۰۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۲:۵۱
کد خبر: ۲۴۹۳۶۱

گزارشی از چهارمین همایش هیأت‌های برگزیده کشور

خبرگزاری رسا ـ چهارمین همایش هیأت های محوری و برگزیده کشور که در راستای تبیین شاخصه‌های هیأت تراز انقلاب اسلامی در مجتمع یاوران مهدی(عج) قم تشکیل شده بود به کار خود پایان داد.
همايش ملي هيأت همايش ملي هيأت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، چهارمین همایش هیأت های محوری و برگزیده کشور که در راستای تبیین شاخصه های هیأت تراز انقلاب اسلامی در مجتمع یاوران مهدی(عج) قم تشکیل شده بود به کار خود پایان داد.

 

بر اساس این گزارش، در روز نخست این همایش(7 اسفند) و در نخستین برنامه سخنرانی حجت الاسلام سید حسین مؤمنی مبلغ برجسته حوزه علمیه به ایراد سخن با موضوع تقارن نوروز و فاطمیه پرداخت و گفت: پرداختن به نوروز و فاطمیه در کنار هم ضرورت دارد، فاطمیه نباید به دلیل ایام نوروز و عید نباید به دلیل ایام فاطمیه فدای یکدیگر شوند؛ باید از این فرصت بهترین استفاده را کرد.

 

وی با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) در زمینه اهمیت نوروز ادامه داد: حضرت فرمودند نوروز روزی است که ما در انتظار فرج هستیم که این ایام برای ما و شیعیان ما است؛ متأسفانه نوروز از مسیر حقیقی خود خارج شده است که ما باید آن را به حالت سابق خود برگردانیم.

 

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم فرح و سرور واقعی را در اطاعت اوامر الهی و اجتناب از گناهان دانست و خاطرنشان کرد: این که به بهانه فاطمیه صله رحم قطع شود کار بسیار اشتباهی است، در همین دید و بازدیدهای خانوادگی می توان حجم عظیمی از معارف و ارزش های فاطمی را منتقل کرد.

 

وی با تأکید بر حفظ وحدت در هیأت ها اظهار داشت: هیأت ها نباید سوژه به دست مخالفان بدهد، می توان از کلماتی استفاده کرد که سبب ایجاد اختلاف نشود؛ افرادی که بر اختلافات دامن می زنند بی تدبیر و گاهی معاند هستند.

 

حجت الاسلام مؤمنی با بیان این که گریه ها باید بصیرت ساز باشد، گفت: روضه ها باید مستند و در شأن اهل بیت(ع) باشد، به اسم زبان حال نباید روضه های دروغ خواند که سبب شرمندگی شیعیان شود؛ متأسفانه برخی از اشعاری که در هیأت ها خوانده می شود توهین به ائمه(ع) است.

 

در ادامه حجت الاسلام نوری رییس شورای مرکزی اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان  به تبیین ضرورت جبهه سازی در عرصه فرهنگ پرداخت و افزود: برای تشکیل جبهه فرهنگی باید ارتباط شبکه ای بین هیأت ها صورت گیرد، در دنیای امروز برای نسل سازی باید فعالیت ها حساب شده و در قالب شبکه باشد تا بتوان به موقع برنامه ریزی و عمل کرد.

 

وی با اشاره به تفاوت های سازمان دهی دینی و سازمان دهی نوین اظهار داشت: در سازمان دهی دینی ملاک روابط بین انسان ها است در حالی که ملاک در سازماندهی نوین و شبکه های اجتماعی صرفا انتقال پیام است.

 

حجت الاسلام نوری ادامه داد: سازمان دهی دینی سبب رشد فرد و اجتماع می شود، هیأت نیز یک سازماندهی دینی است که به سبب آن می توان مردم را به سطح بالایی از رشد و آگاهی رساند؛ زمانی که هیأت می خواهد در راستای انقلاب اسلامی حرکت کند باید به صورت انسجامی و تشکیلاتی رو به جلو برود.

