۲۳ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۳
کد خبر: ۲۵۴۵۴۳

انتقاد چامسکی از جو سازی رسانه‌‎های آمریکا علیه ایران

خبرگزاری رسا ـ نوآم چامسکی، فیلسوف و تحلیلگر برجسته و از مخالفان نظام سرمایه‌داری در یادداشتی به بیان پروپاگاندای بی‌اساس رسانه‌های جریان اصلی در آمریکا درباره ایران پرداخت.
چامسکي

 

به گزارش خبرگزاری رسا، نوآم چامسکی در مطلبی درباره نحوه پوشش رسانه‌های جریان اصلی، مواضع رسانه‌ها را پروپاگاندای بی‌اساس خواند.

 این فیلسوف و منتقد سرشناس نظام سرمایه‌داری در یک یادداشت که در پایگاه خبری شبکه تله سور منتشر شده، به شدت به نحوه پوشش رسانه‌های جریان اصلی و شیوه پردازش به اخبار و مسائل خارجی این رسانه‌ها پرداخت.

وی در این مطلب نوشت: «چند روز قبل پیتر بیکر در یک یادداشت درباره توافق هسته‌ای  نسبت به جنایات ایران هشدار داد. جنایاتی که مرتب از سوی سیستم پروپاگاندای واشنگتن لیست می‌شود. در این جنایات، یک موضوع بیشتر از بقیه هویداتر است و آن "بی‌ثبات‌سازی" منطقه (به واسطه ایران) است».

وی افزود: «این تصویر استاندارد و متعارف (این رسانه‌ها) است. وقتی آمریکا به عراق حمله و تقریبا آن را نابود می‌کند و درگیری‌های فرقه‌ای را برانگیخته و کشور را تکه تکه کرده و اکنون کل منطقه را از هم دور و جدا می‌کند، این اقدامات در ادبیات و کلام رسانه‌های رسمی، عامل "ثبات" معرفی می‌شود».

فیلسوف و تحلیلگر مخالف نظام سرمایه‌گذاری آمریکایی همچنین نوشت: «وقتی ایران به شبه‌نظامیان در مقاومت در برابر تهاجم (آمریکا) کمک می‌کند، این موضوع (توسط این رسانه‌ها) "بی‌ثباتی" معرفی می‌شود و (از نظر آنها) اقدامی شنیع‌تر از کشتن سربازان آمریکایی که به خانه‌های دیگران حمله می‌کنند، هم وجود ندارد».

چامسکی در ادامه این نوشته هم تاکید کرد: «این موضوع وقتی معنا دارد که ما کاملا تبعیت نشان داده و بدون انتقاد دکترین مورد تایید (رسانه‌های جریان اصلی) را بپذیریم و آن این است که: آمریکا صاحب جهان است و حق صاحب بودن آن را هم دارد و همانطور که در مقاله مارس 2015 در نیویورک ریویو منتشر شده، دلیل آن هم "کمکهای آمریکا به امنیت بین‌المللی، رشد اقتصادی جهانی، آزادی و سلامت جسمانی بشری" است»./982/د102/ک

ارسال نظرات