۱۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۹
کد خبر: ۲۵۳۱۱۴
حجت الاسلام نبویان در نشست بررسی ابعاد بیانیه لوزان:

در تفاهم سوئیس خطوط قرمز نظام زیر پا گذاشته شد/ چرخ زندگی مردم با تکیه بر ظرفیت های داخلی بهتر می چرخد

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام نبویان با بیان این که همدلی و همزبانی میان مردم و دولت با انتقاد صحیح از دولت منافات ندارد، به تفاهم و بیانیه لوزان سوئیس واکنش نشان داد و تاکید کرد که در این بین خطوط قرمز نظام زیر پا گذاشته شده است.
حجت الاسلام سيد محمود نبويان نماينده مردم تهران در مجلس حجت الاسلام نبويان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سید محمود نبویان، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، شب گذشته در نشست بررسی ابعاد بیانیه لوزان سوئیس که در سالن اجتماعات مؤسسه امام خمینی (ره) قم برگزار شد، به سخنان رهبر انقلاب اسلامی درباه اهمیت حمایت مردم از دولت‌های مختلف اشاره کرد گفت: رهبر معظم انقلاب در سخنانشان در حرم رضوی بر دفاع از دولت تاکید کردند، اما دغدغه دلواپسان را بجا و مناسب دانستند.

 

حجت الاسلام نبویان بیان کرد: همدلی و همزبانی میان مردم و دولت با انتقاد صحیح از آن منافات ندارد، افراد انتقادگر در چارچوب قانونی از دولت انتقاد کنند این امر سبب پیشرفت جامعه می‌شود اما مطابق فرمایش رهبر معظم انقلاب این تذکرها و انتقادها نیازمند شرایط ویژه و خاصی است.

 

واکنش به تفاهم لوزان

وی در ادامه سخنانش به بخش‌های از بیانیه خوانده شده در لوزان سویس اشاره کرد و گفت: در توافقنامه ژنو از عبارت «طرح مشترک برای عمل» و در بیانیه سویس از عبارت «طرح جامعه‌تری برای عمل» استفاده شده است و در هردو این توافقنامه در مرحله اول تعهدات ایران نوشته شده است که این امر نشان می‌دهد که ایران همیشه در این مذاکرات هسته‌ای بدهکاراست.

 

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ابراز کرد: طبق بیانیه لوزان سویس ایران از جهت ظرفیت سطح غنی‌سازی محدود شده و نیروگاه فردو تعطیل می‌شود.

 

وی تصریح کرد: در سال 92 ایران متعهد شد که غنی‌سازی 20 درصدی نداشته باشد و با مرور زمان این درصد از غنی سازی روز به روز کاهش پیدا کرد.

 

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان این که در توافق لوزان چند برابر توافق ژنو داشته‌های ایران اسلامی را از بین رفت، ابراز کرد: در توافقنامه ژنو سطح غنی‌سازی را با اجازه آمریکا تعیین می‌شد، اما در این تفاهم جدید سطح غنی‌سازی به 3.67 درصد کاهش پیدا کرد و همچنین ذخایر غنی شده از 5300 کیلوگرم به 300 کیلوگرم کاهش یافت.

 

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: در فردو 2700 هزار سانتریفیوژ ایجاد شده است و از سال 92 تا کنون یک گرم به غنی‌سازی ما اضافه نشده است؛ همچنین اکنون از ایران تعهد گرفتند که چهار آبشار باقیمانده از نیروگاه فردو خاموش شود.

  

وی مطرح کرد: در لوزان سویس از ایران تعهد گرفته شده که در فردو مواد شکاف‌پذیر استفاده نشود و ذخیره کردن مقدار باقیمانده از انرژی هسته‌ای غنی‌سازی شده در فردو ممنوع شده است.

 

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که در توافقنامه ژنو ادامه راه‌اندازی راکتور اراک متوقف شده است ابراز کرد: راکتور اراک از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و رهبر انقلاب اسلامی بر این دستاورد تاکید بسیاری دارند، و کشورهای محدودی این امکانات و تجهیزات را دارند در حالی که با بیانیه لوزان قرار است تجهیزات راکتور اراک جمع‌آوری شود.

 

حجت الاسلام نبویان با بیان اینکه طبق بیانیه لوزان نظارت‌های جدید به صورت مستمر انجام می‌شود، عنوان کرد: مجموعه‌ای از نظارت‌ها شامل دو نظارت با اطلاع و بی‌اطلاع است و علاوه بر این نظارت‌ها استفاده از دوربین‌های آنلاین برای نظارت بیشتر در نظر گرفته شده است.

