۲۳ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۷
کد خبر: ۲۵۴۴۲۶

توافق پاکستان و ترکیه بر حل سیاسی بحران یمن

خبرگزاری رسا ـ رییس‌جمهور ترکیه، روز شنبه در گفت‌وگویی تلفنی با نخست‌وزیر پاکستان، درخصوص بحران یمن بحث و گفت‌وگو کردند.
اردوغان

 

 به گزارش خبرگزاری رسا، سفارت پاکستان در آنکارا اعلام کرد: رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهور ترکیه، دیروز در گفت‌وگویی تلفنی با نواز شریف، نخست‌وزیر پاکستان درباره بحران یمن رایزنی کردند.

 

اردوغان، پیش از این نیز در روز جمعه با پادشاه سعودی و امیر قطر درباره یمن و دیگر مسائل منطقه‌ای گفت‌وگویی تلفنی انجام داده بود.

 

ترکیه از حملات جنگنده‌های عربستان سعودی و برخی کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس به یمن حمایت می‌کند. پارلمان پاکستان، روز جمعه به عدم پیوستن اسلام‌آباد به این ائتلاف نظامی و بی‌طرفی آن در جنگ علیه یمن، رای داد.

 

سفارت پاکستان در آنکارا در بیانیه‌ای اعلام کرد اردوغان و شریف در این گفت‌وگوی 45 دقیقه‌ای، بر سر افزایش تلاش‌ها برای ایجاد راه‌حلی مسالمت‌آمیز برای اوضاع بحرانی در منطقه توافق کردند.

 

در این بیانیه آمده است: طرفین تأکید کردند الحوثی‌ها هیچ حقی نداشته‌اند که دولت قانونی یمن را سرنگون کنند و همچنین تاکید کردند هرگونه نقض حاکمیت عربستان سعودی واکنش قوی دو کشور را به دنبال خواهد داشت.

 

منابعی در ریاست‌جمهوری ترکیه اعلام کرده‌اند اردوغان، شامگاه جمعه درخصوص مسائل منطقه‌ای‌ با سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی و شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر گفت‌وگو کرده بود. ولی این منابع به طور مشخص از یمن نامی نبرده‌اند.

 

ترکیه که دومین ارتش بزرگ سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را داراست، تاکنون هیچ نقش موثری در عملیات علیه یمن نداشته ولی اعلام کرده است می‌تواند از آن حمایت لجستیکی و اطلاعاتی بکند./1321/د102/ک

ارسال نظرات