۲۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۴
کد خبر: ۲۵۲۴۹۶
رحیم‌پور ازغدی:

شهدای گمنام، مقابل ادارات و سازمان‌ها دفن شوند نه مکان های تفریحی

خبرگزاری رسا ـ عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با انتقاد از دفن شهدا در مکان‌های تفریحی، گفت: گاهی گفته‌ام جلوی دادگستری، شهرداری و ادارات دولتی شهدای گمنام دفن کنید که ببینند نان خون چه کسانی را می‌خورند، در حیاط حوزه‌های علمیه شهید گمنام دفن شود که بدانند باید در چه مسیری حرکت و کار کنند.
حسن رحيم پور ازغدي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حسن رحیم‌پور ازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، پیش از ظهر امروز در نشست تبیین جایگاه باغ موزه ها در حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس که در بوستان کوهسنگی مشهد برگزار شد، با اشاره به نگاه امام راحل(ره) نسبت به حفظ آثار جنگ برای نسل‌های بعد، گفت: امام خمینی(ره) پس از جنگ در سال 67 چند پیشنهاد دادند؛ یک پیشنهاد این بود که چند نقطه از مناطق جنگ‌زده را به همان شکل حفظ کرده و بازسازی نکنند.

 

وی، دلیل این پیشنهاد را وجود آثاری از جنگ تحمیلی برای نسل‌های آینده دانست و ادامه داد: متأسفانه این امر محقق نشد و همه آن مناطق بازسازی شد در حالی که می‌بینیم در بسیاری از کشورها چند خیابان و منطقه را به همان شکل حفظ کردند و این کار باعث تبدیل‌شدن آن خیابان به یک خیابان فرهنگی و تاریخی شده است.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به این که در ساخت آثار و بناهای فرهنگی دو نوع کپی‌برداری مطرح است، اظهار کرد: کپی‌برداری تکنیکی و کپی‌برداری معنایی مطرح است که در این بین، بزرگنمایی از سوی طرفداران این دو نوع نگاه وجود دارد؛ گروهی معتقدند معماری و شهرسازی تنها تکنیک است و ارتباطی با فرهنگ ندارد همانطور که در تهران مسجدی ساخته‌شده که هیچ شباهتی به مسجد ندارد.

 

توصیه امام خمینی برای ساخت مصلی

وی بابیان این که یک جمله در مصلی گفتم که مسؤولان مصلی ناراحت شدند، خاطرنشان کرد: امام در اجازه‌نامه خود در خصوص ساخت مصلی گفتند «مواظب باشید مصلی شما مثل مساجد اسلام آمریکایی نشود، مسجدی باشد که سادگی صدر اسلام را نشان دهد، شکوه معنوی داشته باشد نه شکوه مادی»؛ در ساخت این پروژه نیز باید به شکوه معنوی آن بیش از شکوه مادی توجه کرد.

 

رحیم‌پور ازغدی با تأکید بر این که نباید در نگاه به هنر دچار افراط‌ و تفریط شد زیرا باعث وسواس بیمارگونه خواهد شد، تصریح کرد: در هیچ آیه و حدیثی در باب شهرسازی و معماری توصیه شرعی نداریم، حدود را تا جایی که به اخلاق و حقوق مردم مربوط می‌شود مشخص کرده اند که اسلامی و غیر اسلامی دارد اما آنجایی که پیام می دهد و این حدود را مشخص می‌کند، باید به آن توجه داشت.

 

می‌توان از طریق ساخت مجسمه مفاهیم اخلاقی را منتقل کرد

وی افزود: جایی که اخلاق و تقوا ارزش است یعنی هر معماری که به گسترش این ارزش‌ها کمک کند، اسلامی است؛ وقتی با نگاه به یک مجسمه، رخوت، پوچی و افسردگی به انسان دست می دهد، نمی‌تواند اسلامی باشد.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بابیان این که کشورهای لیبرال پس از جنگ های خود وارد عرصه سینما و فیلم‌سازی شدند، یادآور شد: آنانی که نگاه لیبرال به جنگ داشتند در حوزه سینما فعالیت می‌کنند و می‌بینیم که پس از گذشت چندین سال از جنگ جهانی دوم، فیلم‌های بسیاری می‌سازند.

