۱۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۰:۱۵
کد خبر: ۲۵۳۴۵۵
مدیر مسؤول روزنامه خراسان:

سیاست گذاری های رهبر انقلاب از عوامل موثر در نتیجه مذاکرات هسته ای است

خبرگزاری رسا- محمد سعید احدیان گفت: 12 سال سیاست گذاری رهبر معظم انقلاب در این زمینه و هدایت های ایشان از تیم های مذاکره کننده و تعیین خط قرمز های مناسب و متناسب با شرایط، از جمله هدف گذاری 190 هزار سو، بر نتایج مذاکرات تأثیر بزرگی گذاشت.
سعيد احديان، مدير مسؤول روزنامه خراسان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، محمد سعید احدیان دوشنبه در نشست نقد و بررسی بیانیه لوزان، که به همت جبهه آرمان خواهان واقع بین در محل مسجد نقویه برگزار شد، بیانیه لوزان را قابل دفاع دانست و گفت: این بیانیه قابل دفاع است اما چون در بیانیه مشترک تفاوت هایی وجود دارد، این نقد را وارد می کند که توافق دو مرحله ای نباشد؛ وظیفه ما این است که نقد منصفانه و دقیق را داشته باشیم و بدانیم که ذوق زدگی بسیار مضر است و باید روی بد عهدی طرف آمریکایی تأکید کرد و بدانیم که اگر به نتیجه هم نرسیم، دستاورد های این تلاش های 12 ساله واقعا بالا بوده و پیشرفت های زیادی داشته ایم و چه توافق بکنیم، چه نکنیم، پیوند اقتصاد به مسأله هسته ای غلط است.

 

وی در ادامه به تشریح مفاد بیانیه لوزان پرداخت و اظهار کرد: این که سانتریفیوژ های ir2 ما که تست شده اند را باید در طی این ده سال جمع کنیم، مشکلی ایجاد نمی کند؛ در بحث تحقیق و توسعه نیز آن چه که محل بحث بوده، سانتریفیوژهای پیشرفته IR2، IR6 و IR8 بوده و آمریکا هم تصریح کرده که ما بتوانیم تحقیق و توسعه آن را انجام دهیم که البته در خود بیانیه مشترک جدول زمانی ای دارد که باید ببینیم چگونه است لذا در این جا باز هم به خواسته اصلی خود رسیده ایم.

 

دبیر جبهه آرمان خواهان واقع بین افزود: آب سنگین اراک از خط قرمز های جدی بوده چرا که اهمیت اقتصادی و صنعتی بالایی دارد و از نظر فنی خروجی آن پلوتونیوم است و با اورانیومی که فاقد غنی سازی است هم خوراک نیروگاه تأمین است لذا خیلی به صرفه است و ضمنا در هر سال به میزان حدود هفت کیلوگرم پلوتونیوم تولید می کند، به همین دلیل است که در این زمینه طرف مقابل نمی توانست اعتماد کند.

 

احدیان در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: در بحث فردو خط قرمز گذاشته شده این بود که 6 هزار سانتریفیوژ غنی سازی شود، که بر اساس این بیانیه غنی سازی صنعتی و تحقیقاتی در فردو نداریم و تمرکز آمریکا روی فردو به دلیل موقعیت خاص آن است که بر خلاف نطنز که در یک صحرا قرار گرفته است، در طراحی فردو به این موضوع توجه شده است.

 

وی تصریح کرد: حرف تیم هسته ای که تا حدودی قابل دفاع است، این است که این هزار سانتریفیوژ همان ضمانت است و امکان فعال سازی آن در زمان جنگ وجود دارد لذا خود این هزار سانتریفیوژ بازدارنده است اما سوالی که ما داریم این است که چرا غنی سازی تحقیقاتی انجام نشود؟ هرچند که ما در آرمان خواهی واقع بینانه باید به این مهم توجه کنیم که در مذاکرات امتیازاتی داده شده و امتیازاتی هم گرفته می شود.

 

مدیر مسؤول روزنامه خراسان گفت: درباره فردو آمریکایی ها در بیانیه خود گفته اند «ایران در فردو 15 سال غنی سازی نمی کند» و در جمله بعد آن گفته اند «ایران فردو را به گونه ای تبدیل می کند که دیگر نتواند غنی سازی کند»؛ لذا باید مراقب باشیم که ممکن است آن ها بخواهند بدعهدی کنند.

 

 

به روایت ایرانی بیانیه در خصوص تحریم ها اعتماد داریم

 احدیان با اشاره به موضوع پذیرش داوطلبانه پروتکل الحاقی توسط ایران، تصریح کرد: از ابتدای مذاکرات هسته ای پذیرش پروتکل الحاقی هیچ گاه خط قرمز جمهوری اسلامی نبوده و کشوری که می خواهد غنی سازی داشته باشد باید پروتکل الحاقی را بپذیرد؛ اما یکی از مواردی که در متن آمریکایی آمده و با سخنان اوباما شفاف تر شد، موصوع پذیرش بازرسی های فراتر از پروتکل الحاقی است که این اگر به شکلی که اوباما می گوید باشد و مرجع قابل اعتمادی برای تصمیم گیری نباشد، بسیار خطرناک است.