 

وی به مفاهیم گوناگون فعالیت جبهه ای اشاره و عنوان کرد: برخی از فعالیت جبهه ای انتقال فضای دوران دفاع مقدس را اراده می کنند، برخی نیز فعالیت جبهه ای را ارتباط شبکه ای و هماهنگ بین هیأت ها می دانند؛ اما به نظر می رسد که تعبیر محور عملیات داشتن در مواجهه و مقابله با هجمه های دشمن مفهوم صحیح تری باشد.

 

حجت الاسلام نوری با اشاره به قالب های شبکه کردن خاطرنشان کرد: راه اندازی نشریه، راه اندازی شبکه توزیع محصولات فرهنگی، برپایی نمایشگاه های سالیانه، برگزاری همایش های انگیزشی و آموزشی و ایجاد بانک اطلاعات تأثیر بسزایی در شبکه و منسجم شدن هیأت ها دارد.

 

سپس کلیپی از مانور اربعین امسال پخش شد و از حاضران پذیرایی به عمل آمد، در این کلیپ فضای افراد غیر ایرانی حاضر در راهپیمایی اربعین ترسیم شده بود.

 

در ادامه بر نامه ها سید سلیم غفوری معاون مستند شبکه افق سیما با اشاره به فعالیت این شبکه گفت: محوریت اصلی شبکه افق و تولید برنامه های درآن سبک زندگی و بصیرت است، که 70در صد آن در بخش سبک زندگی و سی در صد در زمینه بصیرت افزایی ارائه می شود، این شبکه سعی در ترویج گفتمان انقلاب دارد.

 

وی شبکه افق را شبکه جبهه فرهنگی انقلاب دانست و عنوان کرد: این شبکه متعلق به مؤسسات جبهه فرهنگی انقلاب است، گرو هایی که امکان تولید و ایده دارند باید در این شبکه حضور داشته باشند، از همین رو جلسات بسیاری با نهاد های فرهنگی همانند بنیاد خاتم صورت گرفته است.

 

سخنرانی بعدی جلسه حجت الاسلام محمد مهدی ماندگاری عضو هیأت رییسه مؤسسه روایت سیره شهدا بود که با اشاره به شاخصه های رفتاری مدیر هیأت اظهار داشت: یکی از مهم تریت صفات مدی هیأت ایمان به غیب است،  ایمان به غیب شعاری نیست بلکه باید در عمل ثابت شود؛ کسی که با پول با اخلاص مردم برای برای خود نمایی سیاسی و تجملات استفاده کند باید در قیامت جوابگو باشد؛ یأت باید مدرسه تعلیم فرمول های عالم غیب باشد.

 

حجت الاسلام ماندگاری با انتقاد از رویه برخی از هیأت ها ادامه داد: برخی هیأت ها تمام فکرشان را برای تهیه سیستم صوتی و مسائل تجملاتی و ظاهری می گذارند و در این عرصه با دیگر هیأت ها مسابقه می دهند، در خالی که مسابقه دادن ها باید در کارهای خیر همانند صدقه دادن، انفاق و اخلاص باشد.

 

وی با بیان این که هیأت پایگاه شور و شعور است، ابراز داشت: برنامه های هیأت ها نباید تک بعدی باشد، از همین رو هیأت بدون شور یا بدون شعور نادرست است؛ هیأت ها تأثیر بسزایی در جهت دهی جامعه دارند، بنابراین هیأت می تواند افراد سکولار یا انقلابی تربیت کند.

 

نوبت صبح روز پنج شنبه با اقامه نماز و صرف ناهار به پایان رسید، حاضران پس از استراحتی کوتاه خود را برای برنامه های عصر این همایش آماده کردند.

 

در نوبت عصر سعید قاسمی عضو قرارگاه مردمی عمار با اشاره به ضرورت تحول نظام آموزشی کشور گفت: 12 سال از برنامه فرزندان جامعه به دست آموزش و پرورش است، فقط برنامه های فوق العاده و کوتاه مدت در دست نیروهای حزب اللهی و انقلابی قرار دارد.