 

وی با پسندیده خواندن انتقال ارزش‌ها از طریق معماری ساختمان و شهری، اظهار کرد: می‌توان از طریق مجسمه‌ها و یادواره‌ها نیز این ارزش‌ها را منتقل کرد، مجسمه‌ای که می‌بینیم یک جوان پیرزنی را روی دوش خود گذاشته تنها یک مجسمه نیست بلکه در حال انتقال یک پیام اخلاقی به مخاطب است، نوعی امربه‌معروف است.

 

شهدای گمنام در مقابل ادارات دفن شوند تا بدانند نان خون چه کسانی را می‌خورند

رحیم‌پور ازغدی با اشاره به دفن شهدا در موقعیت‌های مختلف، یادآور شد: جانمایی مجسمه‌ها و حتی دفن شهدا در مکان‌هایی که محل تفریح مردم است نباید انجام شود که آنان را به گریه بیندازد، برخی مواقع دلیل دفن شهید در پارک را متوجه نمی‌شوم.

 

وی با تأکید بر این که باید در مقابل ادارات و سازمان‌ها نیز شهدای گمنام دفن شوند، خاطرنشان کرد: گاهی گفته‌ام جلوی دادگستری، شهرداری و ادارات دولتی شهدای گمنام دفن کنید که ببینند نان خون چه کسانی را می‌خورند، در حیاط حوزه‌های علمیه شهید گمنام دفن شود که بدانند باید در چه مسیری حرکت کنند و کار کنند.

 

این استاد دانشگاه به سمبل سازی‌های دروغین غرب اشاره و تصریح کرد: چطور آنان از چند مجسمه با تبلیغات و دروغ سمبل می سازند؟ در همه کشورها آزادی را نقض کرده و انسان‌ها را می‌کشند اما با این وجود یک مجسمه را سمبل آزادی کرده و روی آن مانور می دهند؛ این موضوع را دیگران نیز پذیرفته اند اما چرا ما که چنین مواردی را در دوران دفاع مقدس تجربه کردیم از این سمبل های حقیقی استفاده نکنیم؟.

 

ظرفیت تبدیل وقایع دفاع مقدس به سمبل

وی به صحنه‌هایی که در جنگ تحمیلی رقم خورد و قابلیت تبدیل‌شدن به نماد دارد، اشاره کرد و گفت: این که چطور یک رزمنده یک تنه با ده، پانزده نفر مقابله می‌کرد، طرحی که اخلاص این بچه ها را نشان دهد، طرحی که نشان دهد یک مادر آخرین فرزند از چهار فرزند و داماد خود را بدرقه می‌کند و به جبهه می‌فرستد، مادری که چندین سال بعد از شهادت فرزندش، استخوان‌های او را می‌آورند، باید به عنوان سمبل به تصویر کشیده شود.

 

رحیم‌پور ازغدی با تأکید بر این که باید در موزه دفاع مقدس مجسمه‌ای ساخته شود که فداکاری‌هایی که در هیچ جنگ دیگری دیده نمی شود را به نمایش درآورد، یادآور شد: همین الگوها وارد لبنان و غزه شد، اعراب دیدند اسرائیل در مقابل چند هزار جوان شکست های پی‌درپی و واقعی خورد؛ تمام بیداری اسلامی به واسطه دیدن مقاومت جهاد، حزب الله و حماس و این که انقلاب اسلامی در ایران به چه نتایج و مدارج علمی رسیده است، رخ داد.

 

وی افزود: سبک خانه‌سازی، شهرسازی و شکل استخدام معماری، یک مسأله فرهنگی است، نحوه چینش آجر، آهن و سنگ کاملا دارای معنی است؛ اگر گالری هنری ساخته شد که نوع چینش آثار و رنگ ها به شما احساس هنری نمی‌دهد، در واقع بخشی از انتخاب مکان و معماری جهانی و بشری و بخشی نیز عرفی و محلی است.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بابیان این که در گذشته پیشرفت بیشتری در هنر دیده می شد، اظهار کرد: به اعتقاد من در کشور ما در عرصه هنر یک بازگشت به عقب داشته ایم؛ سینما، کاریکاتور، انیمیشن و حتی خطاطی که وقتی به آن نگاه می کنیم در روحیه انسان تأثیر می‌گذارد، در سال ها گذشته دارای تأثیرات بهتری بوده است./9315/پ201/ب5

 

ارسال نظرات