۲۵ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۷
کد خبر: ۲۵۴۸۱۵
گزارشی از رویدادهای اندیشگی سایر نقاط جهان

از برگزاری نمایشگاه قرآن در ژاپن تا نشست زن از دیدگاه ادیان در ارمنستان

خبرگزاری رسا ـ برگزاری رویدادهای فرهنگی و اندیشگی در راستای فرهنگ اسلامی- ایرانی یکی از موقعیتهای بکر و مهم در جهت نشر معارف غنی دینی و فرهنگ کهن ملی ماست. در این گزارش، نمونه‌هایی از این رویدادها را می خوانیم.
قرآن

 

به گزارش سرویس اندیشه خبرگزاری رسا با وقوع انقلاب اسلامی، نشر معارف غنی دینی و ملی هماره در دستور کار نهادهای فرهنگی کشر به ویژه در عرصه بین المللی قرار گرفت و همواره رویدادهای فرهنگی و اندیشگی در راستای انعکاس و تعمیق باورها و فرهنگ اسلامی- ایرانی یکی از موقعیتهای بکر و مهم در جهت نشر معارف غنی دینی و فرهنگ کهن ملی ماست. در این گزارش، نمونه‌هایی از این رویدادها را می خوانیم.

 

برگزاری نمایشگاه قرآن کریم در ژاپن

 


موزه فرهنگی تویو (تویو بونکو) در توکیو، نمایشگاهی از قرآن‌های خطی و کتب مقدس ادیان مختلف را در محل این موزه برگزار کرد.

 

در این نمایشگاه علاوه بر قرآن‌های خطی و دستنویس که به زبان‌های مختلف عرضه شده‌اند، دو قرآن نفیس با قدمت چند قرن نیز به نمایش گذاشته شد. نخستین قرآن قدیمی این نمایشگاه، قرآنی با قدمت 600 سال است که در کشور سوریه کتابت شده است و دومین قرآن قدیمی این نمایشگاه نیز قرآنی با قدمت 400 سال است که ترجمه فارسی نیز دارد.

 

 

علاوه بر قرآن‌های نفیس قدیمی، آثاری جدیدتر و با ترجمه مترجمان معروفی نظیر ویلیام موئر (چاپ لندن در سال 1903 میلادی) نیز در این نمایشگاه به نمایش عموم گذاشته شد. علاوه بر نمایش قرآن‌هایی به زبان‌های مختلف، بخشی از نمایشگاه به نمایش صنایع دستی کشورهای اسلامی از جمله ایران اختصاص داشت.

 

در بخش معرفی کتاب‌های اسلامی نیز کتاب «ولایت فقیه» امام خمینی (ره) جزو آثار به نمایش درآمده بود. در توضیح این کتاب به زبان ژاپنی آورده شده بود که این کتاب و اصل ولایت فقیه، مبنای شکل‌گیری قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بوده است.

 

 

همچنین محلی از نمایشگاه به معرفی و نمایش «ارگ بم» پیش و پس از زلزله شهر بم، اختصاص داشت. ژاپنی‌ها در مرمت ارگ بم پس از آسیب‌های وارده در اثر زمین لرزه، همکاری داشته و دارند. هوشنگ علی‌مددی، سرپرست رایزنی فرهنگی کشورمان در ژاپن، ضمن بازدید از موزه و قرآن‌های به نمایش گذاشته شده در این نمایشگاه، با مسئولین این موزه و مرکز فرهنگی که دارای گنجینه یک میلیون جلد کتاب است، درباره همکاری‌های دوجانبه گفت‌وگو کرد.

 

علی‌مددی در این دیدار پیشنهاد به نمایش درآوردن قرآن‌های طبع جمهوری اسلامی ایران در موزه و مرکز فرهنگی تویو را ارایه داد که با استقبال طرف ژاپنی روبرو و مقرر شد تا در خصوص این پیشنهاد، بررسی‌های لازم صورت گیرد.


نشست دینی «زن از دیدگاه ادیان» در ارمنستان برگزار شد

 

رایزنی فرهنگی ایران، با حضور جمعی از اساتید، صاحب‌نظران و پژوهشگران زن این کشور، نشست دینی ـ فرهنگی «زن از دیدگاه ادیان» را در سالن اجتماعات مسجد کبود ایروان، برگزار کرد. هدف از برگزاری این گردهمایی، آشنایی بیش‌تر پیروان اسلام و مسیحیت با ابعاد شخصیتی دو بانوی مقدس حضرت فاطمه (س) و حضرت مریم (س) و رواج گفت‌وگوی بین ادیانی بود.

 

 

سپس با دعوت از مجید مشکی، رایزن فرهنگی ایران در ارمنستان و سید ابراهیم هاشمیان، کارشناس مذهبی و خانواده ـ اعزامی از اداره‌کل فرهنگی ایرانیان خارج از کشور سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ـ از فاطیما خاچاطوریان، رییس کتابخانه مجلس جمهوری ارمنستان که مسمی به نام مبارک حضرت فاطمه (س) است، تجلیل شد.

 

پس از آن، مجید مشکی، رایزن فرهنگی کشورمان در ارمنستان، ضمن قدردانی از استقبال زنان فرهیخته ارمنی از نشست دینی ـ فرهنگی «زن از دیدگاه ادیان» سخنرانی خود را با موضوع فضایل اخلاقی حضرت فاطمه (س) و حضرت مریم (س) ایراد کرد.

