضوع هیچ‌‌ ارتباطی به ایران نداشت؛ شبیه موقعیتی که امروزه برخی از کشورهای عربی دارند و هر چه آمریکا دستور دهد،  اجرا می‌کنند. شاه نیز چنین وضعیتی داشت. در سایه همین ارتباط، نفت از بشکه‌ای شش تا هفت دلار به 85 دلار رسید و پول آن که در دست مردم قرار گرفت، برخی به مصرف‌گرایی، تنبلی و بیکاری روی آوردند و همه‌چیز، حتی مدرک دانشگاهی نیز پولی شد.

 

آیا امام اسلام‌شناس نبود؟

آیا امام برای این‌ مسائل قیام کرد؟ او می‌گفت برای اسلام احساس خطر می‌کنم؛ ایشان داد می‌زد و می‌گفت کسی که داد نزند، مرتکب گناه کبیره است. امروز امام از مدفنش سر برآورد و ببیند که مسئولان کشور چه می‌گویند. زبان حال این افراد آن است که امام هم دین را نشناخت و نمی‌دانست آخرت چیست و بیخود این کارها را انجام داد! برخی می‌گفتند بعضی از کارهایی که در اوایل انقلاب شد، کارهای بیجایی بود و حالا ما باید تاوان آنها را پس بدهیم! آن‌هم کارهایی که امام صددر‌صد تأیید می‌کرد. آیا اینها بازگشت به همان شیطنت نیست؟

 

فریب مردم با پوشش دفاع از رهبری

ما نباید فریب لباس، عنوان و تبلیغات افراد را بخوریم؛ اینکه عده‌‌ای مدام اصطلاح «مقام معظم رهبری» را تکرار و بر خلاف منویات صریح ایشان حرکت می‌کنند، بدانند مردم فریب آنها را نمی‌خورند. اینها می‌‌پندارند با احترام ظاهری به رهبر معظم انقلاب، همه کارها درست می‌شود. حرکت‌های ما و یاد امام برای حفظ دین است، وگرنه نه امام به این «خمینی خمینی گفتن» ما احتیاج دارد و نه ما چیزی عایدمان می‌شود؛ بلکه احساساتی است که آن را ارضا می‌کنیم. هدف اصلی مترتب بر عزاداری سیدالشهدا(ع) حفظ دین است. امروز ما باید مواظب باشیم که ولایت شیطان را به‌جای ولایت فقیه برای ما نهادینه نکنند. ما باید این مسائل را برای دیگران نیز روشن سازیم که نپندارند متوجه نیرنگ‌‌های آنها‌ نیستیم.

 

مقاومت، تنها راه پیروزی بر دشمن دائمی

به‌ یقین فرزندان این مملکت از بعضی از سیاستمداران درس‌خوانده و غرب‌زده بهتر می‌فهمند؛ عده‌‌ای نباید فریب بعضی افراد واداده‌، غرب‌زده‌ و راحت‌طلب‌ را بخورند؛ دشمن دشمن است، تا زمانی که زنده است؛ دشمنی او تا روز قیامت ادامه خواهد داشت. این مطلب را قرآن به ما آموخته و  تجربه نیز آن را اثبات کرده است که اگر شما یک قدم جلو بگذارید، آنها صد قدم عقب می‌روند. برای مثال،‌ در مذاکرات اخیر که مذاکره‌‌کنندگان ما محکم‌تر بودند، آنها عقب‌نشینی کردند. این رویکرد همان چیزی بود که رهبر معظم انقلاب در آغاز به اینها تذکر داده بودند که  هر چه محکم‌تر بایستیم، آنها بیشتر عقب‌نشینی می‌کنند؛ اما اگر احساس کنند کمی سست شده و از تحریم‌ها ترسیده‌‌‌ایم، تهدید خود را شدید‌تر می‌کنند.

 

ضرورت توجه به فهم صحیح از فرهنگ

بنابراین، ما باید بر مقاومت و پایداری‌مان بیفزاییم؛ حقایق دین را بهتر بشناسیم؛ شعارهای دین را بهتر درک کنیم و به فرهنگ و شعار انقلاب پایبند باشیم؛ همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب مجددا تأکید ‌کردند که منظور من از فرهنگ ـ فرهنگ مقدم بر اقتصاد ـ فرهنگ اسلامی‌ و انقلابی است، نه فرهنگ به‌معنای گویش‌‌ها یا رقص‌های محلی و یا چیزهای دیگر که به‌نام پیشرفت فرهنگ مطرح می‌شود؛ اینکه فرهنگ مقدم است، یعنی فرهنگ اسلامی و انقلابی مقدم است، نه فرهنگ دیپلماتیک یا فرهنگ آمریکایی و یا فرهنگ سازش. باید این فرهنگ را زنده نگه داشت. اگر فرهنگ، این انقلاب را ساخت و این انقلاب آن فرهنگ را ترویج کرد، آنگاه در این مسیر گام نهاده‌ایم.

 

سخنرانی آیت‌الله مصباح یزدی (دامت برکاته) در جمع کاروان عاشقان حسینی، زائرین خمینی؛ قم،/997/د102/ح

 

منبع: روزنامه کیهان

ارسال نظرات