دیدگاه متن محوری در حوزه علمیه انگیزه پژوهشگران دینی را از بین میبرد


حجتالاسلام محمدرضا آقایی، مدیر گروه قرآن شناسی جامعهالمصطفی العالمیه در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، در تبیین اهمیت فعالیتهای پژوهشی طلاب گفت: نگرش صحیح به پژوهش و تحقیق در بدنه حوزه و باور اساتید و علما به ضرورت و اولویت پژوهش در حوزه بسیار کمرنگ است.
وی با ارائه پیشنهادی به نظام آموزشی حوزه گفت: در آزمون ورودی حوزه باید با شناخت متقاضیان به تواناییهای پژوهشی پی برد و همچنین با افزودن تست پژوهشی در این آزمون میتوانند متقاضیان نخبه تری را جذب کنند.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: ساختار آموزشی حوزه به طوری در حال اجرا است که احساس نیاز به پژوهش را در بین طلاب ایجاد نمیکند و طلبه در طول تحصیل متمرکز به تحصیل متون درسی میشود.
وی نگاه آموزشی صرف در حوزه را مورد انتقاد قرار داد و خاطرنشان کرد: آموزش صرف و محض متن خوانی در حوزه نگاهی ناقص و عقیم در بحث آموزش است که در استانداردهای بینالمللی نیز قابل قبول نیست.
استاد حوزه علمیه قم به بیان برخی مشکلات پژوهشی در حوزه علمیه پرداخت و ابراز داشت: نبود مرکز پژوهشی تخصصی از مشکلات اصلی و عدم آموزش مهارتهای پژوهشی و فعالیت عملی از مشکلات پیش رو است.
وی در ادامه افزود: متأسفانه هنوز فکر غالب در بین مسؤولان و اساتید حوزه آموزش متن محور بودن است و همین امر سبب هدر روی زمان بسیاری از عمر طلاب و از بین رفتن انگیزه پژوهشی در بین آنها میشود.
عضو هیأت علمی جامعهالمصطفی در پایان گفت: پژوهشهای حوزوی و دینی بعد از گذشت 36 سال از انقلاب اسلامی هنوز پژوهشهایی مبنایی و زیربنایی است اما این پژوهشها هیچگاه وارد جامعه نشده و به صورت کاربردی و موثر در جامعه ملموس نبوده است. /1329/ت302/ف