۲۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۷
کد خبر: ۲۵۳۹۳۹
مدیر گروه قرآن شناسی جامعه‏المصطفی:

دیدگاه متن محوری در حوزه علمیه انگیزه پژوهشگران دینی را از بین می‌برد

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی جامعه‏المصطفی گفت: متأسفانه هنوز فکر غالب در بین مسؤولان و اساتید حوزه آموزش متن محور بودن است و همین امر سبب هدر روی زمان بسیاری از عمر طلاب و از بین رفتن انگیزه پژوهشی در بین آنها می‏شود.
کتاب پژوهش

حجت‏الاسلام محمدرضا آقایی، مدیر گروه قرآن شناسی جامعه‏المصطفی العالمیه در گفت‏وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، در تبیین اهمیت فعالیت‏های پژوهشی طلاب گفت: نگرش صحیح به پژوهش و تحقیق در بدنه حوزه و باور اساتید و علما به ضرورت و اولویت پژوهش در حوزه بسیار کمرنگ است.

 

وی با ارائه پیشنهادی به نظام آموزشی حوزه گفت: در آزمون‏ ورودی حوزه باید با شناخت متقاضیان به توانایی‏های پژوهشی پی برد و همچنین با افزودن تست پژوهشی در این آزمون می‏توانند متقاضیان نخبه تری را جذب کنند.

 

این استاد دانشگاه تصریح کرد: ساختار آموزشی حوزه به طوری در حال اجرا است که احساس نیاز به پژوهش را در بین طلاب ایجاد نمی‏کند و طلبه در طول تحصیل متمرکز به تحصیل متون درسی می‏شود.

 

وی نگاه آموزشی صرف در حوزه را مورد انتقاد قرار داد و خاطرنشان کرد: آموزش صرف و محض متن خوانی در حوزه نگاهی ناقص و عقیم در بحث آموزش است که در استانداردهای بین‏المللی نیز قابل قبول نیست.

 

استاد حوزه علمیه قم به بیان برخی مشکلات پژوهشی در حوزه علمیه پرداخت و ابراز داشت: نبود مرکز پژوهشی تخصصی از مشکلات اصلی و عدم آموزش مهارت‏های پژوهشی و فعالیت عملی از مشکلات پیش رو است.

 

وی در ادامه افزود: متأسفانه هنوز فکر غالب در بین مسؤولان و اساتید حوزه آموزش متن محور بودن است و همین امر سبب هدر روی زمان بسیاری از عمر طلاب و از بین رفتن انگیزه پژوهشی در بین آنها می‏شود.

 

عضو هیأت علمی جامعه‏المصطفی در پایان گفت: پژوهش‏های حوزوی و دینی بعد از گذشت 36 سال از انقلاب اسلامی هنوز پژوهش‏هایی مبنایی و زیربنایی است اما این پژوهش‏ها هیچ‏گاه وارد جامعه نشده و به صورت کاربردی و موثر در جامعه ملموس نبوده است. /1329/ت302/ف

ارسال نظرات