 

این استاد دانشگاه با انتقاد از برخی اظهار نظرها در دانشگاه ها اظهار داشت: متأسفانه در مملکت اسلامی برخی از اساتید دانشگاه از مسعود رجوی و منافقان حمایت می کنند، همین اساتید بودند که به دانشجویان را در فتنه 88 بر علیه نظام تحریک کردند.

 

وی با انتقاد از متون در سی موجود ادامه داد: با وجود کتاب هایی که امروزه به فرزندان جامعه تدریس می شود، آن ها نسبت به هویت دینی بی تفاوت می مانند، ارزش های اصلی دینی و انقلابی باید از راه متون درسی و کلاس ها به دانش آموزان منتقل شود.

 

قاسمی با بیان این که متأسفانه برخی فقط ادعای یاری و تبعیت از تفکر امام خمینی(ره) را دارند، ابراز داشت: رسالت هیأت ها در احیا کردن و ترویج تفکرات دینی و انقلابی بسیار سنگین است، از همین رو باید به صورت انسجامی و شبکه ای عمل کنند.

 

وی با اشاره به فعالیت های تشکیلاتی دشمن بر علیه ایران در فتنه 88 عنوان کرد: در این فتنه پیچیده دشمن نخبگان را در یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس اسکان می داد که آن ها وظیفه داشتند عکس و فلیم ضد ایران تولید کنند، از همین رو رهبر معظم انقلاب فرمدند که زوایای این فتنه 15 سال بعد مشخص می شود.

 

این فعال فرهنگی با بیان این امروزه امروزه دشمن بر روی هیأت ها دست گذاشته است، ابراز داشت: دشمن که از هیأت های انقلابی در فتنه 88 ضربه خورده اکنون به دنبال نابودی و انحراف آن است، چرا برخی هنوز به استراتژی راه قدس از کربلا می گذرد ایمان ندارند.

 

بعد از سخنرانی حاج سعید قاسمی نوبت به برگزاری کمیسیون های تخصصی رسید، حجت الاسلام علیرضا ایمانی عضو هیأت علمی دانشگاه ادیان مذاهب اسلامی به ایراد سخن با موضوع هیأت سکولار پرداخت و گفت: : امروزه تمام کشور های دنیا تلاش می کنند که هیأت ها را از روح ولایی خالی کنند، دشمن برای انحراف هیأت ها بسیار در تلاش است؛ دشمن تلاش می کند که دین اسلام را در برخی عبادات که برای آن ها ضرری ندارد محدود کند.

 

وی ادامه داد: دشمن بعد از ناامیدی از سرنگونی انقلاب، بسیار تلاش کرد تا اسلام ناب محمدی را کنار بزند و اسلام سکولار و آمریکایی را جانشین آن کند، از همین رو علمایی را دست نشانده خود کردند تا راحت تر بتوانند به دین ضربه بزنند.

 

حجت الاسلام ایمانی اصل ولایت را امری سیاسی دانست و عنوان کرد: شیعه نمی تواند نسبت به مبانی اسلام بی تفاوت باشد، برنامه ریزی هیأت باید به گونه ای باشد که تمام طیف های جامعه بتوانند در آن شرکت کنند؛ سیاسی بازی به معنای راندن افراد از هیأت ها نادرست است اما نباید سیاست را در هیأت ها کنار گذاشت.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه ادیان مذاهب اسلامی خاطرنشان کرد: اگر افراد دشمن را از کوره به در بردند می توانند از درست بودن کار خود یقین داشته باشند، برنامه ریزی هیأت باید به گونه ای باشد که دشمنان را ناراحت و دوستان را مسرور کند.

 

وی با اشاره به بخشنامه جریان خبیث شیرازی ها گفت: این جریان افراطی امسال به هیأت ها بخشنامه کردند که عکس شهدا و امام و رهبری را در مجالس عزاداری استفاده نکنند، این مسأله نشان دهنده ضربه خوردن دشمن از مجالس و هیأت های عزاداری است.

