۱۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۴
کد خبر: ۲۵۰۹۱۷

شرح خطبه فدکیه از سوی آیت الله کریمی جهرمی

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این‌که حضرت زهرا(س) در مقدمه خطبه فدکیه به کلمه لا اله الا الله اشاره‌کرده و می‌فرمایند که رمز دست‌یابی به توحید تفکر است، گفت: ایشان می‌فرمایند انسان با تفکر در این واژه و عالم هستی می‌تواند به روح و اوج توحید برسد.
آيت الله کريمي جهرمي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله علی کریمی جهرمی، استاد حوزه علمیه قم بعد از ظهر امروز در برنامه شرح غربت رادیو معارف با بیان این‌که حضرت زهرا(س) در مقدمه خطبه فدکیه به کلمه لا اله الا الله اشاره دارند، گفت: ایشان می‌فرمایند که انسان‌ها با تفکر در این آیه می‌تواند به رمز توحید پی برده و به اوج توحید برسد.

 

وی افزود: حضرت زهرا(س) در ادامه به این موضوع اشاره می‌کنند که برای انسان محال است با چشم بتواند خداوند را ببیند و درک کند زیرا انسان جسم است و خداوند خالق جسم و انسان به دلیل این‌که از عالم جسم بوده و محدودیت دارد و خداوند از عالمی ناری عالم جسمانی است به همین دلیل انسان با چشم سر نمی‌تواند خداوند را ببیند.

 

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: اضافه بر این انسان قادر به وصف خداوند هم نیست و محال است که انسان بتواند خداوند را به‌ درستی وصف کند زیرا انسان محدودیت مادی داشته و نمی‌تواند از عهده درک و وصف خداوند که ماورای ماده است برآید و ذات حق را وصف کند.

 

آیت‌الله کریمی جهرمی با اشاره به این‌که انسان می‌تواند با تفکر در توحید به شناخت خداوند متعال رسیده و در مسیر کمال حرکت کند، ادامه داد: حضرت زهرا(س) می‌فرمایند هرکس که به حقیقت این کلمه لا اله الا الله آشنا شود و با تفکر در آن به وجود خدا پی ببرد تمام وجودش با خداوند انس گرفته و محو تماشای حضرت حق شده و چنین انسانی تمام زندگی خود را صرف اخلاص در راه خدا کرده و با خواندن این کلمه اوج می‌گیرد.

  

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این‌که پذیرش ولایت ائمه و انبیا(ع) نخستین مرحله در رسیدن به اوج توحید الهی است، اظهار کرد: حضرت زهرا(س) به ‌صورت واضح در مسجد در خطبه فدکیه برای مردم توضیح دادند که هنوز با وجود این که این آیه را بر زبان می‌آوردند با باطن آن آشنا نبوده و در آن تفکر نکرده‌اند، زیرا اگر تفکری می‌کردند از ولایت تبعیت کرده و حضرت علی(ع) و پیامبر(ص) را در آخرین لحظات عمرشان متهم به هذیان نکرده و سخنان ایشان را عمل کرده و ولایت مدار باقی می‌ماندند./837/پ202/ف

ارسال نظرات