۱۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۵
کد خبر: ۲۵۳۱۷۸
مفتی مصر:

علما بر اساس فقه اسلامی به نیازهای بشری پاسخ دهند

خبرگزاری رسا ـ مفتی مصر از علمای اسلام خواست که با استنباط صحیح و تلاش بسیار به نیازهای بشری با توجه به فقه اسلامی پاسخ دهند.
شوقي علام مفتي مصر

 

به گزراش خبرگزاری رسا، شوقی علام، مفتی مصر امروز در همایش «سیر تکامل علوم فقهی» که در کشور عمان برگزار شد، به بررسی علوم انسانی در دوران‎های مختلف پرداخت و گفت: شریعت اسلامی از انعطاف بسیاری برخوردار است که با پیشرفت و توسعه زمان و مکان می‎تواند نیازهای هر انسانی را تامین کند.


وی افزود: گسترش علوم اسلامی به گونه‎ای است که انسان‎ها با اعتماد به آن می بایست احکام مورد نیاز خود را استخراج کنند.


مفتی مصر مشکلات و مسائل تجددگرایی را مختص به هر دوره و زمانی دانست و خاطرنشان ساخت: با تلاش و استنباط صحیح از اسلام می‎توان بسیاری از مشکلات و مسائلی که به نام تجددگرایی در دوران‎های مختلف مطرح می‎شود را حل و فصل کرد.


وی ادامه داد: علما و دانشمندان علوم اسلامی با تدوین و نوشتن کتاب‎های مختلف، ثروت‎های بزرگی را در اختیار نسل آینده خود قرار داده اند که این مسأله سبب می‎شود ما تلاش بیشتری را در علم آموزی انجام دهیم.


شوقی علام درک صحیح از دین را ضروری خواند و گفت: علمای گذشته بخش عمده ای از وقتشان را به فهم صحیح از اسلام و درک واقعیت‎های زندگی اختصاص دادند بنابراین ما نیز باید فقه را با مسائل زندگی خود تطبیق و در آن نیز جاری سازیم.


وی صدور احکام شاذ و بی اساس را محکوم ساخت و تصریح کرد: صدور احکام غیر صحیح ضرورت تحقیق و دقت در استنباط احکام شرعی را بیشتر می‎کند./994/ب902/د

ارسال نظرات