۱۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۳:۵۱
کد خبر: ۲۵۱۱۱۵
آیت‌الله کریمی جهرمی تبیین کرد؛

مهم‌ترین هدف خلقت انسان در جهان‌بینی حضرت زهرا

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با بیان این‌که بندگی خداوند از روی بصیرت مهم‌ترین هدف خلقت انسان در جهان‌بینی حضرت زهرا(س) است، گفت: حضرت زهرا(س) در خطبه فدکیه با استناد به آیات قرآن بیان می‌کنند که خداوند جن و انس را جز برای بندگی خود خلق نکرده است.
آيت الله کريمي جهرمي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله علی کریمی جهرمی، شامگاه یکشنبه در برنامه شرح غربت از رادیو معارف با اشاره به این‌که حضرت زهرا(س) در خطبه فدکیه می‌فرمایند «خداوند به‌وسیله پیامبران و ائمه(ع) انسان را نسبت به خویشتن آگاه کرده و نحوه آفرینش انسان را به او گوشزد می‌کند»، تصریح کرد: حضرت زهرا(س) بصیرت و افزایش آگاهی انسان را مقدمه عبادت و اطاعت از خداوند می‌دانند.

 

وی افزود: حضرت زهرا(س) در سخنان خود می‌فرمایند «هرکس با شگفتی‌های آفرینش و این نظام خاص کائنات آشنا باشد می‌فهمد که این نظام خاص دارای آفریدگاری است که این عالم را به نظم و دقت آفریده و بانظم و دقت کنترل می‌کند؛ بنابراین انسانی که با این دید به جهان نگاه کند تنها خداوند را به خاطر تأثیرگذاری منحصربه‌فرد در عالم واجب الاطاعت و واجب ستایش می‌یابد».

 

استاد حوزه علمیه قم بابیان این‌که حضرت زهرا(س) در ادامه سخنان خود با تأکید بر این نکته که تنها انسان مکلف به ستایش و اطاعت از خداوند است، گفت: حضرت در ادامه می‌فرمایند از آنجایی‌که خداوند اطاعت رسولش و ائمه ما را بر ما واجب کرده است ما باید از آن‌ها اطاعت کنیم و عدم اطاعت از جانشین رسول خدا(ص) سرپیچی از فرمان پروردگار است.

 

آیت‌الله کریمی جهرمی با اشاره به این‌که انس و جن جز برای عبادت پروردگار خلق نشده‌اند، اظهار کرد: حضرت زهرا(س) به‌خوبی در مقدمات خطبه فدکیه ذات خداوند و دلیل اطاعت از ایشان را با برهان عقلی و نقلی از رسول خدا(ص) اثبات کرده‌اند و پس ‌از آن با کمک این برهان وجوب اطاعت از ولی امر و ائمه را برای مردم تبیین کرده و عدم اطاعت از اوصیای رسول خدا(ص) را که همان حضرت علی(ع) و فرزندان ایشان هستند مصداق کفر و نافرمانی در برابر خداوند عنوان کرده‌اند.

 

وی افزود: خداوند محتاج عبادت ما نیست و به عبادت بندگان هیچ نیازی ندارد چون خود خالق است و به بندگان روزی داده و حاجت‌های آن‌ها را اجابت می‌کند درحالی‌که بندگان محتاج عبادت خداوند هستند و بدون عبادت خداوند نمی‌توانند در مسیر فلاح و رستگاری حرکت کرده و بدون مناجات با خداوند در عالم احساس بیگانگی، پوچی و تنهایی می‌کنند.

 

استاد حوزه علمیه قم یادآور شد: یاد خداوند و اطاعت از فرمان‌های الهی مایه آرامش انسان بوده و زندگی انسان را هدفمند کرده و از اتلاف و بیهوده گذاشتن عمر انسان جلوگیری می‌کند./837/پ202/ی

ارسال نظرات