۲۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۲
کد خبر: ۲۵۴۰۸۱
آیت الله خاتمی در خطبه های نماز جمعه:

خروجی مذاکرات هسته ای نباید دو قطبی کردن جامعه باشد/ جنگ عربستان در یمن نیابتی است

خبرگزاری رسا ـ آیت الله خاتمی با تاکید بر این که خروجی مذاکرات هسته ای نباید دو قطبی کردن جامعه باشد، از مسؤولان دولت خواست به منتقدان اجازه دهند سخنان مستدل و منطقی خود را بیان کنند؛ منتقدان نیز در نقد مذاکرات از دایره انصاف خارج نشوند.
نماز جمعه تهران نماز جمعه تهران
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله سید احمد خاتمی در خطبه های نماز جمعه این هفته تهران، با تبریک سالروز میلاد با سعادت حضرت فاطمه زهرا(س) به تبیین فضائل و مناقب آن حضرت پرداخت.
 
آیت الله خاتمی با تاکید بر احیای فریضه قرآنی امر به معروف و نهی از منکر، تصریح کرد: خانه علوی و فاطمی خانه ای است که محبت در آن موج بزند.
 
عضو هیات رییسه مجلس خبرگان رهبری در خطبه دوم نماز جمعه به مسائل سیاسی روز اشاره و دیدگاه های خود را درباره موضوعات مختلف از جمله مذاکرات هسته ای، تحولات یمن و حادثه ناگوار فرودگاه جده بیان کرد.
 
حاکمیت اسلام در این کشور و بیداری اسلامی مدیون امام راحل است
آیت الله خاتمی با تبریک سالروز میلاد امام راحل و گرامی داشت، گفت: حاکمیت اسلام در این کشور، استقلال و عزت مردم و بیداری اسلامی در جهان مدیون امام راحل عظیم الشان است.
 
وی به نامگذاری سال جاری از سوی رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و گفت: این نامگذاری های حاصل کار کارشناسی عظیم و گسترده است؛ به رسانه ها به ویژه رسانه ملی عرض می کنم این رهنمودهای ابتدایی سال رهبری بسیار راهبردی است و نباید آنها را دست کم گرفت.
 
این استاد حوزه گریزی به مذاکرات هسته ای زد و گفت: رهنمودهای بسیار روشنگرانه مقام معظم رهبری را همه شنیدیم، موضع نظام به صورت بسیار شفاف از سوی ایشان بیان شد.
 
وی با بیان این که خدا را شاکریم که زمام این امت به دست فقیهی این چنین قرار داده شده است، خاطرنشان کرد: بحمدلله کشور با دین و حکمت به زیبایی اداره می شود.
 
وی یازده نکته درباره تحلیل بیانات رهبر انقلاب بیان کرد و گفت: ایشان گفتند من نه موضع مخالف ونه موضع موافق دارم چراکه چیزی امضا نشده است؛ بر این اساس چیزی که نه به بار و نه به دار است تبریک و تهنیت ندارد.
 
برخی ذوق زدگی ها درباره مذاکرات هسته ای به ضرر تیم مذاکره کننده است
آیت الله خاتمی اظهار داشت: برخی ذوق زدگی ها چه بسا به ضرر خود مذاکره کنندگان هم باشد و سبب سؤ استفاده دشمن خواهد شد.
 
وی افزود: رهبر معظم انقلاب برای چندمین بار تیم مذاکره کننده را تایید و حمایت کردند، ما هم همین اعتقاد را داریم، تحلیل گران ما به گفتار تیم مذاکره کننده اعتماد کنند، این که حرف های افراد خود ما را نپذیرند و سخنان دیگران را مبنا قرار دهند درست نیست.
 
آیت الله خاتمی با بیان این که رهبری هدایت کلی مذاکرات را بر عهده دارند و خطوط قرمز را مشخص می کنند، تاکید کرد: ایشان در جریان ریزه کاری ها کار را به خود مسؤولان واگذار کرده اند و این سخن که گفته شود ایشان در جریان ریز جزییات مذاکرات هستند سخنی نادرست است.
 
به منتقدان مذاکرات اجازه حرف زدن داده شود
وی یادآورشد: این بیانیه چه بسا دستمایه اساسی قراری باشد که در تیرماه بسته شود، در مساله چنین مهمی باید اجازه اظهار نظر به موافقین و مخالفین داد، البته دو طرف منطقی و منصفانه صحبت کنند.
 
