۲۳ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۴:۱۰
کد خبر: ۲۵۴۳۷۷
حجت الاسلام سقای بی‌ریا:

غربی‌ها به بهانه راستی آزمایی می‌خواهند چماق خود را بر سر ایران نگه دارند

خبرگزاری رسا ـ معاون پژوهش موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) بر لغو یکباره تحریم‌ها تأکید کرد و گفت: اگر قرار باشد حرکت‌های ایران را راستی آزمایی کنند و پس از آن تصمیم بگیرند که به دلخواه خود تحریم‌ها را تعلیق کنند این چماق و شمشیری بر سر ما خواهد بود.
حجت الاسلام ناصر سقاي بي ريا
حجت الاسلام ناصر سقای بی ریا معاون پژوهش موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، پافشاری بر خط قرمزهای اعلام شده از سوی رهبر معظم انقلاب را در مذاکرات هسته‌ای را بسیار مهم و حیاتی عنوان کرد و گفت: همه اعتقاد دارند که تحریم‌ها باید در ابتدا لغو شود؛ اگر قرار باشد حرکت‌های ایران را راستی آزمایی کنند و پس از آن تصمیم بگیرند که به دلخواه خود تحریم‌ها را تعلیق کنند این چوب و شمشیری بر سر ما خواهد بود.
 
وی ادامه داد: طرف‌های غربی مسلماً سابقه بدی در مواجهه با ایران دارند؛ این‌ها پس از صدور بیانیه سوئیس مطالبی را مطرح کردند که حاکی از بهانه‌جویی و زیاده‌خواهی‌شان در مذاکرات داشت؛ اصل زیاده خواهی در مذاکرات را می‌توان از الفاظ به کار برده و تفاسیر مطرح شده دریافت.
 
معاون پژوهش موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) درباره نقاط قوت بیانیه سوئیس اظهار داشت: این بیانیه در کشور سوئیس که چشم جهانیان به آن دوخته شده بود نشان داد که قدرت‌های جهانی مجبورند با نظام مقدس جمهوری اسلامی به مذاکره بنشینند و جمهوری اسلامی را به عنوان قدرتی بپذیرند که همین دستاورد بزرگی محسوب می‌شود.
 
حجت الاسلام سقای بی ریا ادامه داد: از دیگر نقاط قوت مذاکرات در سوئیس این بود که ماهیت طرف مقابل برایمان بیش از پیش روشن شد که بدانیم قصد طرف مقابل ضربه زدن به نظام جمهوری اسلامی است و حتی از به زبان آوردن آن ابا و دلهره‌ای به دل راه نمی‌دهند.
 
وی با اشاره به کاهش سطح غنی سازی اورانیوم در کشور تصریح کرد:  پذیرفتن مدت زمانی در اعمال محدودیت‌ها برای اعتماد سازی می‌تواند مورد قبول باشد اما این کاهش و مراقبت و نظارت آن‌ها و تعیین و کنترل سطح، زمان بندی و جدول فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی به صورت دائمی و همیشگی به هیچ وجه منطقی و قابل پذیرش نخواهد بود.
 
معاون پژوهش موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) به لغو یکباره تحریم‌ها تأکید و تصریح کرد: شرکت‌ها و کشورهای خواهان تعاملات اقتصادی با جمهوری اسلامی به مسائل و تحریم‌ها در دراز مدت توجه بیشتری دارند؛ مسلماً هیچ کشور یا شرکتی با جمهوری اسلامی ایران که تحریم‌هایش در حال تعلیق است مبادله بازرگانی نخواهد داشت.
 
وی ادامه داد: اگر تحریم‌ها در اولین روز امضای توافق لغو شود راه را باز خواهد کرد؛ برای نمونه دیدیم که پس از بیانیه ژنو کشورهایی که قصد همکاری با جمهوری اسلامی را در زمینه‌های اقتصادی داشتند از سرمایه‌گذاری و بستن قرارداد‌های کاری امتناع کردند.
 
حجت الاسلام بی ریا افزود: بعضی از تحریم‌ها مشترک است؛ آمریکایی ها تصریح کرده‌اند که تحریم‌های غیر هسته‌ای حساب و کتاب جدایی دارد؛ اتفاقاً پس از بررسی درمی‌یابیم تحریم‌های مالی و اقتصادی که دست و بال را می‌بندد جزو تحریم‌های هسته‌ای نیست؛ هدف آمریکایی‌ها این است که تحریم‌ها را نگه دارند و پس از راستی آزمایی هسته‌ای از سوی آژانس انرژی اتمی آن‌ها را تعلیق کنند./836/ت302/ف
ارسال نظرات