۲۲ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۹
کد خبر: ۲۵۴۲۹۰

گرامیداشت میلاد حضرت فاطمه زهرا در خارج از کشور

خبرگزاری رسا ـ جشن میلاد با سعادت حضرت فاطمه زهرا(س)، روز مادر و هفته بزرگداشت مقام زن از سوی نمایندگی‌های فرهنگی کشورمان در خارج از کشور برگزار شد.
حضرت فاطمه

 

 

 به گزارش خبرگزاری رسا، هم‌زمان با فرارسیدن سالروز میلاد حضرت فاطمه زهرا(س)، دخت گرامی پیامبر اسلام(ص)، مراسم جشنی به همت نمایندگی‌های فرهنگی ایران در کشورهای سنگال، بلاروس، گرجستان، روسیه، قرقیزستان، قزاقستان، چین(پکن) چین(شانگهای)، پاکستان(کویته)، ترکیه(ارزروم)، هندوستان(بمبئی)، بوسنی و ایتالیا برگزار شد.

 

سنگال


مراسم بزرگداشت بانوی گرامی اسلام از سوی رایزنی فرهنگی کشورمان در داکار برگزار و طی آن برنامه‌های متنوعی همچون تلاوت قرآن، سخنرانی، تکریم روز زن، بیان سیر و سلوک فاطمه زهرا(س) و همچنین، بررسی شکل‌گیری گروه‌های تکفیری در جهان اسلام اجرا شد.

 


حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی بخشی، از اساتید اعزامی از مرکز بین‌المللی تبلیغ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به عنوان سخنران این مراسم گفت: با توجه به اوضاع کنونی جهان اسلام، لازم است از نحوه شکل‌گیری گرو‌ه‌های افراطی و تکفیری مطلع شویم و به معرفی اسلام حقیقی بپردازیم.

 


بلاروس


مراسم میلاد حضرت فاطمه(س) به همت رایزنی فرهنگی ایران در بلاروس با حضور جمعی از ایرانیان مقیم و دانشجویان در محل بیت الزهرا(س) برگزار شد که در خلال آن به مقام و منزلت این بانوی بزرگ اسلام اشاره و اشعاری در وصف ایشان قرائت شد.

 


از جمله برنامه‌های ویژه این مراسم می‌توان به اهدای 80 جلد کتاب حاوی موضوعات اخلاق، امامت و اسلام‌شناسی به زبان روسی و 10 جلد قرآن با ترجمه روسی به شرکت‌کنندگان اشاره کرد.

 


گرجستان

 


جشن ولادت حضرت زهرا(س)  با حضور جمعی از ایرانیان مقیم در حسینیه سفارت ایران در گرجستان صورت گرفت که عباس طالبی‌فر، سفیر کشورمان ضمن تبریک این روز فرخنده با اشاره به فضائل اخلاقی حضرت فاطمه(س) برای ایرانیان و پیروان واقعی آن حضرت آرزوی سلامتی و سربلندی کرد.

 


سپس به همت رایزنی فرهنگی ایران در گرجستان، هدایایی به رسم یادبود و قدردانی از زحمات مادران به بانوان این مراسم اهدا شد.

 


روسیه

 


به همت رایزنی فرهنگی ایران در روسیه، مراسم جشن میلاد فاطمه زهرا(س) 20 فروردین‌ در مسجد «خاتم‌الانبیاء» مسکو برگزار و مباحثی پیرامون آموزه‌های کلامی، عقیدتی و اخلاقی ایشان بیان شد.

 


در این مراسم، برنامه‌هایی همچون مدیحه‌سرایی و مولودی‌خوانی اجرا و در پایان به بانوان و دختران همنام دخت گرامی پیامبر اکرم(ص) هدایایی به رسم یادبود اهدا شد.

 


قرقیزستان


در جشن ولادت حضرت فاطمه(س) در مسجد «امام علی(ع)» بیشکک نیز جمع زیادی از آذری‌های قرقیزستان، ایرانیان مقیم بیشکک و کارکنان نهادهای ایرانی مستقر در بیشکک حضور یافتند.

 


در این مراسم پس از تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجید، حجت‌الاسلام و‌المسلمین ایمانی،امام جماعت مسجد امام علی(ع) بیشکک، پیرامون سیره عصاره خلقت واسوه زنان عالم حضرت زهرا(س) سخنرانی کرد و از مقام زن تجلیل به عمل آمد.

