۲۳ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۴:۳۷
کد خبر: ۲۵۴۳۷۸
رییس دفتر آیت الله مصباح:

جمهوری اسلامی به عنوان قدرتی جهانی شناخته شده است

خبرگزاری رسا ـ رییس دفتر آیت الله مصباح گفت: یکی از نقاط مثبت مذاکرات لوزان سوئیس این بود که جمهوری اسلامی به عنوان قدرتی جهانی شناخته شد و با شش قدرت دیگر جهانی به مذاکره پرداخت.
حجت الاسلام حسين جلالي
حجت الاسلام حسین جلالی رییس دفتر آیت الله مصباح در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا٬ خروج سه بیانیه از مذاکرات لوزان سوئیس را نشانه تزلزل مذاکرات دانست و گفت: یکم اینکه حرف واحدی بیرون نیامده است؛ دوم اینکه مشخص نشد که در سوئیس بیانیه صادر شد یا توافق زیرا بیانیه مذکور بیشتر به توافق شبیه بود.
 
رئیس دفتر آیت الله مصباح ادامه داد: سومین مشکل این است که طبق نص کلام رهبر معظم انقلاب قرار بود مذاکرات در یک مرحله باشد ولی یازده تیر مرحله دوم مذاکرات انجام خواهد شد و چهارم اینکه آیا در این توافق تحریم‌ها یک جا برداشته می‌شود؟
 
حجت الاسلام جلالی ابراز داشت: متأسفانه انفجار زیر ساخت‌ها ممکن است چند روزه باشد اما بازسازی و طراحی و برداشتن زیرساخت‌ها احتمالاً چهار یا پنج سال به طول خواهد انجامید؛ در صورتی که آژانس و کشورهای غربی بر اساس بهانه جویی راستی آزمایی کنند و موارد انجام شده توسط جمهوری اسلامی را تأیید نکنند چگونه این اقدامات انجام شده بازگشت پذیر خواهد بود.
 
وی اظهار داشت: در صورتی که به همراه امضای توافق تحریم‌های جمهوری اسلامی به صورت یکجا برداشته نشود یا به عبارتی لغو نگردد ایران شکست بزرگی را متحمل شده است؛ درباره تحریم‌ها مطالب مبهمی بیان شده که در صورت تفسیر نادرست از آن‌ها ممکن است تحریم‌هایی که مختص مسائل هسته‌ای در نظر گرفته می‌شود بسیار ناچیز باشد؛ در هر حال بیانیه لوزان سوئیس آنقدر کشدار است که به راحتی می‌توان الفاظ را در آن باز و بسته کرد.
 
رئیس دفتر آیت الله مصباح گفت: از نقاط مثبت و قوت مذاکرات در سوئیس این بود که جمهوری اسلامی دارای چنان قدرتی است که توانسته شش کشور بزرگ دنیا را در مقابل خود قرار دهد و با آنها به مذاکره بنشیند؛ این حرکت از دلایلی است که جمهوری اسلامی به عنوان یک قدرت جهانی شناخته شده است.
 
حجت الاسلام جلالی ادامه داد: دومین نکته این که جمهوری اسلامی در این مباحث هسته‌ای علیرغم میل آمریکایی‌ها تنها بر روی مسائل هسته‌ای مذاکره کردیم و دیگر موارد را برای مذاکره نپذیرفتیم.
 
وی افزود: سومین امتیاز این مذاکرات این بود که کشور ایران را به عنوان کشوری هسته‌ای پذیرفتند؛ این اعتراف دنیا از امتیازات مهم این مذاکرات است هر چند دارای ضعف‌هایی چون عدم مشخص بودن زمان بندی، بازرسی‌های فراتر از پروتکل را دارد.
 
رئیس دفتر آیت الله مصباح یکی از نقاط ضعف بزرگ این مذاکرات پذیرفتن مجرمیت دانست و گفت: الان ثابت شد که جمهوری اسلامی مجرم است، تخلف کرده و در آینده‌ای نزدیک به خاطر تخلفات انجام شده باید تنبیه شود؛ در راستای این تنبیهات فردو تخریب خواهد شد و اورانیوم صنعتی به تأسیسات نمادین و سمبلیک تبدیل خواهد شد.
 
حجت الاسلام جلالی تصریح کرد: هر چند ما به دولتمان حسن ظن داریم ولی در شرایطی که دیگر دولت‌ها به ملتشان جزئیات مذاکرات را می‌گویند چرا ملت ایران نباید از جزئیات این مذاکرات با خبر باشند؛ این نوشته‌هایی که در خارج از فضای مذاکرات منتشر شده است چرا وزارت امور خارجه رسماً دروغ پردازی آمریکایی‌ها را اعلام نمی‌کند./836/ت302/ش
ارسال نظرات