۲۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۱:۴۸
کد خبر: ۲۵۱۸۱۹
دبیر علمی جشنواره علامه حلی ضروری دانست؛

اعمال سطح‌بندی علمی در ارزیابی مقالات جشنواره علامه حلی

خبرگزاری رسا ـ دبیر علمی جشنواره ملی علامه حلی، ارزیابی مقالات جشنواره علامه حلی را نیازمند اعمال سطح‌بندی علمی دانست و گفت: در برخی مجلات سطح نویسنده مقاله را درج نمی‌کنند و تنها به بیان سطح اکتفا می‌کنند و ما نمی‌دانیم که دقیقاً چه سطح علمی برای مقاله اعمال کنیم.
دومين جشنواره دوسالانه مجلات علمي طلاب واحدهاي آموزشي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام حسین حجامی، دبیر علمی جشنواره ملی علامه حلی شب گذشته در دومین جشنواره دوسالانه مقالات و مجلات پژوهشی حوزه‌های علمیه که در محل نمازخانه مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه برگزار شد با بیان این‌که آمار مجلات پژوهشی که برای ارزیابی به دبیرخانه ارسال ‌شده مجموعاً 49 مجله بوده است، اظهار داشت: مجموعاً 239 مقاله برای ارزیابی از درون این مجلات استخراج ‌شده است.

 

وی افزود: این مجلات و مقالات برای بررسی علمی به دست ارزیابان جشنواره علامه حلی می‌رسد تا مورد ارزیابی علمی قرار گیرد.

 

حجت‌الاسلام حجامی با بیان این‌که سطح علمی این مقالات با مقالات جشنواره ملی علامه حلی در یک فرایند ارزیابی واحد مورد بررسی قرار می‌گیرد، گفت: باید برای آن‌که در حق این مجلات و مقالانت اجحافی نشود یک سیستم ارزیابی جدیدی را مورد بررسی و اجرا قرار دهیم.

 

وی ادامه داد: فرایند ارزیابی به این نحو است که هر مقاله دو دفعه مورد ارزیابی علمی قرار گرفته است که مجموعاً 1000 امتیاز داشته که از این امتیاز کلاً 320 امتیاز مربوط به ارزیابی علمی بوده است.

 

دبیر علمی جشنواره ملی علامه حلی با اشاره به این‌که درج نام نویسنده 10 امتیاز داشته است، گفت: در این دوره 80 درصد مجلات نام نویسنده خود را درج کرده‌اند.

 

وی ادامه داد: مشکل دیگری که در این مجلات است سطح نویسنده مقاله را درج نمی‌کنند و فقط به بیان سطح اکتفا می‌کنند و ما نمی‌دانیم که دقیقاً چه سطح علمی برای مقاله اعمال کنیم.

 

حجت‌الاسلام حجامی با بیان این‌که برخی از مدارس شهرستان‌ها نیز تا پایه 10 و حتی درس خارج هم دارند، گفت: حتی مدارسی همچون معصومیه همه طلاب دانشجو هستند و به همین دلیل همیشه رتبه می‌آورند و جایزه جشنواره را از آن خود می‌کنند.

 

وی افزود: این موجب شده برای مدارس سیکلی هیچ‌وقت رتبه‌ای نیاورند بنابراین باید در سیستم ارزیابی تغییراتی داده شود مثلاً حداقل آن‌که سیستم سطح‌بندی اعمال گردد.

 

دبیر علمی جشنواره ملی علامه حلی با اشاره به این‌که امسال ما تا حدودی این سیستم سطح‌بندی را اعمال کرده‌ایم، گفت: در دوره‌های قبل 100 درصد مقالات دانشجویی بودند اما زمانی که این تفکیک صورت گرفت متوجه آن شدیم که فقه اصول هم‌رتبه‌ای مناسب را برای خود داشته است.

 

وی ادامه داد: در مسئله بودن معمولاً زیر 50 درصد امتیاز مطلوب گرفته‌اند بنابراین تنها فقط بخش درج نام نویسنده و رعایت اخلاق علمی اثر بالای 50 درصد امتیاز داشته‌ایم که این نشان از آن است که باید همت بیشتری در پژوهش در مدارس به کاربست.

 

حجت‌الاسلام حجامی با بیان این‌که در این امتیازات کیفیت علمی چکیده را نیز در نظر گرفته‌ایم، گفت: مجلات علمی مدارس تألیف پژوهشی نداشته و تألیفات بیشتر ترویجی بوده است.

 

وی افزود: این موضوع باعث شده که در نوع خود خوب باشد اما از سیستم ارزیابی ما خارج و امتیاز کافی را کسب نکرده‌اند./921/پ202/ی

ارسال نظرات