آیت الله خاتمی گفت: منتقدان محترم واقعیات را ببینند خلاف نگویند، مسؤولان محترم نیز استدلالی و منطقی جواب بدهند، این که تحقیر کنند یا در بعضی بیانات فحش هم ضمیمه آن شوند و آنها را همسوی با دشمنان و صهیونیست ها بدانند این خلاف حکمت و تدبیر است.
 
استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم خطاب به مسؤولان اظهار داشت: فضای نقد را باز بگذارید چه بسا حرفی بیان شود که در مذاکرات تاثیرگذار باشد، در این راستا کاری که صدا و سیما کرد و به موافقان و مخالفان اجازه داد که صحبت کنند بسیار خوب است.
 
موافقان و مخالفان مذاکرات طبقه بندی بودن مسائل را رعایت کنند
وی یادآورشد: هم از موافقان و هم از مخالفان انتظار می رود طبقه بندی بودن مسائل را رعایت کنند، گاهی دیده می شود که این مساله مراعات نمی شود، البته مردم ما محرم هستند و هیچ بیگانگی با آنها نداریم، اما اگر دیدیم منافع ملی خدشه دار می شود باید رعایت کرد.
 
وی یادآورشد: رهبری ضمن این که مذاکره کنندگان را تایید کردند، یک دغدغه را چندین بار بیان کردند و آن این که طرف ما طرف بسیار لجوج، بد عهد و نا صالح و اهل خنجر زدن از پشت است.
 
تحریم های جدید اتحادیه اروپا نشان داد آنها به کوچک ترین اصول اخلاقی پایبند نیستند
آیت الله خاتمی گفت: هنوز جوهر بیانیه خشک نشده، اتحادیه اروپا تریم های جدید وضع می کند، این نشان می دهد اینها به کمترین اصول اخلاقی هم پایبند نیستند و این نشان می دهد که اینها دشمن هستند و مطلقا قابل اعتماد نیستند.
 
مردم با همان حرارت و شکوه روزهای اول انقلاب شعار مرگ بر آمریکا سر می دهند
وی تاکید کرد: مردم ما درست فهمیده اند و بعد از سی و پنج سال مثل روزهای اول انقلاب با شکوه و عظمت می گویند مرگ بر آمریکا؛ انتظار می رود در جای جای مذاکرات، مسؤولان ما نماینده این ملت باشد که فریاد مرگ بر آمریکای شان با همان شکوه اول است.
 
آیت الله خاتمی با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر لغو یکجای تحریم ها در روز توافق، اظهار داشت: حرف هایی مثل این که شش ماه دیگر، یکسال دیگر و امثال آن راستی آزمایی می کنند این ها دبه درآورند، این ملت بازی آمریکا را شناخته و تن به آن نخواهد داد.
 
تیم مذاکره حق گفت وگو درباره موضوعات غیر هسته ای را ندارد
وی تاکید کرد: تیم مذاکره حق ندارند درباره مسائل غیر هسته ای مذاکره کنند، توسعه نظامی بازوی اقتدار ملت است، هیچ ربطی به آن فضول ها ندارد که چه سلاحی داریم و چه سلاحی نداریم، سلاح های بازدارنده ما با قدرت به کار خود ادامه می دهد منتهی ما یک خط قرمز داریم و آن بمب اتم است.
 
آیت الله خاتمی ماهیت انقلاب اسلامی را حمایت از مظلومان عالم دانست و گفت: نباید حاصل مذاکرات این باشد که دست از حمایت معنوی مظللومان عالم برداریم.
 
قرارداد نهایی باید غیر قابل تاویل و تفسیر باشد
وی تاکید کرد: در تنظیم قرارداد مواظب واژه ها باشند، واژه های کش دار و قابل تاویل دام است، بنابراین قراداد باید کاملا شفاف و بدون تاویل تدوین شود.
 
آیت الله خاتمی با تاکید بر این که خروجی مسائل هسته ای نباید اختلاف و دو قطبی کردن کشور باشد، اظهار داشت: این مساله موضوع یک قوه نیست، بلکه مساله نظام است، این مساله مطلقا مساله فردی و یک جناج و جریان نیست، نباید این مسائل دستمایه اختلاف باشد.
 
