۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۱
کد خبر: ۲۵۰۳۳۳
نماینده بعثه مقام معظم رهبری در عراق:

«حر‌» به همگان آموخت که راه توبه‌ همچنان باز است

خبرگزاری رسا ـ نماینده بعثه‌ مقام معظم رهبری در عراق در حاشیه بازدید از مرقد «حر‌بن یزید‌ ریاحی‌» در کربلای معلی گفت: زندگی و شهادت «حر‌بن یزید‌ ریاحی‌» درس بسیار بزرگی به بشریت داد که بر عالم نقش بر بسته است و آن درس این است که راه توبه برای همگان باز است.
ديدار حجت الاسلام والمسلمين نجفي روحاني از مرقد حر

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی بعثه مقام معظم رهبری، حجت‌الاسلام والمسلمین نجفی روحانی، نماینده بعثه مقام معظم رهبری در عراق، روز گذشته از مراحل بازسازی مرقد حر بن زیاد در کربلای معلی بازدید و با متولی این طرح دیدار و گفت‌وگو کرد.

وی در حاشیه این بازدید با متولی مرقد حر دیدار و اظهار امیدواری کرد که امکان زیارت زائران ایرانی از این مکان مقدس فراهم شود.

نماینده بعثه مقام معظم رهبری در عراق در حاشیه این بازدید «حر بن یزید ریاحی» را الگویی برای انسان‌های بی بصیرت و غفلت‌زده عنوان کرد و اظهار داشت: امروز افراد بی‌بصیرت باید از این مرد بزرگ سرمشق بگیرند و در عمل دنباله روی آن باشند.

حجت‌الاسلام نجفی روحانی با اشاره به زندگی این مرد بزرگ، افزود: «حر بن یزید ریاحی» در ابتدا اشتباه بزرگی مرتکب شد، اما پس از تامل و توجه به ندای وجدان خویش از صف دشمنان خارج و به صف ولایت‌مداران پیوست و توانست گذشته خویش را جبران کند.

وی تاکید کرد: امروز نیز افراد بی‌بصیرت و غفلت‌زده باید همچون حر به ندای وجدان خود بنگرند و از اعمال ناپسند گذشته خود اظهار ندامت کنند و با توبه واقعی به دامان اسلام بازگردند.

نماینده بعثه مقام معظم رهبری حضور زایران ایرانی را در این مکان مقدس ارزشمند عنوان کرد و اظهار داشت: زندگی و شهادت «حر بن یزید ریاحی» درس بسیار بزرگی به بشریت داد که بر عالم نقش بر بسته است و آن درس این است که راه‌توبه برای همگان باز است و امام و ولی خدا که مظهر رحمت و رفعت الهی است با آغوش باز آن‌ها را می‌پذیرد.

وی گفت: حر بن یزید ریاحی از همراهان حسین بن علی در واقعه کربلا بود. حر از خاندان معروف عراق و از رؤسای قبایل کوفیان بود. به درخواست ابن زیاد، برای مبارزه با امام حسین‏ (علیه‌السلام) فراخوانده شد.

حجت‌الاسلام نجفی خاطر نشان کرد: حر در منزل ‏ «قصر بنی مقاتل‏» یا «شراف‏»، راه را بر امام حسین (علیه‌السلام) بست و مانع از حرکت او به سوی کوفه شد. کاروان‏ امام حسین (علیه‌السلام) را همراهی کرد تا به کربلا رسیدند و امام حسین (علیه‌السلام) در آنجا فرود آمد. حر وقتی فهمید کار جنگ با حسین بن علی‏ جدی است، صبح عاشورا به بهانه آب دادن اسب خویش، از اردوگاه عمر سعد جدا شد و به کاروان امام حسین (علیه‌السلام) ‏ پیوست.

وی افزود: حر توبه کنان کنار خیمه‌های امام حسین (علیه‌السلام) آمد و اظهار پشیمانی کرد، سپس اذن میدان طلبید. حر با اذن‏ امام حسین (علیه‌السلام) به میدان رفت و در خطابه‏ای مؤثر، سپاه کوفه را به خاطر جنگیدن با امام حسین (علیه‌السلام) ‏ توبیخ‏ کرد. چیزی نمانده بود که سخنان او، گروهی از سربازان عمر سعد را تحت تاثیر قرار داده‏ از جنگ با امام حسین (علیه‌السلام) منصرف سازد، که سپاه عمر سعد، او را هدف تیرها قرار داد. نزد امام حسین (علیه‌السلام) ‏بازگشت و پس از لحظاتی دوباره به میدان رفت و با رجزخوانی، به مبارزه پرداخت و شهید شد.

شایان ذکر است، «حر بن یزید ریاحی» چه قبل از مسلمان شدن و چه بعدش، در میان قوم خود از عزت و احترام زیادی برخوردار بود. جد او، «عتاب»، ندیم نعمان بن منذر (پادشاه حیره) و پسر عمویش، «احوص»، شاعر و از اصحاب رسول خدا بود. ابن زیاد حر را که از سران کوفه به شمار می‌رفت، برای رویارویی با امام حسین علیه السلام فرا خواند و با هزار سوار به سوی کاروان او فرستاد.

حر اولین کسی بود که راه را بر امام حسین (علیه‌السلام) بست و از ورود او به کوفه یا بازگشتش به مدینه جلوگیری نمود. حر علی‌رغم این که برای رویارویی با امام آمده بود، رفتارش خالی از ادب نبود و هنگامی که دید عمر بن سعد برای جنگ با امام حسین علیه السلام مصمم است، به کاروان حسینی ملحق شد، توبه کرد و در سپاه امام جنگید تا به شهادت رسید./840/د101/ی

ارسال نظرات