۲۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۶
کد خبر: ۲۵۴۱۳۶
وزیر دفاع آمریکا:

آمریکا خواستار دسترسی به تأسیسات نظامی ایران است

خبرگزاری رسا ـ وزیر دفاع آمریکا در پاسخ به این سوال که آیا واشنگتن خواستار دسترسی به تأسیسات نظامی ایران به عنوان بخشی از توافق هسته‌ای است گفت: «بستگی دارد منظور از تأسیسات نظامی چه باشد، اما مطمئناً بله.»
آمريکا

 

به گزارش خبرگزاری رسا، «اشتون کارتر»، وزیر دفاع آمریکا در مصاحبه‌ای روز جمعه گفت دسترسی به تأسیسات نظامی ایران باید یکی از مفاد توافقنامه هسته‌ای با ایران باشد.

وی در این مصاحبه با «سی‌ان‌ان» پاسخ به سوالی درباره اظهارنظر مقامات ایران که دسترسی به تأسیسات نظامی ایران را رد کرده‌اند گفت هر گونه توافق با ایران نمی‌تواند بر مبنای اعتماد باشد.

کارتر در ادامه گفت توافق هسته‌ای احتمالی با ایران بایستی شامل مفادی برای بازرسی‌ (از تأسیسات هسته‌ای ایران) باشد. وزیر دفاع آمریکا در به این سوال که آیا واشنگتن خواستار دسترسی به تأسیسات نظامی ایران نیز هست اینطور پاسخ داد: «بستگی دارد منظور شما از تأسیسات نظامی چه باشد، ولی مطمئناً بله.»

هیأت‌های دیپلماتیک ایران و کشورهای موسوم به گروه 1+5 پنجشنبه (13 فروردین ماه) اعلام کردند به تفاهمی بر سر چارچوب توافق نهایی رسیده‌اند که قرار است زیربنای ادامه رایزنی‌ها تا ضرب‌الاجل خودخوانده 30 ژوئن (9 تیرماه) باشد.

بیانیه مشترکی که «محمدجواد ظریف» وزیر خارجه ایران و «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در لوزان قرائت کردند به مشخص کردن رئوس چارچوبی می‌پردازد که طرفین برای توافق نهایی به آن رسیده‌اند.

علاوه بر این، ایران و آمریکا همزمان سندهای جداگانه و متفاوتی منتشر کرده‌اند که به شرح جزئیاتی از مفاد مورد توافق طرفین می‌پردازد. محمد جواد ظریف سند طرف آمریکایی (فکت‌شیت) را رد کرده و آن را تلاش طرف آمریکایی برای مصادره به مطلوب تفاهم یاد شده خوانده است./982/د101/ک

ارسال نظرات