۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۱
کد خبر: ۲۵۰۲۰۹

دیدگاه فقهی علمای مصر درباره تخریب آثار تاریخی

خبرگزاری رسا ـ علمای مصر استدلال‌های داعش درباره تخریب آثار تاریخی را رد کرده و اظهار داشتند که هیچ دلیل شرعی برای این موضوع وجود ندارد.
دیدگاه فقهی علمای مصر درباره تخریب آثار تاریخی

 

به گزارش خبرگزاری رسا، تخریب آثار تاریخی موزه موصل از سوی تروریست های داعش با واکنش شدید علمای مصر مواجه شده و آنان به بیان دیدگاه های فقهی خود در این زمینه پرداختند.

 

شیخ احمد کریمه استاد فقه و شریعت اسلامی با اشاره به اینکه اقدامات داعش با همه آموزه های اسلامی مغایرت دارد، گفت: داعشی ها آثار تاریخی را بُت می دانند و این نشان دهنده اوج جهالت و پسرفت عقلی آنان است.

 

وی افزود: جهل داعش نسبت به شریعت سبب اختلاط میان عبادات و هنرهای تجسمی شده است. این در حالی است که پیامبر اکرم(ص) به این آثار به عنوان هنر و نشانه های تمدن می نگریست.

 

مجدی عاشور مشاور مفتی این کشور نیز تصریح کرد: ماهیت افراطی داعش عامل مبارزه آن با نوآوری و تخریب آثار تاریخی است. کینه ونفرت بر همه اقدامات داعش چیره شده و عناصر این گروه به گسترش رعب و وحشت میان مردم می پردازند.

 

وی با اشاره به تلاش داعش برای انتساب اقدامات خود به قرآن و سنت نبوی، ادامه داد: چیزی که آثار تاریخی را حرام کند، وجود ندارد. این آثار سبب یادآوری و آشنایی با تاریخچه بشریت است و شرک به شمار نمی آید.

 

محمد رأفت عثمان استاد فقه مقارن دانشگاه قانون و شریعت قاهره از تخریب آثار تاریخی موصل به عنوان اقدامی وحشیانه یاد کرد و گفت: عناصر داعش جاهلانی هستند که هیچ چیز درباره دین نمی دانند. جهل آنان تا جایی رسیده است که توانایی شناخت تفاوت میان بُت و آثار تاریخی را ندارند چرا که دوران بُت به پایان رسیده است.

 

این عالم مصری تأکید کرد: هیچ آیه و روایتی در قرآن و سنت نبوی مبنی بر حرمت آثار تاریخی وجود ندارد و حتی خداوند متعال به حضرت سلیمان این قدرت را داد تا از اجنه برای ساخت نماد استفاده کند. اگر ساخت این آثار حرام به شمار می رفت که خداوند، جن را برای ساخت آنها در اختیار حضرت سلیمان قرار نمی داد.

 

محمد الجندی عضو مجمع پژوهش های اسلامی در این باره تصریح کرد: در این دوران چیزی به نام بُت وجود ندارد و مسلمانان آن دوران را پشت سر گذاشته و از آگاهی دینی فراوانی برخوردار هستند.

 

وی با تأکید بر اینکه این آثار هیچ نفع و ضرری ندارند، ادامه داد: داعش با این اقدام به جهانیان نشان داد که عقل انسان مسلمان بسیار سطحی و وحشی است و البته هدف اصلی این گروه نیز همین مساله به شمار می آید. این آثار تاریخی نوعی از تفکیر و تاریخ هستند و عناصر داعش این تاریخ و تمدن را تخریب کردند.

 

شیخ هاشم اسلام یکی دیگر از اعضای مجمع پژوهش های اسلامی نیز گفت: این جنایت نشان داد که فرهنگ داعش بر پایه قتل و تخریب استوار است. تخریب آثار تاریخی بر عقاید اسلامی تاثیر نداشته و نشر اسلام به شمار نمی آید./980/ب901/د

ارسال نظرات