۲۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۶
کد خبر: ۲۵۱۴۷۹
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قزوین:

محدود کردن مساجد به اقامه نماز، ظلم به مساجد است

خبرگزاری رسا ـ مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قزوین گفت: اگر امروز مساجد را منحصر به محلی برای اقامه نماز قلمداد کنیم در حقیقت مرتکب ظلم به مساجد شده ایم.
مهدي احمدي، مديرکل فرهنگ و ارشاد قزوين

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا از قزوین، مهدی احمدی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قزوین در مراسمی که شب گذشته 19 اسفندماه به مناسبت بیست‌ودومین سالگرد تاسیس کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در سالن اجتماعات سازمان تبلیغات اسلامی قزوین برگزار شد با اشاره به اهمیت مساجد، گفت: به فرموده پیامبر اکرم(ص) مساجد خانه‌های خدا در روی زمینند که آسمان را نورافشانی می‌کنند همان‌گونه که ستارگان بر زمین نورافشانی می‌کنند.

 

وی در ادامه خاطرنشان کرد: با تاملی در تاریخ می بینیم که مساجد همواره مکانی مقدس و محلی برای سر دادن آوای وحدانیت و ابراز عبودیت بوده‌اند.

 

این مسؤول عنوان کرد: در مساجد مومنان گرد هم می آیند تا شیطان درون خود را به اسارت و بردگی بکشانند.

 

احمدی متذکر شد: مسجد محلی برای پرورش مردان بزرگی چون امام خمینی(ره) بوده است. امام راحل در عصری منادی حق، عدالت و انسانیت شد که تمام مسائل شیطانی دنیا، عقل و روح انسان‌ها را نشانه گرفته بود.

 

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قزوین بیان کرد: امروز بیش از گذشته نیاز است که نقش فرهنگی و هنری مساجد به عنوان بستری برای تربیت دینی و فرهنگی جوانان احیا شود.

 

احمدی ابراز کرد: در طول تاریخ، رسول مکرم اسلام بسیاری از مسائل سیاسی و فرهنگی همچنین رسیدگی به امور مردم را در مساجد انجام می داد.

 

وی افزود: اگر امروز مساجد را منحصر به محلی برای اقامه نماز قلمداد کنیم در حقیقت مرتکب ظلم به مساجد شده ایم.

 

احمدی اظهار کرد: مساجد نباید به خانه سالمندان تبدیل شوند چرا باید طوری رفتار کنیم که فقط افراد کهنسال در مساجد حاضر شوند و جوانان حضور پررنگی نداشته باشند از این رو بر همه مدیران واجب است در راستای جذب جوانان به مساجد اقدام کنند.

 

وی در ادامه به سه ویژگی مهم فعالان فرهنگی اشاره کرد و گفت: کسانی که به عنوان فعال فرهنگی در مساجد کار می‌کنند باید بدانند انتقال دهنده مبانی ارزش‌های اسلامی هستند.

 

احمدی افزود: شناخت مفاهیم ارزش‌های دینی یکی دیگر از ویژگی‌های فعالان فرهنگی مساجد است.

 

وی مخاطب شناسی را از ویژگی‌های مهم مربیان و فعالان فرهنگی عنوان کرد و افزود: امروز با نسلی روبرو هستیم که در عصر تکنولوژی و فن آوری در مقابل مرداب رسانه‌ها و پدیده جهانی شدن قرار گرفته که با کوچکترین بی احتیاطی در این مرداب غرق می شوند.

 

وی خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی که رسانه‌های غربی قلب جوانان پاک این مرزوبوم را نشانه گرفته لازم است کانون های فرهنگی و هنری مساجد با آگاهی نسبت به نیاز مخاطبان، راه‌های جذب جوانان را بیاموزند.

 

احمدی با بیان اینکه هدف جذب جوانان باید هدایت آنان به سوی مساجد و قرب الهی باشد، افزود: نسل امروز بسیار شکننده است از این رو لزوم شناخت ویژگی‌های برجسته جوانان بیش از پیش روشن است.

 

این مسؤول یادآور شد: باتوجه به وجود 210 کانون فرهنگی هنری مساجد در استان قزوین تحلیل، تبیین و ارزیابی پایانی عملکرد کانون‌ها در رسیدن به هدف نهایی مدنظر قرار گیرد.

 

وی در ادامه گفت: یکی از برنامه های خوبی که به پیشنهاد استاندار محترم در استان برگزار می‌شود به طوری که در کل کشور بی‌نظیر است حضور مدیران استانی به صورت هفتگی در یکی از مساجد و تشکیل جلسات در مساجد است که نشان می دهد استان قزوین به برکت وجود علما و شهدا از ظرفیت بالایی برای سرمایه گذاری در مساجد برخوردار است.

 

احمدی در ادامه افزود: پیشنهاد می کنم جشنواره موفقیت منطقه‌ای برگزار شود و مدیران مساجد و فعالان فرهنگی با مراجعه به استان‌های دیگر با عملکرد و برنامه های موفق آنان در عرصه فرهنگی اشنا شوند.

 

وی در پایان گفت: با توجه به دغدغه های مقام معظم رهبری پیرامون مباحث فرهنگی، رسیدگی به امور فرهنگی جوانان در سرفصل فعالیت‌های کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد قرار گیرد./848/پ202/ب4

ارسال نظرات