 

معاون فرهنگی و تبلیغات اداره امور روحانیون با اشاره به تأثیرگذاری حرکت های افراطی و سکولار افزود: شیخ حسن شحاته یکی از سنی های متعصب بود، او بعد از مدتی تشرف به تشیع شد و سفری به قم داشت، به محض ورود به شهر قم جذب بیت پلید شیرازی ها شد؛ این افراد به این شیخ فریب خورده گفتند به دلیل این که شما سالیانی سنی بوده باید برای بخشش در مصر حضور پیدا کنی و به لعن علنی خلفا بپردازی، اگر این کار را نکنی حضرت زهرا(س) تو را نمی بخشد.

 

همچنین در کمیسیون های دیگر حجت الاسلام احمد پناهیان با موضوع الگوی مداحی، حجت الاسلام انجوی نژاد با موضوع هیأت مدیر دارد، حجت الاسلام گمار با موضوع جبهه سازی در عرصه فرهنگ و آقای ملتجی با موضوع کارکرد هنر در هیأت به ایراد سخن پرداختند؛ برنامه روز نسخت این همایش با برگزاری هیأت شباب الامام الخمینی(ره) به پایان رسید.

 

برنامه های دومین روز همایش با ارائه گزارش رحیم آبفروش جانشین دبیر جامعه ایمانی مشعر آغاز شد، وی گفت: مشعر یک مؤسسه در قم نیست که فقط در پی تولید محتوا و ارسال آثار باشد، مشعر شامل همه شرکت کنندگان در این همایش می شود، از همین رو همه در اتفاقات و پیشروی های کار شریک هستند؛ تکلیف افراد به نتیجه رساندن کارها است.  

 

آبفروش با بیان این که کار تشکیلاتی و جمع شدن هیأت ها در کنار یکدیگر وابسته به افراد نیست، اظهار داشت: جمع شدن در کنار یکدیگر باید با اهداف الهی و برای رضای خداوند باشد، اگر این چنین شود دیگر تعارف ها کنار می رود.

 

جانشین دبیر جامعه ایمانی مشعر با اشاره به برنامه آینده جامعه ایمانی ابراز داشت: برای نخستین بار در ایام فاطمیه هیأت های ایرانی در صحن حضرت زهرا(س) در جوار بارگاه ملکوتی امام علی(ع) به عزاداری خواهند پرداخت.

 

سپس حسین یکتا مسؤول  قرارگاه فرهنگی خاتم الاوصیا با بیان این که انقلاب باید در دهه چهارم پیشرفت چشم گیری داشته باشد، افزود: هیأت ها با ید توجه ویژه ای به سخنان رهبر معظم انقلاب در زمینه تمدن نوین اسلامی داشته باشند، هیأت ها باید جهان اندیشی و نگاه بین المللی را جدی بگیرند.

 

مسؤول قرارگاه فرهنگی خاتم الاوصیا با اشاره به این که دعوای دشمن بر سر مسائل هسته ای نیست، اظهار داشت: دشمن بر سر اصل بود و نبود انقلاب بحث داشته و سعی دارد که این حرکت الهی را از ریشه نابود کند.

 

وی با بیان این که باید در جبهه فرهنگی انقلاب همدلی وجود داشته باشد، ابراز داشت: افراد و جوانان انقلابی هرکاری که از عهده آن بر می آیند باید انجام دهند، از همین رو نباید منتظر حرکتی خاص و دستور بود؛ اگر افراد به موقع وظیفه خود را انجام ندهند باید در قیامت پاسخگو باشند.

 

یکتا با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب عنوان کرد: ایشان فرمودند جامعه در یک پیچ تاریخی مهم قرار دارد اگر به موقع به این مسأله توجه نشود کارها 500 سال به عقب می افتد، از همین رو هرکس نمی تواند بر اساس دوست داشتنی های خودش عمل کند بلکه باید به اوامر و سخنان رهبری جامه عمل پوشاند.

 

مسؤول قرارگاه فرهنگی خاتم الاوصیا به آسیب های استفاده از شبکه های اجتماعی اشاره و خاطرنشان کرد: این گونه ابزارها سبب اعتیاد جوانان می شود، غربی ها به وسیله این شبکه ها سعی در کنترل افکار و تأثیرگذاری نادرست بر جامعه دارد، انسانی که باید قبل از خواب خود سوره واقعه بخواند متأسفانه درگیر این گونه ابزار ها شده است؛ در این شرایط باید جامعه را با امام زمان(عج) گره زد.