وی خاطرنشان کرد: نباید کسانی از این مسائل استفاده جناحی و حزبی کنند، از حالا دون بپاشند برای انتخابات آخر سال؛ چه مخالف و چه موافق این کار را انجام دهد، سوء استفاده از سرمایه ملی این کشور صورت داده است.
 
آیت الله خاتمی افزود: این مذاکرات تنها درباره مسائل هسته ای است، آمریکا هنوز شیطان بزرگ است، البته این می تواند محکی باشد که چطوری امتحان می دهند، تا الان نمره بدی گرفته اند و نشان داده اند هیچ قابل اعتماد نیستند.
 
انقلاب یمن از جنس انقلاب اسلامی است
وی به مسائل یمن اشاره کرد و گفت: انقلابی که در یمن در جریان است، از جنس انقلاب اسلامی ایران است، دنیای استکبار که نان دموکراسی را می خورد ریاکارانه و جنایتکارانه عمل می کند، مگر شما دم از دمکراسی نمی زنید، حالا مردم به صحنه آمده اند، دنیا تظاهرات مردم یمن را دیده اما از کشوری که به این مردم تجاوز نظامی می کند حمایت می کنید، این یعنی ریا.
 
خطیب نماز جمعه تهران ابراز داشت: والله دنیای استکبار دروغ می گوید که دم از حقوق بشر و دمکراسی می زند، تنها چیزی که برای شان مطرح نیست همین است آنها فقط منافع خود را می خواهند.
 
آیت اله خاتمی تاکید کرد: زنان و کودکان را به خاک و خون می کشند و شما جنایت کارانه حمایت می کنید.
 
وی جنس حمله عربستان به یمن را جنس حمله صهیونیست ها دانست و گفت: صدها نفر کودک و زن و مرد کشته و مجروح شدند، مسجد و مدرسه و بیمارستان ویران کردند، صهیونیست ها در غزه همین جنایت ها را می کردند.
 
جنگ عربستان در یمن نیابتی است
آیت الله خاتمی تصریح کرد: جنگ عربستان در یمن نیابتی است، آنها به نیابت از صهیونیست ها یک کشور اسلامی را تبدیل به ویرانه می کنند، اگر به دنبال این هستید که رژیمی حامی شما سرکار بیاید کور خوانده اید، روز به روز از شما متنفرتر می شوند.
 
وی خطاب به مقامات سعودی اظهار داشت: شما در این مسیر به هدف خود نخواهید رسید، عربستان بدون تردید شکست خورده این میدان است، قدرت شما از صهیونیست ها بیشتر نیست، غزه به مراتب کوچک تر از یمن است، صهیونیست ها در غزه شکست خوردند، شما هم به یقین در این کشور جنگجو شکست خواهید خورد.
 
آل سعود پرونده خود را از این سیاه تر نکند
وی بیان کرد: تا دیر نشده پرونده خود را سیاه تر نکنید، عقب نشینی کنید، افکار عمومی دنیا مسؤولان عربستان سعودی را جنایتکار جنگی خواهند دانست و خواهان مجازات آنها خواهند شد.
 
واکنش به حادثه ناگوار فرودگاه جده
آیت الله خاتمی با ابراز تاسف از حادثه فرودگاه جده و بی حرمتی به دو نوجوان ایران، این مساله را موضوعی تلخ برای ما و لکه ننگ برای عربستان سعودی دانست و افزود: شما خود را خادم الحرمین شریفین می دانید، این چه خدمتی است، زائری که از زیارت حرم نبوی برگشته اینچنین رزیلانه با او برخورد می کنید؟
 
وی تاکید کرد: خوشبختانه مسؤولان ما از ابتدا در جریان قرار گرفتند و بویژه بعثه مقام معظم رهبری وظیفه خود را انجام دادند. این آخرین اهانت شان نیست، خطبای مسجد النبی و مسجد الحرام هر جمعه به تشیع و ایران اسلامی اهانت می کنند، به روحانیون محترم کاروان اهانت می کنند، ما منتظریم طی روزها آینده شاهد اشد مجازات برای این ارازل و اوباش باشیم.
 
وی تاکید کرد: وگرنه از دولت و مجلس انتظار برخورد قاطع با این دولت سرکش داریم. /924/پ201/ج
ارسال نظرات