 

قزاقستان


در مراسمی که در آلماتی برگزار شد، دانش‌آموزان و دبیران مؤسسه ثامن‌الائمه(ع) با اجرای دکلمه، شعرخوانی و اجرای برنامه تئاتر در مقام و منزلت مادر، این مناسبت را گرامی داشتند.

همچنین در خلال آن مسابقه‌ای برگزار شد که در پایان با اهدای تقدیرنامه به مناسبت روز مادر از تمام مادران و بانوان ایرانی این مراسم تجلیل به عمل آمد.

 

چین (پکن)

 


طبق سنتی دیرینه، تعدادی از مساجد پکن هر ساله جشن میلاد فاطمه زهرا(س) را گرامی می‌دارند که می‌توان به اجرای برنامه‌هایی همچون تلاوت سوره‌های پایانی قرآن، سخنرانی امام مسجد، بیان فضائل و مقام حضرت زهرا(س) و تجلیل از مقام زن اشاره کرد.

 


مسجد «هواشی»، مسجد «سان لی خه» و مسجد «دونگ جیمن» از جمله مراکز دینی پکن هستند که به برگزاری مراسم ولادت حضرت زهرا(س) پرداختند.

 


 چین (شانگهای)

 


در مراسمی که به میزبانی نمایندگی فرهنگی ایران در چین (شانگهای) برگزار شد، رضایی، از اساتید زبان وادبیات فارسی به تشریح فضایل اهل بیت(ع) به ویژه حضرت زهرا(س) پرداخت.

 


سپس، شاعران حاضر در مراسم اشعار و سروده‌های خود را در مدح این بانوی اسلام قرائت کردند.

 

پاکستان (کویته)

 


به همت خانه فرهنگ کشورمان، همایش «سیره فاطمه زهرا(س)، الگوی برتر بانوان» در محل این نمایندگی فرهنگی در کویته برگزار شد که در راستای آن نسبت به نحوه تربیت فرزندان، همسرداری، ولایت‌مداری با استناد به آیات و احادیثی از حضرت رسول اکرم(ص) اشاره شد.

 


همچنین جایگاه ویژه حضرت زهرا(س) در ابعاد مختلف مطرح و احادیثی از ایشان قرائت و تفسیر شد و در ادامه گروه سرود مدرسه فاطمه زهرا(س) به اجرای برنامه پرداختند.

 


ترکیه(ارزروم)

 


به همت وابستگی فرهنگی ایران در ارزروم، مراسمی به مناسبت بزرگداشت مقام زن و جشن میلاد حضرت فاطمه(س) و همچنین، معرفی سیر و سلوک امام خمینی(ره) برگزار شد؛ در این مراسم جایگاه حضرت زهرا(س) در میان بانوان ایرانی و تشیع تبیین شد.

 


در ادامه جنبه‌های معرفتی شناخت سیره امام خمینی(ره) و تدوین آموزه‌های ایشان در زندگی فردی ارائه شد؛ این مراسم همراه با اهدای جوایز به بانوان حاضر در مراسم به پایان رسید.

 


هندوستان (دهلی نو)

 


در مراسمی که به همت نمایندگی فرهنگی کشورمان در هندوستان برگزار شد، حجت‌الاسلام‌والمسلمین ناصری، نماینده مجلس شورای اسلامی حضور یافت که ضمن تبریک میلاد حضرت زهرا(س) و روز زن به بیان ابعاد زندگی حضرت زهرا(س) پرداخت و در ادامه معنای متعدد واژه «فاطمه» را تشریح کرد.

 


بوسنی‌و‌هرزگوین

 


همچنین، در جشنی که در بوسنی‌و‌هرزگوین برگزار شد، زارعان،رییس کالج فارسی بوسنیایی پیرامون زندگی و شخصیت عالی قدر حضرت زهرا(س) سخنرانی کرد.

 


در این مراسم جنبه‌های مختلف زندگی و شخصیت حضرت فاطمه زهرا(س) و جایگاه زن در اسلام تبیین شد.

 


ایتالیا

 


مراسم جشن ولادت دخت نبی اکرم(ص) در مجتمع شهید باهنر رُم به همت رایزنی فرهنگی ایران برگزار شد.

 


 قربانعلی پورمرجان، رایزن فرهنگی کشورمان طی سخنانی در این مراسم، شخصیت این بانوی گرامی را در تاریخ اسلام بی‌نظیر دانست./982/د101/ک

منبع : ایکنا

 

ارسال نظرات