۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۸
کد خبر: ۲۴۹۷۰۶
عضو دفتر سیاسی انصار الله:

کشورهای شورای همکاری خلیج فارس به نفع آمریکا عمل می‌کنند

خبرگزاری رسا ـ عضو ارشد دفتر سیاسی جنبش مردمی انصار الله یمن، عملکرد کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس را در راستای منافع آمریکا در منطقه دانست.
علي البخيتي

 

به گزارش خبرگزاری رسا، البخیتی، عضو دفتر سیاسی جنبش مردمی انصارالله، در مصاحبه با روزنامه مصری الشروق، با اشاره به اینکه دیدار هیات جنبش مردمی انصارالله با مقامات سفارت مصر در صنعا، منجر به توافق هایی شد، گفت: ما به آنها اطمینان دادیم که تصمیمی برای بستن تنگه باب المندب بر روی دریانوردی بین المللی نداریم.

وی در خصوص دلایل تحت کنترل گرفتن صنعا پایتخت یمن توسط انصارالله افزود: پس از درگیری جنبش مردمی با برخی یگان‌های نظامی ارتش یمن به فرماندهی علی محسن الاحمر، انصار الله از بیم فراگیر شدن هرج و مرج در پایتخت و برای پر کردن خلاء قدرت، اقدام به حفاظت از موسسات حساس مانند بانک مرکزی و اموال عمومی کرد.

وی درباره عملیات سیاسی پس از صدور بیانیه قانون اساسی یمن نیز گفت: عملیات سیاسی در کشور در مسیر صحیح حرکت می کند، چرا که این عملیات بر اساس موازنه داخلی استوار است، نه تصمیمات خارجی و این روند بیانگر اراده و خواست مردم یمن است و خروج ماثیو تولر سفیر آمریکا در صنعا از یمن، اعتراف به ناتوانی این کشور از ایفای نقش مداخله جویانه در کشور ما است .

البخیتی افزود: عبد ربه منصور هادی رییس جمهوری مستعفی یمن آن طور که رسانه ها ادعا می‌کردند، در صنعا در حبس خانگی قرار نداشت و هدف از اقدامات امنیتی در اطراف منزل وی، حمایت از منصور هادی و جلوگیری از گسترش دامنه درگیری ها بود، به طوری که وی بازدید کنندگانی داشت که بدون هیچ گونه بازرسی وارد منزلش می شدند و به همین دلیل، منصور هادی توانست به آسانی به همراه خانواده و معاونانش منزلش را ترک کند.

البخیتی انتقال هادی به عدن را اشتباه دانست، زیرا این امر موجب می شود که اوضاع از کنترل خارج شود، به همین دلیل کمیته های مردمی بیانیه ای صادر کردند و در آن نسبت به همکاری با هادی به عنوان رییس جمهوری مستعفی هشدار دادند و وی را تحت پیگرد قانونی قرار دادند.

وی تاکید کرد که مشروعیت منصور هادی با استعفایش در 22 ژانویه (دی) و صدور بیانیه قانون اساسی کمیته های مردمی پایان یافت و در حال حاضر هادی هیچ مسوولیتی در یمن ندارد، ما از طریق ایجاد توافق میان نیروهای سیاسی سعی در پر کردن خلاء قدرت در کشور را داریم . 

سخنگوی انصارالله در خصوص ادعای برخی درباره بی ارزش بودن استعفای هادی به دلیل اینکه پارلمان آن را بررسی نکرده، گفت: پارلمان یمن هشت سال است که اعتبارش تمام شده و عمر آن امروز از 12 سال تجاوز می کند.

وی درباره تشکیل ارتش به اصطلاح مردمی در جنوب یمن پس از ورود هادی به عدن نیز تاکید کرد که این ارتش همان شبه نظامیان مسلح شامل اخوان المسلمین، سلفی ها و القاعده است که تشکیل آن با نارضایتی زیاد اهالی استان های جنوبی و به ویژه جنبش جنوب مواجه شده است.

وی ضمن اعلام مخالفت با طرح انتقال مشاوره های سیاسی تحت نظارت جمال بن عمر فرستاده سازمان ملل به یمن به خارج از صنعا گفت: اوضاع یمن با ثبات است و همه نیروهای سیاسی در داخل وجود دارند و فرصت مشورت برای ارتباط میان نیروهای سیاسی جهت دستیابی به توافقی که حافظ امنیت و ثبات کشور باشد، همچنان باقی است.

البخیتی در خصوص موضع مخالفت کشورهای حاشیه خلیج فارس با اقدامات جنبش مردمی انصارالله گفت: متاسفانه کشورهای شورا خارج از سیاق منافع عربی - اسلامی حرکت می کنند و در پی تامین منافع آمریکا هستند و ما آنها را برای هماهنگی با منافع ملت های منطقه نصیحت می‌کنیم که در سیاست خود  تجدید نظر کنند.

وی هشدار داد که هرگونه اقدام خصمانه علیه یمن با پاسخ متقابل مواجه خواهد شد.

البخیتی با اشاره به ارتباطات محرمانه برخی از گروهها و سیاسیون یمنی با عربستان اضافه کرد: ما تمایل به روابط خوب با ریاض داریم، به ویژه که بیشتر مردم عربستان یمنی الاصل هستند و30 درصد مردم یمن حجازی می باشند.

عضو دفتر سیاسی جنبش مردمی انصارالله حمایت مادی و نظامی ایران از این جنبش را تکذیب کرد و گفت: نقطه مشترک ما با ایران همان نقطه اشتراک ما با حزب الله و مقاومت فلسطین و همه گروه‌های فلسطینی در مقابله با توطئه آمریکا در منطقه است./1321/د101/ک

ارسال نظرات