 

وی افزود: در حوزه تحریم ها دو روایت کاملا متناقض مطرح است که ما به روایت ایرانی اعتماد داریم و قابل پذیرش است، در حالی که نگاه طرف مقابل این است که اولا قرار است توافق نامه جامع یک فاز صفر داشته باشد که از زمان امضا تا مرحله اجرا است و قرار است در این دوره، طرفین اقداماتی را اجرایی کنند که این مقدمه ممکن است چندماه به طول بینجامد، ایران وقتی می گوید فوری، یعنی در فاز اجرا این رفع تحریم ها صورت گیرد و احتمالا تیم ایرانی گفته است که همزمان آژانس راستی آژمایی اش را انجام دهد اما طرف مقابل بر تدریجی بودن رفع تحریم ها تأکید دارد و با این تفسیر ممکن است آمریکا بخواهد خلاف تعهدش عمل کند.

 

دبیر جبهه آرمان خواهان واقع بین آرمان «حفظ عزت ملی و رویکرد استکبارستیزی» را در مذاکرات سوییس جاری دانست و تأکید کرد: چند مسأله کلیدی وجود دارد؛ یکی این که قطعنامه های سازمان ملل را بدون این که ما آن ها را اجرایی کنیم لغو کنند، یعنی بدون یک روز تعلیق، تحریم ها را لغو کنیم و این یعنی ما یک روز به زانو درنیامدیم؛ و مسئله دیگر حضور وزیر انرژی آمریکا در مذاکرات برای هم تراز بودن با آقای صالحی بود که نشان از عزت ملی داشت.

 

 

ذوق زدگی های بی مورد به جامعه ضربه می زند

احدیان در انتقاد به برخی عکس العمل ها در قبال بیانیه لوزان، اظهار کرد: ذوق زدگی ای که برخی سعی می کنند در جامعه ایجاد کنند، به جامعه ضربه می زند چرا که دست مذاکره کنندگان را در چانه زنی ها می بندد و در صورتی که به احتمال زیاد و بنا به سابقه، آمریکایی ها مانند مذاکرات مسقط بازی درآورند ، این ذوق زدگی به امید ها لطمه می زند.

 

وی خاطرنشان کرد: دستاورد های به دست آمده ناشی از عوامل متعددی است که یکی از موارد آن ها دیپلماسی فعال بوده است؛ قطعا پیروزی های ایران در منطقه یکی دیگر از این عوامل موثر بوده که در همین شش ماه معادلات منطقه را تعیین کرد؛ از طرفی وجود چند هزار سانتریفیوژ در کشور و غنی سازی 20 درصد، ایستادگی و عقب نشینی نکردن در طی این سال ها از دیگر عوامل قدرت ما در مذاکرات بود.

 

مدیر مسؤول روزنامه خراسان سیاست گذاری های رهبر معظم انقلاب را از دیگر عوامل موثر بر نتیجه مذاکرات دانست و تصریح کرد: یکی دیگر از عوامل بسیار مهم در نتیجه مذاکرات، خود رهبر معظم انقلاب هستند که حدود 12 سال سیاست گذاری ایشان در این زمینه و هدایت های ایشان از تیم های مذاکره کننده و تعیین خط قرمز های مناسب و متناسب با شرایط، از جمله هدف گذاری 190 هزار سو، بر نتایج تأثیر بزرگی گذاشت.

 

احدیان در ادامه از عملکرد کلی تیم مذاکره کننده هسته ای انتقاد کرد و گفت: دوره آقای لاریجانی بسیار درخشان تر از این دوره بود و این که آقای ظریف می گویند قطعنامه ها مربوط به این 8 سال بوده است بسیار غیر منصفانه است، چرا که توسعه فنی ای در قبل 8 سال نبود و امروز که نتایجی حاصل شده ناشی از همین توسعه های فنی است.

 

وی خاطرنشان کرد: ما معتقدیم که تیم ایرانی هم مورد تأیید رهبری است و هم صادق هستند لذا چیزی که آن ها می گویند برای ما ملاک است، ما تفاوت ها را بررسی می کنیم تا بدانیم در چه مکان هایی طرف مقابل امکان بازی دادن دارد اما جاهایی که تیم ایرانی سکوت کرده اند باید بررسی شود.

 

دبیر جبهه آرمان خواهان واقع بین در پایان تأکید کرد: این تحلیل که رهبری دنبال توافق نیستند خلاف تدبیر رهبری است و دولت جمهوری اسلامی جزو جمهوری اسلامی است و رهبری بر موضوع تسلط دارند؛ توافق نامه خوب است و رهبری دنبال به نتیجه رسیدن خوب آن هستند./820/پ202/ش

 

ارسال نظرات