۱۴ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۷
کد خبر: ۲۵۲۹۵۴
نهاوندیان:

دیگر کسی در صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران تردید نمی‌کند

خبرگزاری رسا ـ رییس دفتر رییس جمهوری اسلامی ایران با اشاره به بیانیه پایانی مذاکرات هسته‌ای ایران با 1+5 که شب گذشته اعلام شد، نگه داشتن چرخه کامل هسته‌ای را برد ملت ایران دانست و گفت: موفقیت در این مرحله موفقیت گفتمان ملت ایران و حاصل یک ترکیب هوشمندانه از مقاومت قهرمانانه و نرمش قهرمانانه است.
نهاونديان
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمد نهاوندیان، رییس دفتر رییس جمهوری اسلامی ایران در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران با اشاره به اعلام بیانیه پایانی مذاکرات هسته‌ای ایران با 1+5، این بیانیه را توفیقی دیگر در حراست از عزت کشور جمهوری اسلامی ایران و پیشرفت ملت دانست.
 
وی افزود: راهی که ملت ایران در استواری و ایستادگی در حقوق حقه خود در فضای بین‌المللی پیمود امروز به مرحله‌ای رسیده است که بداندیشان این ملت دیگر نمی‌توانند برخی از سخن‌هایی را که در گذشته در طول این فرایند 13 ساله می‌زدند بزنند.
 
رییس شورای اطلاع‌رسانی دولت خاطرنشان کرد: البته راه بلندی پیش رو داریم اما به مرحله‌ای رسیده‌ایم که دیگر کسی از این‌که ایران حق ندارد غنی‌سازی و چرخه کامل سوخت هسته‌ای داشته باشد سخنی به زبان نمی‌آورد و جرأت تحقیر توانایی‌های علمی و فناوری ملت ایران را ندارد و با زبان تحریم با ملت ایران سخن نمی‌گوید.
 
وی با بیان این‌که طرف مقابل به جای تحریم از همکاری بین‌المللی سخن می‌گوید و به جای تهدید به تکریم ملت ایران و رهبری ملت ایران زبان گشوده است، گفت: موفقیت در این مرحله موفقیت گفتمان ملت ایران و حاصل یک ترکیب هوشمندانه از مقاومت قهرمانانه و نرمش قهرمانانه است، یعنی قهرمانی در اقتصاد مقاومتی و قهرمانی در زبان دیپلماسی.
 
نهاوندیان تصریح کرد: موفقیت این رویکرد مثبت ملت ایران است که با دنیا به طور منطقی و متین سخن گفته است که ما به دنبال یک نتیجه برد برد هستیم و از حقوق خود گامی عقب نمی‌نشینیم اما اگر طرف مقابل هم نگرانی‌های مشروع و قابل قبولی دارد برای رفع آن نگرانی‌ها آماده همکاری هستیم.
 
وی اعلام بیانیه دیشب را به معنای پذیرش صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران از سوی طرف مقابل دانست و افزود: گروه 1+5 همه تأسیسات هسته‌ای ایران را چه در نطنز، اراک و فردو پذیرفت و همه فعالیت‌ها چه غنی‌سازی در نطنز و چه در اراک رآکتور پیشرفته آب سنگین و چه در فردو ادامه تحقیقات در فیزیک پیشرفته هسته‌ای براساس این بیانیه مورد اذعان طرف مقابل قرار گرفته است.
 
رییس دفتر رییس جمهوری و نهاد ریاست جمهوری اسلامی ایران گفت: این بیانیه فعلا یک چهارچوب مفهومی است و معنای چهارچوب مفهومی و ارائه مبانی برای توافقی که باید نوشته شود این است که دیگر کسی از تعطیلی نطنز و تعطیلی فعالیت غنی‌سازی نمی‌تواند سخن بگوید و دیگر کسی به دانشمندان هسته‌ای این ملت فرمان ایست در اندیشه و تحقیق نمی‌تواند بدهد و نمی‌تواند حتی در صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران تردید کند.
 
وی تأکید کرد: رهبران کشورهای غربی روزی سخن از روی میز بودن همه گزینه‌ها می‌زدند اما امروز از اعتماد به فتوای رهبری این ملت به عنوان مهم‌ترین سند اتکا به پایبندی ملت به این فتوا یاد می‌کنند.
 
نهاوندیان ادامه داد: آنچه در صحنه عمل ظاهر شد این بود به جای این‌که از اقتصاد ما پیام ضعف، تلاطم و نوسان‌های پرشتاب به بیرون داده شود و آنها طمع کنند که تحریم‌های اقتصادی اوضاع ایران را به هم بزند اما در عرصه اقتصادی به همت ملت توانستیم یک ثبات، آرامش و مهار تورم را شاهد باشیم.
 
وی اظهار داشت: در سال 93 که حتی دسیسه‌هایی در بازار نفت فشار مضاعفی را در پایین آمدن بیش از 50 درصدی قیمت نفت حاکم کرد اقتصاد ایران با ثبات و آرامش راه خود را ادامه داد، تورم پایین آمد و گام‌های مؤثری در راه رونق کشور برداشته شد و دولت توانست با وجود کاهش درآمد نفتی و ادامه بسیاری از تحریم‌ها، بودجه 94 را با اتکای کمتر به نفت ببندد.
 
رییس شورای اطلاع‌رسانی دولت گفت: تجلی اقتدار معنوی این نظام در منطقه و حضور مؤثر و تعیین‌کننده آرمان‌های این ملت در وضعیت منطقه این ترکیب هوشمندانه طرف مقابل را ناگزیر به این حقیقت رساند که دیگر مسیر تهدید و تحریم کارساز نیست؛ آنها ادعا می‌کردند که نگران تسلیح اتمی ایران هستند اما سخن ایران از آغاز این بود که به دنبال سلاح هسته‌ای نیست.
 
وی با بیان این‌که نگه داشتن چرخه کامل هسته‌ای در حوزه‌ هسته‌ای برد ملت ایران است و نیز باز کردن فضای اقتصادی برای پیشرفت در همه زمینه‌های توسعه کشور نیز برد بزرگ ملت ایران به شمار می‌رود، ابراز کرد: لازمه تحقق اقتصاد مقاومتی آن است که ایران بتواند در حوزه صادرات بدون مانع با رقبا رقابت کند.
 
نهاوندیان بر بیداری ملت ایران تأکید کرد و با اشاره به این‌که کسانی هستند در دنیا که می‌خواهند خدعه کنند و نگذارند مسیر پیشرفت این ملت با سرعت باز شود، گفت: از جمله این خدعه‌ها این است که در این موضوع که موضوع امنیت ملی کشور و پیشرفت نظام شده است، در صفوف منسجم این ملت بخواهند شکاف ایجاد کنند.
 
وی با بیان این‌که تشتت در مسأله مذاکرات هسته‌ای جایز نیست، گفت: ملت ایران مسنجم و یکپارچه از مسیری که توسط رهبر معظم انقلاب هدایت می‌شود حمایت می‌کنند و برای ملت شاهدی روشن‌تر از این نیست که این بیانیه در همین مراحل سبب خشم دشمنان ملت به ویژه صهیونیست و خوشحالی دوستان ملت ایران از این توفیق شده است./920/پ202/ج
ارسال نظرات