۲۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۶
کد خبر: ۲۵۲۴۵۵
مدیر کل فرهنگ و ارشاد گلستان:

رنگ و بوی فاطمی باید در برنامه های نوروز نهادینه شود

خبرگزاری رسا ـ مدیر کل فرهنگ و ارشاد گلستان با اشاره به این که تعطیلات نوروزی بهترین زمان جهت تمرین سبک زندگی فاطمی است، تصریح کرد: در این ایام با اقتدا به فاطمه زهرا که امام زمان(عج) ایشان را الگوی خود معرفی کرده‌اند، باید به زندگی خود، رنگ و بوی فاطمی داد.
ايام فاطميه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در گرگان، حجت الاسلام علی اصغر فضیلت، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان امروز در جمع طلاب مدرسه علمیه الزهرا(س) گرگان با اشاره به در پیش بوده سال جدید گفت: عید نوروز سرآغاز طراوت طبیعت و تازه شدن فضای زندگی طبیعی انسان است.

 

وی همچنین با اشاره به تقارن ایام فاطمیه و تعطیلات نوروز ادامه داد: برنامه‌های نوروزی باید با ایام فاطمیه هم‌خوانی و تطابق داشته و با همکاری دستگاه‌های اجرایی به گونه‌ای برنامه‌ریزی و هماهنگی شود که تقارن ایام نوروز با ایام فاطمیه در برنامه‌ها لحاظ شود.

 

حجت الاسلام فضیلت بر ضرورت حفظ شأن و منزلت ایام فاطمیه در مراسم نوروز تأکید کرد و گفت: ایام فاطمیه باید همانند عاشورا زنده نگه داشته شود چراکه مسلمانان و به یژه نظام جمهوری اسلامی ایران هرچه دارد به برکت ائمه اطهار و معصومین(ع) است.

 

مدیر کل فرهنگ و ارشاد گلستان با تاکید براین که نوروز و فاطمیه با هم تناقض ندارند، گفت: در آیین باستانی نوروز، سنت‌های اسلامی دیده می‌شود که مورد تأکید اسلام بوده و آن‌ها را تأیید کرده است و هیچ گونه منافاتی با ایام فاطمیه ندارد، صله رحم، دید و بازدید از بزرگان و فامیل‌های دور و نزدیک، هدیه دادن، دستگیری از ضعیفان و کمک به مستمندان از جمله این آموزه‌ها است.

 

وی با اشاره به این که تعطیلات نوروزی بهترین زمان جهت تمرین سبک زندگی فاطمی است، تصریح کرد: در این ایام با اقتدا به فاطمه زهرا که امام زمان(عج) ایشان را الگوی خود معرفی کرده‌اند، باید به زندگی خود، رنگ و بوی فاطمی داد.

 

حجت الاسلام فضیلت با بیان این که هفته های آخر تعطیلات نوروزی با سالروز شهادت حضرت زهرا گره خورده است، افزود: شایسته یک کشور شعیه نشین نیست، ما که داعیه طرفداری را داریم برخلاف سنت بزرگان دینی عمل کنیم و حرمت این ایام را حفظ نکنیم.

 

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان افزود: نوروز از اساطیر ایرانی ریشه گرفته و از نخستین بافت های فرهنگی مردم است که از نسلی به نسلی دیگر منتقل شده است.

 

وی پیرامون آداب و اعمال روز نوروز به روایتی از امام صادق(ع) استناد کرد و افزود: از جمله اعمال روز عید نوروز غسل کرد، خواندن نماز و قرآن و روزه گرفتن است.

 

حجت الإسلام فضیلت با اشاره به این که در کنار همه این روایات مؤکد از ائمه اطهار(ع)، توجه به ماهیت سنت های نهفته در این عید، ما را به این مهم رهنمون می کند که بسیاری از این سنت ها مورد توصیه اکید دین اسلام است، خاطرنشان کرد: صله ارحام و دید و بازدید، نظافت و خانه تکانی، سیر در طبیعت الهی، هدیه دادن به کوچک تر ها و بسیاری از سنت های دیگر که در عید باستانی ما ایرانیان است.

 

مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: توجه به یک نکته ضروری است که باید مراقب باشیم تا گرفتار اسراف و چشم و هم چشمی نشویم و آثار این عید از بین نرود که البته متأسفانه روند کنونی جامعه به این سمت است. اما با عملکرد درست ما مبلغین دین مبین اسلام، می توان این فرهنگ را نهادینه کرد./1315/پ202/ب1

ارسال نظرات