 

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: با این توافق نامه از این به بعد سایت‌ها، منابع، مخازن و دانشمندان مان را در اختیار دشمن قرار داده‌ایم و طبق اعلام رییس جمهور آمریکا هیچ کشوری به اندازه ایران در دنیا خود را در اختیار آژانس انرژی هسته‌ای قرار نداده است.

 

حجت الاسلام نبویان افزود: طبق این تفاهم نامه تحریم‌ها بعد از راستی‌آزمایی و به تدریج برداشته می‌شود در حالی که رهبری تاکید دارند تحریم‌ها به صورت کامل و یکجا برداشته شود.

 

وی با بیان اینکه تحریم‌های اقتصادی همچنان باقی مانده است، گفت: اتحادیه اروپا تحریم‌های خود که در ارتباط با هسته‌ای برداشته است اما بسیاری از تحریم‌ها در عرصه‌های مختلف اقتصادی باقیمانده و برداشتن این تحریم‌ها مشروط به انجام تعهدات ایران می‌باشد.

 

 حجت الاسلام نبویان عنوان کرد: تعهداتی که در لوزان از ایران گرفته شده است، نمی‌تواند یک بیانیه باشد بلکه یک توافق جامعه هسته‌ای است؛ زیرا نمایندگان مذاکرات به صورت مستمر بر متن این توافق تاکید می‌کنند و چنین ادعا می‌کنند که همه تحریم‌ها برداشته شده است.

 

حجت الاسلام نبویان اظهار داشت: طبق این توافق نامه تعداد سانتریفیوژهای ایران از 19 هزارعدد به 6 هزار عدد کاهش داده می‌شود.

 

وی به نگرانی رژیم صهیونیستی از دستاوردهای هسته‌ای ایران اشاره کرد و گفت: طبق بیانیه لوزان سوئیس، سایت فردو به مدت 15 سال از یک سایت غنی‌سازی به یک پژوهشگاه فیزیک تبدیل می‌شود و در واقع این امر سبب تغییر کاربری این مرکز است و همچنین تحقیق و توسعه در ارتباط با غنی‌سازی نباید در این مکان انجام شود در حالی که این موارد در توافق ژنو مطرح نبوده است.

 

حجت الاسلام نوبیان با بیان اینکه طبق این توافق نامه ایران باید به طرف مذاکره کننده اجازه دهد هر نقطه مشکوکی از کشور را که می‌خواهند مورد بررسی قرار دهند گفت: ایران در مدتی نامحدود حق تحقیق و توسعه در این عرصه را ندارد؛ آب سنگین که درآمدزایی بسیاری دارد با این توافق نامه از بین رفته است.

  

در تفاهم لوزان خط قرمزها زیرپا گذاشته شد

 نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: رهبر انقلاب معتقد هستند که از مذاکرات چیزی به دست نمی‌آید اما به گفته ایشان به سبب خواسته برخی افراد به مسؤولان اجازه گام برداشتن در این عرصه را داده‌اند.

 

حجت الاسلام نبویان ابراز کرد: مردم ایران بیش از 30 سال مقابل استکبار ایستادگی کرده‌اند و به همین سبب اکنون ایران قدرت اول خاورمیانه شناخته می‌شود.

 

 

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: تحقیر ملت ایران یعنی این که ملتی که سی سال در برابر آمریکا مبارزه و ایستادگی کرده است اکنون برای از بین بردن مشکلات اقتصادیش در میز مذاکره با مسؤولان آمریکا بنشیند؛ رییس جمهور آمریکا خواستار این مطلب شده است که در عرصه مختلفی با مسؤولان مذاکره کنند و این امر نشان می‌دهد که استکبار جهانی در مذاکرات فقط به مسائل انرژی هسته‌ای توجه ندارد.

 

نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: در مذاکرات لوزان خط قرمزهایی که رهبر معظم انقلاب در انرژی هسته‌ای بیان کرده، زیر پا گذاشته شده است و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در موضع با توافقنامه هسته‌ای باید موضع‌گیری قاطع و جدی تری داشته باشند.

 

وی با بیان این که مشکلات اقتصادی کشور ایران از سوی استکبار جهانی حل نمی‌شود، گفت: توجه بر ظرفیت‌های داخلی، رهایی از اقتصاد متکی بر نفت، مبارزه با قاچاق و بدهی‌های کلان بانکی و همچنین جلوگیری از واردات بیهوده راه برون رفت از مشکلت اقتصادی کشور است./998/پ201/ج

ارسال نظرات