۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۲۴۹۷۹۹
همزمان با ایام فاطمیه؛

150 روحانی مبلغ به مساجد خراسان شمالی اعزام می شوند

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل تبلیغات اسلامی استان خراسان شمالی گفت: همزمان با ایام فاطمیه 150 روحانی مبلغ از حوزه های علمیه قم و مشهد به مساجد روستایی و شهری این استان اعزام می شوند.
اعزام مبلغ

حجت الاسلام زین العابدین روحانی نیا، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، با اشاره به فرا رسیدن ایام فاطمیه و سالگرد شهادت دخت نبی مکرم اسلام، ضمن تسلیت به این مناسبت، اظهار کرد: نهاد تبلیغات اسلامی خراسان شمالی در مرکز و شهرستان های هشت گانه این استان برنامه های متعددی برای بزرگداشت و گرامیداشت ایام فاطمیه پیش بینی کرده است.

وی اعزام روحانیان مبلغ و مبلغات به روستاها و مناطق محروم، برگزاری گفتمان های دینی با موضوع حضرت فاطمه(س)، دعوت از شخصیت های برجسته و روحانیان برگزیده برای سخنرانی در جمع مردم، برگزاری مراسم های عزاداری از سوی هیأت های مذهبی، دسته روی هیئات مذهبی و ... را از جمله برنامه های پیش بینی شده برای برگزاری در ایام فاطمیه برشمرد.

دبیر ستاد ساماندهی شؤون فرهنگی استان خراسان شمالی با اشاره به این که همزمان با این ایام به همت نهاد تبلیغات اسلامی استان بیش از 150 روحانی مبلغ و مبلغه به مساجد روستایی و شهری این استان اعزام می شوند، اظهار کرد: این روحانیان از حوزه های علمیه قم و مشهد و نیز مدارس بومی استان به مناطق مختلف استان اعزام خواهند شد.

وی اضافه کرد: مبلغان اعزامی به مساجد شهری و روستایی استان در ایام فاطمیه پیش از اعزام سرفصل های تبلیغی را دریافت کرده و محور فعالیت های آنها در مساجد نیز تبیین ابعاد شخصیتی، اجتماعی و فرهنگی حضرت فاطمه زهرا(س) خواهد بود.

حجت الاسلام روحانی نیا با اشاره به این که بر اساس مصوبه ستاد ساماندهی شئون فرهنگی و مذهبی؛ ویژه برنامه های عزاداری دهه اول فاطمیه در کشور از بیست و سوم تا بیست و پنجم اسفند امسال به مدت سه روز و برنامه های دهه دوم این مناسبت نیز از سیزدهم الی هجدهم فروردین سال آینده به مدت پنج روز برگزار می شود، افزود: با توجه به این که ایام فاطمیه با ایام پایانی سال جاری و تعطیلات نوروزی سال جدید مقارن شده از همه مردم مؤمن و دوست دار اهل بیت(ع) ایران اسلامی انتظار می رود حرمت ایام فاطمیه و عزاداری دخت نبی مکرم اسلام(ص) را پاس دارند.

به گفته وی در ایام فاطمیه برنامه های عزاداری و سوگواری شهادت حضرت زهرا(س) به صورت معمول برگزار می شود اما لازم است در این زمینه از افراط و تفریط خودداری شود.

حجت الاسلام روحانی نیا تصریح کرد: مردم معتقد ایران اسلامی و استان خراسان شمالی با وجود تعطیلات نوروزی در این ایام حرمت سالگرد شهادت حضرت زهرا(س) را حفظ کرده و ضمن اجرای برنامه های نوروزی و دید و بازدید و صله ارحام، سعی می کنند عشق و ارادت خود به ائمه اطهار(ع) را در عمل نیز نشان دهند.

گفتنی است، ایام فاطمیه یا روزهای شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) شش روز بوده که سه روز آن در جمادی الاول از سیزدهم تا پانزدهم و سه روز آن در جمادی الثانی از سوم تا پنجم این ماه است و در این روزها مسلمانان علی الخصوص شیعیان برای شهادت دخت نبی مکرم اسلام عزاداری می کنند.

علمای شیعه پیرامون تاریخ درگذشت حضرت فاطمه(س) دو روایت متفاوت شامل 75 و 95 روز بعد از درگذشت حضرت محمد(ص) را مورد وثوق می‌دانند و از آن جا که درگذشت پیامبر اسلام در در بیست و هشتم صفر بوده؛ به روایت 75 روز، از سیزدهم تا پانزدهم جمادی الاول را فاطمیه اول می‌دانند و بنا به روایت 95 روز، تاریخ شهادت حضرت فاطمه(س) را در سوم تا پنجم جمادی‌الثانی دانسته و آن را فاطمیه دوم می‌نامند.

البته روایت 95 روز و ایام فاطمیه دوم در نزد شیعیان معتبرتر و مقبول تر بوده و به همین دلیل نیز مراسم های ایام دوم به نسبت ایام فاطمیه نخست، با کیفیت و کمیت بیشتری برگزار می شود./9314/پ202/ب

ارسال نظرات