۲۳ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۵
کد خبر: ۲۵۴۴۴۰
رییس جمهور ونزوئلا:

آمریکا سیاست صلح‌طلبانه را جایگزین تهدید و تحریم کند

خبرگزاری رسا ـ رییس جمهور ونزوئلا از همتای آمریکایی خود خواست تا بنا به درخواست 11 میلیون ونزوئلایی حکم خود علیه این کشور را لغو کرده و به جای آن پای میز مذاکراتی صلح‌طلبانه بنشیند.
نيکلاس مادورا


به گزارش خبرگزاری رسا، نیکلاس مادورو، رییس جمهور ونزوئلا طی سخنرانی خود در هفتمین اجلاس سران کشورهای آمریکایی در پاناما از «باراک اوباما» همتای آمریکایی خود درخواست کرد تا بنا به خواسته 11 میلیون ونزوئلایی که برای اثبات آن امضاهایشان را جمع‌آوری کرده بود حکم خود مبنی بر تهدید تلقی شدن این کشور آمریکای جنوبی برای امینت، ملت و سیاست خارجی آمریکا را لغو کرده و به جای آن به گونه‌ای صلح‌طلبانه با دولت ونزوئلا به گفت‌وگو بنشیند.

 

به گفته «مادورو» فرزندان ونزوئلا تا زمانی که این حکم لغو نشود آرام نخواهند گرفت.

 

«مادورو» در ادامه تأکید کرد که در این اجلاس همراه با خود 11 میلیون امضای جمع‌آوری شده از سوی مردمش را دارد که طی آن، همه به طور یکپارچه خواستار لغو حکم ضدونزوئلایی «اوباما» در 9 مارس گذشته شده‌اند.

 

رییس جمهور ونزوئلا در این راستا ضمن اعلام درخواست خود به «اوباما» متذکر شد که مردم ونزوئلا با سیستم امپریالیسم مخالف هستند.

 

وی در ادامه افزود: واشنگتن باید به اصول عدالت و قوانین حقوق بشر که همگی برگرفته از موارد نام برده در منشور سازمان ملل متحد است احترام بگذارد.

 

«مادورو» طی این اجلاس در حضور مقامات بلند پایه 35 کشور قاره آمریکا از «اوباما» خواست تا به منظور برطرف کردن مشکلات موجود و ایجاد روابطی متمدن و دوجانبه با دولت «کاراکاس» به پای میز مذاکراتی صلح‌طلبانه بنشیند.

 

وی خاطرنشان کرد: آیا درست است که با وجود اینکه اتفاقی رخ نداده کسی بر علیه شخصی دیگر حکمی صادر کند؟ ونزوئلا تحت تأثیر یک خشونت و اقدام تهدیدآمیز قرار گرفته است که باید به پایان برسد، ما خواستار برقراری آرامش و مذاکره با دولت ایالات متحده آمریکا هستیم، بدین منظور از همین مکان دست خود را برای انجام یک گفت‌وگو صلح‌طلبانه به سوی آقای «اوباما» دراز می‌کنم تا بر سر مشکلاتمان بدون هیچ دخالتی به صحبت بپردازیم.

 

رییس جمهور ونزوئلا در این راستا با طرح چهار مطلب اعلام کرد که به عقیده وی اجرای این موارد کمک بسیاری به روند بهبود روابط تیره بین آمریکا و ونزوئلا می‌کند، این موارد به ترتیب زیر است:

 

1) به رسمیت شناختن استقلال، حاکمیت و انقلاب بولیواری و سوسیالیستی ونزوئلا و تأکید بر این نکته که با مرگ «هوگو چاوز» رهبر فقید این کشور آمریکای جنوبی انقلاب بوایواری آن نیز به پایان نرسیده است.

 

2) لغو حکم ضد ونزوئلایی آمریکا از راه دیپلماتیکی که استقلال، حاکمیت و سرنوشت این کشور را تهدید می‌کند.

 

3) پایان دادن به جنگ روانی به راه انداخته شده از سوی سفارت آمریکا در ونزوئلا که تخریب انقلاب بولیواری و دست‌آوردهای 16 ساله اخیر این کشور را دنبال می‌کند.

 

4) پایان یافتن توطئه‌های ضد دولتی علیه ونزوئلا که از سوی راست‌گرایان افراطی در «میامی» و «نیویورک» طرح‌ریزی و حمایت می‌شود.

 

وی در بخش‌های پایانی سخنانش اتفاقات ماه فوریه گذشته را نیز که کودتاهایی علیه دولت ونزوئلا و شخص «نیکلاس مادورو» انجام شده ولی از سوی دولت وی خنثی شده است را نیز یادآور شد.

 

«مادورو» همچنین به این نکته نیز اشاره کرد که در اجلاس سران کشورهای آمریکایی تمامی اعضای شرکت‌کننده از ونزوئلا حمایت کرده‌اند./994/ب102/د

ارسال نظرات