۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۰:۲۸
کد خبر: ۲۴۹۹۵۸
استاد حوزه علمیه:

تفکر، تدبر و تعقل ابزار رسیدن به بینش قرآنی است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که هدف قرآن غفلت زدایی است، گفت: تفکر، تدبر و تعقل ابزار رسیدن به بینش قرآنی است.
علوي تهراني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید محمد باقر علوی تهرانی در جلسه هفتگی تفسیر قرآن کریم که شامگاه دوشنبه در مسجد حضرت امیر(ع) برگزار شد با اشاره به ابزار رسیدن به بینش قرآنی، گفت: تفکر، تدبر و تعقل ابزار رسیدن به بینش قرآنی است.

 

احیای قرآن یعنی گرایش به بینش قرآنی


حجت الاسلام علوی تهرانی با بیان اینکه تصور مردم از نحوه احیای قرآن نادرست است، گفت: مردم تصور می کنند چاپ قرآن و قرائت آن احیای قرآن است ولی احیای قرآن یعنی گرایش به بینش قرآنی.

 

وی افزود: امام زمان(عج) جامعه را به مردمی تبدیل می کنند که بینش و گرایش قرآنی پیدا کنند، در جامعه کنونی تظاهرات قرآنی وجود داشته ولی تفکرات دینی وجود ندارد.

 

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به هدف قرآن که غفلت زدایی است، خاطرنشان کرد: خداوند در قرآن کریم بوسیله انزار غفلت زدایی می کند.

 

قرآن کتاب پند


وی با اشاره به معنای بینش قرآنی، تصریح کرد: براساس آیه 57 سوره یونس، قرآن کتاب پند است، قرآن می خواهد پند پذیری را در مردم ایجاد کند ولی متاسفانه جامعه کنونی گرایشی به نصیحت پذیری ندارد.

 

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه از نظر رفتاری قرآن کریم 9 محور دارد، گفت: یکی از اهداف اصلی قرآن کریم در بعد رفتاری مبحث شکرگزاری است، بر اساس آیه 12 سوره لقمان شکرگزاری از خداوند در حقیقت به نفع شکر گزار بوده و خداوند متعال به شکرگزاری مخلوقاتش نیاز ندارد.

 

اکثریت مردم شاکر نیستند

 

وی افزود: بر اساس آیه 73 سوره نمل اکثریت مردم شاکر نیستند، متاسفانه مردم ماتریالیسم هایی هستند که لباس متدینین را پوشییده اند، به دلیل عدم شکرگزاری مردم قرآنی رفتار نمی کنند.

 


تفکر به معنای بررسی عوامل، علل و اسباب امور


حجت الاسلام علوی تهرانی با اشاره به معنای تفکر از منظر قرآن کریم، گفت: تفکر به معنای بررسی عوامل، علل و اسباب امور است، بر اساس آیه 19 سوره بقره، انسان باید بوسیله مشاهده آیات الهی به دنبال علل برود.

 

وی با اشاره به آیه 191 از سوره آل عمران، تاکید کرد: افرادی ک در آیات الهی تفکر می کنند متوجه این موضوع می شوند که هیچ موجودی بیهوده آفریده نشده است، بنابراین به آخرت پی برده و ماده گرا نمی شود.

 

تدبر یعنی بررسی نتایج امور


این استاد حوزه با اشاره به معنای تدبر در آیات قرآن، اظهار داشت: تدبر یعنی بررسی نتایج امور در اثر دقت به آثار الهی، انسان بدون تفکر و تدبر قرآن را درک نخواهد کرد.

 

برای رسیدن به تفکر انسان به خودسازی نیاز دارد


وی افزود: براساس آیه 89 از سوره نساء، تدبر به معنای کنار هم قرار دادن آیات و در نهایت به نتیجه رسیدن است، براساس آیه 24 سوره محمد(ص) برای رسیدن به تفکر و تبر در قرآن کریم انسان به خودسازی نیاز دارد./811/پ202/ب4

ارسال نظرات