۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۹
کد خبر: ۲۴۹۶۷۰
یکی از علمای اهل سنت لبنان در گفت‌وگو با رسا:

تکفیری‌ها با اشغال عرسال بیش از 60 هزار لبنانی را گروگان گرفته‌اند/ توافق حزب الله و المستقبل پایانی بر فتنه مذهبی است

خبرگزاری رسا ـ رییس جبهه عمل مقاوم اسلامی لبنان تأکید کرد که گروه‌های تکفیری با اشغال منطقه مرزی عرسال در چند ماه اخیر بیش از 60 هزار لبنانی را برای فشار آوردن به دولت گروگان گرفته‌اند.
شيخ زهير الجعيد، از علماي اهل سنت لبنان


شیخ زهیر الجعید، رییس جبهه عمل مقاوم اسلامی لبنان در گفت‌وگو با خبرنگار بین الملل خبرگزاری رسا با تشکر از موضع جمهوری اسلامی ایران در قبال مسائل اصلی جهان اسلام از قبیل مسأله فلسطین و مبارزه با گروه‌های تکفیری، گفت: ایران برخلاف برخی کشورهای عربی که راه نفاق و دورویی را در جهان اسلام پیش گرفته اند به مقابله با رژیم صهیونیستی و گروه‌های تکفیری در منطقه می‌پردازد.

 
وی به حمایت ایران از جنبش حماس اشاره کرد و اظهار داشت که حکومت ایران به دور از مسائل طایفه ای و مذهبی بیشترین حمایت را از جنبش حماس داشت که جنبشی وابسته به اهل تسنن است. ایران به مسأله مقاومت اسلامی نگاه سنی و شیعه ندارد و همانگونه که از حزب الله در لبنان حمایت کرد به پشتیبانی از جنبش حماس در فلسطین پرداخت.

 

این عالم اهل سنت لبنانی به انتقاد از بی‌تفاوتی کشورهای عربی نسبت به ملت فلسطین و مسجد الاقصی پرداخت و گفت: اغلب کشورهای عربی هیچ توجهی به توطئه‌های رژیم صهیونیستی و جنایات تکفیری‌ها ندارند.

  

علمای سنی و شعیه لبنان مردم را از ماهیت تکفیری‌ها آگاه می‌سازند


شیخ زهیر الجعید با تأکید براینکه گروه‌های تکفیری در لبنان با وجود تلاش‌های بسیار نتوانستند کار به جایی ببرند، تصریح کرد: بسیاری از اهل سنت لبنان در صیدا و طرابلس در مقابل تحرکات تکفیری‌ها ایستادگی کردند و توطئه‌هایشان را خنثی کردند.

 
وی به تلاش جبهه النصره و داعش برای اتصال لبنان به سوریه و عراق اشاره و تصریح کرد: این گروه‌های تروریستی تلاش داشتند لبنان را تحت تأثیر شرایط منطقه، کانون اقدامات خود قرار دهند اما به لطف خدا و هوشیاری مردم و مقاومت اسلامی تاکنون نتوانسته اند به هدف خود برسند.


شیخ زهیر الجعید از وجود برخی شخصیت‌ها و گروه‌های طایفه‌گرا و فتنه‌گر در لبنان انتقاد کرد و گفت: غالب علمای شیعه و سنی لبنان به دور از تعصبات مذهبی سعی در آرام کردن فضا و آگاه سازی مردم نسبت به ماهیت گروه‌های تکفیری دارند که تا کنون نیز این تلاش ها مثمر ثمر بوده است.

 
رییس جبهه عمل اسلامی مقاوم لبنان گفت: برخی از مناطق لبنان از قبیل عرسال همچنان در اشغال داعش و جبهه النصره به سر می‌برد. این گروه‌ها بیش از 60 هزار لبنانی را در منطقه عرسال گروگان گرفته تا بتوانند از این طریق به دولت لبنان فشار وارد سازند. با توجه به اینکه پیرامون عرسال نیز شیعیان ساکن هستند بیم آن می‌رود که این بحران رنگ و بوی مذهبی به خود بگیرد.

 
وی افزود: برخلاف ادعای تکفیری‌ها حتی در عرسال که منطقه ای سنی نشین است گروه‌های تکفیری از حمایت مردمی بسیار محدودی برخوردار هستند.

 

توافق حزب الله و المستقبل پایانی بر فتنه مذهبی در لبنان است


شیخ زهیر الجعید در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از موضع جریان المستقبل لبنان در قبال مسائل این کشور، بیان داشت: این جریان سیاسی لبنان با دامن زدن به اختلافات مذهبی و فتنه طایفه ای در لبنان سعی در سوء استفاده از فضای موجود در لبنان و جلب توجه اهل سنت داشت. ناکامی نقشه های مختلف المستقبل این جریان سیاسی را مجبور به گفت‌وگو با حزب الله کرد.


وی خاطرنشان کرد: توافق حزب الله با جریان المستقبل می‌تواند لبنان را از تنگنای کنونی خارج سازد و پایانی بر فتنه مذهبی در کشور باشد./983/ب911/ک

 

ارسال نظرات