 

وی با بیان این که اربعین چند هزار کیلومتر خاکریزهای انقلاب را به پیش برد، ادامه داد: هیأت ها باید برنامه های خود را بر اربعین متمرکز کنند، باید سعی شود که همه جامعه در مراسم و مانور اربعین شرکت کنند؛ باید نگاه جهانی در هیأت ها شکل گیرد، آزاده های جهان مشتاق همراهی با انقلابی های ایران هستند، راهپیمایی اربعین به رخ کشیدن قدرت انقلاب به جهانیان است.

 

در ادامه حجت الاسلام طاهری دبیر سوگواره پوستر و عکس عاشورایی بر استفاده هیأت ها از هنر تأکید کرد وگفت: رهبر معظم انقلاب فرمودند بدون هنر حرف عادی جای خودش را پیدا نمی کند، با توجه به این سخن مهم می توان گفت که معارف بلند آسمانی و معارف حسینی بدون هنر از تأثیرگذاری کمی برخوردار است.

 

وی افزود: هیأت اساس انقلاب بوده و در انتقال معارف انقلاب دستگاه های جاسوسی مسلح را به زانو زدن کشانده است، از همین رو امام خمینی(ره) فرمودند که هر چه داریم از محرم و صفر است.

 

حجت الاسلام طاهری با بیان این که نگاه به مسأله هیأت بدون هنر معنا پیدا نمی کند، اظهار داشت: سطح هنری هیأت ها باید جدی گرفته شود، متأسفانه در گذشته جای خالی سوگواره عکس در بین سوگواره های عاشورایی حس می شد.

 

در ادامه برنامه ها از مقام شامخ حاج محمود پارچه باف به عنوان پیر غلام امام حسین(ع) و مدیر اجرایی ساخت ضریح امام حسین(ع) و امامین عسکریین(ع) تقدیر به عمل آمد؛ این پیر غلام نیز ضمن تشکر از حاضران روایاتی جدید و شنیدنی از مراحل گوناگون ساخت، انتقال و نصب ضریح بیان کرد.

 

در ادامه این همایش حاضران با قرائت بیانیه ای، بر ضرورت تشکیل هیأت تراز انقلاب تأکید کردند، بندهایی از این بیانیه بدین شرح است؛ مرام ما مرام فاطمی است آن چه که آن بزرگوار پسنند ما نیز قبول داریم و آن چه که ایشان دوست نداشته باشند ازآن پرهیز می کنیم، ما می کوشیم در ایام فاطمیه عرصه های گوناگون زندگی حضرت زهرا(س) را برای مردم بیان کنیم.

 

ما از مدیران و صدا وسیما انتظار داریم که همراه با مردم جامعه حرمت فاطمیه را حفظ کنند، از ایجاد تقابل بین فاطمیه و نوروز پرهیز کرده و می دانیم مردم علاقه مند به ریحانی النبی هستند و حرمت ایشان را نگه می دارند از همین رو منافاتی بین فاطمیه و ویژگی هایی خوب نوروز مانند صله رحم وجود ندارد.

 

ما با تأسی به شهیده ولایت که با سختی های فراوان از امام زمان خوبش دفاع کرد، شعار محوری او ایستاد پای امام زمان خویش رابرای ایام عزای فاطمیه امسال انتخاب می کنیم، ما ضمن پرهیز از ورود به بازی ها و دسته بندی های جناحی و سیاسی بر حمایت از علمدار و  فرزند صالح  فاطمه زهرا(س) حضرت امام خامنه ای تأکید کرده و با ایشان بیعتی دوباره می کنیم.

 

حاضران با بازدید از روند ساخت ضریح حرمین عسکریین و زیارت این ضریح مطهر به کار خود در این همایش پایان دادند./1323/پ201/ف

ارسال نظرات