۲۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۸:۴۱
کد خبر: ۲۵۲۱۵۲
استاد حوزه و دانشگاه:

بالاترین آسیب زندگی، نبود حسن خلق در فضای خانواده است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام طبسی با اشاره به الگوپذیری از سیره حضرت زهرا(س) و داشتن حسن خلق به عنوان یکی از ابعاد الگوپذیری، گفت: یکی از آسیب ها و آفات در خانواده ها کاهش یا نبود اخلاق و محبت بین افراد است.
اخلاق

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در نجف آباد، حجت الاسلام محمدرضا طبسی استاد حوزه و دانشگاه عصر امروز در مراسم عزاداری سیده زنان عالم حضرت فاطمه زهرا در بیت العباس نجف آباد، باب معرفت الگوپذیری از وجود حضرت زهرا را یکی از مباحث کمتر مورد توجه در مباحث اهل بیت دانست و گفت: برای رسیدن به سبک زندگی اسلامی نیازمند تأسی به سیره اهل‌بیت هستیم.

 

وی با بیان احادیثی از رسول اکرم(ص) درباره حضرت حضرت زهرا(س) افزود: رسول اکرم در روایاتی یکی از علل دوری از گمراهی را محبت به حضرت فاطمه بیان داشتند که این محبت سبب عزتمندی شخص در عالم ملکوت خواهد شد و هر کس از این محبت دوری کند، هم نشینی با شیطان را خواهد داشت.

 

حجت الاسلام طبسی تمسک به سیره اهل بیت به ویژه حضرت زهرا را یکی از عوامل برخورداری از زندگی سالم برشمرد و گفت: تمسک و الگوبرداری از سیره حضرت زهرا حتی در میان خود ائمه نیز وجود داشته است که از آن جمله حضرت مهدی(عج) در روایاتی می فرمایند، الگوی من مهدی مادرم فاطمه است و تبعیت از حجت خدا یکی از وظایف هر مومنی است.

 

وی در ادامه یکی از باب های الگوپذیری از سیره حضرت زهرا(س) را حسن خلق بیان کرد و گفت: حسن خلق از جمله دستورات مورد تأکید در دین اسلام است چنان که پیامبر اکرم(ص) به خاطر حسن خلق به رسالت و پیامبری مبعوث شدند و داشتن خلق نیکو کلید گشایش تمام آسیب های زندگی است.     

 

این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه بیان داشت: یکی از‌ آفات امروز در بین خانواده ها، عدم وجود حسن خلق و رفتار نیکو با یکدیگر است و متاسفانه به جای برقراری حسن خلق در محیط خانواده، این حسن خلق تنها در فضای اجتماع و بین افراد نامحرم شایع شده و برای اعضای خانواده فراموش شده است.

 

وی با اشاره به مواردی از حسن خلق حضرت زهرا در سیره عملیشان افزود: در سخنان حضرت علی پیرامون حضرت فاطمه به ویژه در زمان بیماری ایشان آمده که حتی حضرت در زمان بیماری برای یک مرتبه اخم نکردند که در روایت نیز وارد شده که تبسم بر همسر از هزار رکعت بافضیلت تر است.

 

حجت الاسلام طبسی بالاترین آسیب به قشر جوان جامعه را از طرف خانواده ها برشمرد و بیان کرد: انسان شخصیتی است که همواره به دنبال محبت است و تمایل و کشش به طرف کسی است که به او محبت می کند و خانواده به عنوان نخستین محور تربیتی اگر نتواند این محبت را به افراد خانواده تزریق کند، برای جبران این محبت به بیرون از فضای خانواده کشیده می شوند.

 

وی در ادامه بیان داشت: در روایت آمده که اگر مومنی آن قدر عابد باشد که لحظه و آنی از عبادت و خدا غافل نشود ولی حسن خلق نداشته باشد، این عبادت او هیچ ارزشی ندارد که نمونه آن در داستان سعدبن معاذ یکی از اصحاب برجسته پیامبر آمده که به خاطر بدخلقی دچار فشار قبر شد، و پیامبر اکرم(ص) دلیل آن را بدخلقی با خانواده بیان کردند.

 

این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه گفت: حسن خلق نسبت به همسران که بالاترین عبادت و عمل در درگاه الهی است باب الگوپذیری ما از حضرت زهرا می باشد و همسران نباید با وجود بدخلقی طرف مقابل، خود نیز بدخلقی کنند که نمونه این توصیه در آیات قرآن در داستان حضرت آسیه بیان شده است.

 

وی در ادامه افزود: ما باید به احترام حضرت زهرا خودمان را در مقابل بدخلقی طرف بالا ببریم و حسن خلق نشان دهیم و به حسن خلق واقعی در تمام اعمال و رفتارمان برسیم.     

 

حجت الاسلام طبسی یکی دیگر از موارد مورد توجه در سبک زندگی اسلامی را پوشش سرّ در زندگی بیان داشت و گفت: افشای اسرار و سخنان میان زن و شوهر یکی از آفاتی است که امام حسن عسکری در روایاتی آن را از آفات آخر الزمان بیان داشته است.

 

وی در ادامه خاطرنشان کرد: خداوند در آیات قرآن با اشاره به داستان همسران پیامبر و افشای سر حضرت، این نکته را تأکید کرده است که یکی از آفات خانواده ها، بیان سر و سخنان همسر برای افراد ناآگاه و ناآشنا است که در بیشتر مواقع برای رفع مشکل گفته می شود در حالی که بیان اسرار زندگی با افراد ناآگاه خود یکی از علل وقوع اختلافات و آسیب ها در خانواده است./1306/پ202/ب4

ارسال نظرات