۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۶
کد خبر: ۲۵۰۰۱۹
پژوهشگر آستان قدس رضوی خبر داد؛

طرح بررسی ویژگی های زیارتی حرم رضوی سال آینده به اتمام می رسد

خبرگزاری رسا ـ مدرس و پژوهشگر آستان قدس رضوی با بیان این که تبلیغ دینی و فعالیت های فرهنگی نیازمند شناخت صحیح از جامعه هدف و مخاطب دارد، گفت: معاونت تبلیغات و ارتباطات آستان قدس رضوی با درک این ضرورت، بررسی ویژگی های زیارتی، اجتماعی و فرهنگی زایران حرم مطهر رضوی را در قالب پژوهشی، طراحی و در دست اجرا دارد.
حرم رضوي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، سمینار «زیارت نوروزی» صبح امروز با حضور مسؤولان آستان قدس رضوی، شهرداری مشهد و سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی در پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.

 

زردموی، مدرس و پژوهشگر آستان قدس رضوی در این سمینار به بیان ویژگی های زیارت زائران در مشهد پرداخت و گفت: در واقع در هر فصل تیپ زائران رضوی متفاوت است به گونه ای که در پاییز بیشتر زائران به مشهد شامل کشاورزان است و این درحالی است که نسبت حضور آنان در فصل های دیگر فرق می کند.

 

وی در ادامه به بیان انگیزه و سفر زایران به مشهد پرداخت و افزود: 22 درصد زائران هدف از سفر خود را انگیزه های احساسی و عاطفی، گروه دوم استجابت دعا و سپس شناخت حضرت امام رضا(ع) بیان می کنند و در این میان انگیزه های کارکردی، معرفتی و عاطفی و خواسته های زایران و حل مشکلات اقتصادی و طلب تقوی در مرحله اول قرار می گیرد.

 

وی در ادامه به بیان مدت زمان ماندگاری زائر پرداخت و گفت: هر زائر در هر سفر 26 ساعت در حرم است و در هر تشرف یک ساعت برای نماز و خواندن زیارتنامه است و بیشتر آن ها آداب زیارت را به صورت کامل انجام نمی دهند و خودشان هم نسبت به این امر آگاهی ندارند.

 

این پژوهشگر آستان قدس رضوی با بیان این که تبلیغ دینی و فعالیت های فرهنگی نیازمند شناخت صحیح از جامعه هدف و مخاطب دارد، افزود: معاونت تبلیغات و ارتباطات آستان قدس رضوی با درک این ضرورت، بررسی ویژگی های زیارتی، اجتماعی و فرهنگی زایران حرم مطهر رضوی را در قالب پژوهشی، طراحی و در دست اجرا دارد.

 

وی افزود: اجرای این طرح در 15 تیرماه سال آینده به اتمام خواهد رسید و پس از آن می توان نتایج و برش های مختلفی را استخراج  و در دسترس محققان و مسئوولان اجرایی قرار داد.

 

حسین مبینی، پژوهشگر پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی مشهد در ادامه به بررسی میزان انطباق ساختار ذهنی شهر مشهد با تصویر ذهنی ساکنین و زائرین و نقش آن در مشکلات ترافیکی مشهد پرداخت.

 

وی افزود: یکی از رویکردهای مطرح در طراحی شهری «ساختارگرایی» است که با توجه به گستردگی شهرهای امروزی و عدم توانایی برای طراحی تمام شهر، بهتر است که طراحان ساختار اصلی شهرها را طراحی کرده و شکل دهی به سایر نقاط شهر را به شهروندان واگذار و از طریق مقررات شهرسازی آن را کنترل نمایند./934/پ202/ب5 

ارسال نظرات