۱۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۱
کد خبر: ۲۵۱۰۲۵
حجت‌الاسلام‌ رنجبر:

عرفا با تبعیت اهل‌بیت جرعه‌ای از عشق الهی را چشیدند

خبرگزاری رسا ـ کارشناس رسانه ملی با اشاره به این‌که عرفا با حضور در خانه اهل‌بیت(ع) به عشق الهی جلوه‌گر شده‌اند، گفت: حافظ در اشعار خود می‌گوید که این شناخت خود از حضرت حق را مدیون اهل‌بیت(ع) بوده و با تبعیت از آن‌ها به این عشق رسیده است.
حجت الاسلام رنجبر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌ محمد رنجبر، کارشناس رسانه ملی، بعدازظهر امروز در برنامه سمت خدا که از شبکه سه سیما پخش شد با اشاره به این‌که عارفان و انسان‌های وارسته به خاطر این‌که اسرار الهی را از دستبرد افراد نامحرم حفظ کنند در قالب کنایه و استعاره با مردم سخن می‌گفتند، افزود: حافظ هم از آن دسته عارفان است که در قالب کنایه و استعاره و با استفاده از جمال و زیبایی یار زمینی صفات و زیبایی‌های بی‌نظیر حضرت حق را برای مردم بیان می‌کنند.

 

وی افزود: حافظ وقتی می‌خواهد بگوید که از شب گذشته تا صبح دم در جمع یار از صفات بی‌نظیر حضرت حق سخن می‌گفتیم از کلمه گیسو و زلف که نشان‌گر زیبایی بوده استفاده کرده و با استفاده از این واژه‌ها زیبایی جمال یار را وصف می‌کند و می‌گوید «دوش در حلقه ما قصه گیسوی تو بود» و به ‌این ‌ترتیب منظور خود را برای انسان‌ها فهیم و عارف‌ مسلک به ‌دور از چشم افراد ریاکار ظاهربین بیان می‌کند.

 

کارشناس رسانه ملی ادامه داد: عشق حافظ و تمام عارفان تاریخ به حدی به خداوند زیاد است که مانند مجنون در عشق یار سر از پا نشناخته و این ارادتشان به‌ گونه‌ای بود که حتی با شنیدن نام حضرت حق آرامش می‌یافتند چه رسد به این‌که با حضرت حق هم‌نشین و مأنوس شوند.

 

حجت‌الاسلام‌ رنجبر با اشاره به این‌که اینها با حضور در خانه اهل‌بیت(ع) به این عشق جلوه‌گر شده بودند، اظهار کرد: حافظ در اشعار خود می‌گوید که این شناخت خود از حضرت حق را مدیون اهل‌بیت(ع) بوده و با تبعیت از آن‌ها به این عشق رسیده است.

 

وی با بیان این‌که قرآن کریم همواره به ما گوشزد می‌کند که دست‌یابی به معرفت حق تنها از مسیر اهل‌بیت(ع) و اولیای الهی ممکن است، افزود: انسان تنها از طریق اهل‌بیت(ع) که در مسیر کمال راهنمای انسان هستند می‌توانند مسیر کمال را تشخصی دهند؛ زیرا به قول مولانا در مسیر کمال ابلیس‌های انسان نمای زیادی هستند که می‌خواهند در کالبد انسانی فرد را فریب داده و او را از مسیر رسیدن و حرکت در راه حق بازدارند./837/پ202/ف

ارسال نظرات