 

وی در بخشی از سخنان خود به عفاف و پاکدامنی حضرت فاطمه (س) و حضرت مریم (س) اشاره و اظهار کرد: این دو بانوی آسمانی، پیام مشترکی برای پیروان اسلام و مسیحیت آوردند که در حال حاضر، جزو اساسی‌ترین نیازهای بشری است. پیام مشترک آن بزرگواران، عفاف و پاکدامنی زن است که در بسیاری از جوامع کنونی یا مغفول مانده و یا به عمد مورد بی‌مهری و بی‌توجهی قرار گرفته است.

 

پس از سخنرانی رایزن فرهنگی کشورمان، سید ابراهیم هاشمیان، کارشناس مذهبی و خانواده، در سخنانی به موضوع منزلت زن از منظر قرآن پرداخت و در این باره گفت: از نگاه قرآن، زن و مرد هویت یکسان دارند و به یک میزان از موهبت‏هاى الهى بهره‌مند هستند.

 

وی افزود: قرآن، نگاه ویژه‌ای به زن دارد و مقام زن را چنان می‌داند که سومین سوره مفصل آن را «النساء» یعنی زن نامیده‌اند. وی در ادامه با اشاره به توجه ویژه قرآن به دو بانوی مقدس اعلام کرد: قرآن که سخن خداوند متعال است، برای هر دو بانوی بهشتی یعنی حضرت فاطمه زهرا (س) و حضرت مریم (س)، سوره‌هایی مخصوص آورده است. برای حضرت فاطمه (س) سوره کوثر و برای حضرت مریم (س) هم سوره‌ای به نام ایشان نازل شده است. این موضوع نشان می‌دهد که قرآن علاوه بر توجه ویژه‌ به شخصیت زن، توصیه‌های مهمی برای زنان دارد.

 

از دیگر برنامه‌های این نشست، اجرای سرودها و قرائت قطعات ادبی به زبان فارسی و ارمنی با موضوع‌های بزرگداشت مقام مادر و روز زن بود که توسط فارسی‌آموزان مدرسه دوین ایروان، اجرا شدند.

 

آغاز «ماه فرهنگی ایران» در چین

 

به همت وابستگی فرهنگی ایران در شانگهای، جشنواره فرهنگی و هنری «ماه فرهنگی ایران» در هانگزو چین، آغاز به کار کرد. با تلاش وابستگی فرهنگی ایران در شانگهای و با همکاری مرکز خدمات و مبادلات بین‌المللی این شهر، مراسم افتتاحییه «ماه فرهنگی ایران» 22 فروردین ماه در هانگزو، برگزار شد.

 

این جشنواره با حضور لیو جن تانگ، سفیر سابق چین در تهران و معاون انجمن دوستی ایران و چین، بهنام آزاد، وابسته فرهنگی ایران در شانگهای و همچنین برخی از مقامات و مردم محلی در سالن موزه وست لک، روز بیست‌ودوم فروردین به صورت رسمی، افتتاح شد.

 

 

در ابتدای آیین افتتاحیه، بهنام آزاد، وابسته فرهنگی ایران در شانگهای، با قرائت قطعه شعری در وصف ایران، سخنان خود را آغاز کرد و گفت: آثار بی‌شمار و درخشان تمدن و فرهنگ ایران به گونه‌های مختلف در یک منطقه جغرافیایی پهناور نمایان است. تأثیر این فرهنگ و تمدن که همواره از یکتاپرستی جان و توان گرفته است و نیز نفوذ و حضور فرهنگ و جهان‌بینی پردامنه، پویا و توانمند و پرآوازه ایران، گسترده و چشمگیر و زبانزد همگان است.

 

وی افزود: از جلوه‌های این فرهنگ غنی و نام‌آور، پیروزی انقلاب اسلامی ایران در بیش‌تر عرصه‌های داخلی وخارجی است. بهنام آزاد در ادامه ضمن مقایسه بافت معماری و فرهنگی غرب با ایران گفت: کشورهای غربی دارای بافتی یکسانند؛ گاه مرز چندین کشور را بدون اینکه تغییری در ساخت معماری و معیشت مردم آن مشهود باشد، درمی‌نوردید؛ درحالیکه همان غربیان طی چند صد سال اخیر تا کنون مجذوب تنوع فرهنگی، شاعران غزلخوان‌، عارفان، معماران شیواپنچه، نقاشان، خطاطان، قلمکاران، آینه‌کاران، گچکاران گچبر، زرنگارخانه‌ها و کاشانه‌ها، رباط‌ها و کاروانسراها و قالیبافان بوده و هستند.

 


وی در ادامه در معرفی آثار، بناها و فرهنگ، آداب و سنن شهرهای اصفهان، شیراز، یزد، مشهد، تبریز و ... تنوع زبانی، قومی و نژادی را یکایک برشمرد. سپس لیو چن تانگ، سفیر سابق چین در تهران، به سخنرانی پرداخت. وی از ابتکار عمل وابسته فرهنگی ایران در شانگهای با توجه به زمان کوتاه حضورش در معرفی فرهنگ ایران با برگزاری ماه فرهنگی به مردم منطقه قدردانی کرد.

 

 

لیو جن تانگ در ادامه به تشریح تمدن قبل و بعد از اسلام ایران پرداخت و در این بخش از سخنان خود، گفت: ایران از نادر کشورهایی است که دارای یک سرزمین غنی از جهت تمدن و فرهنگ و علم و ادبیات، است. خدمات و تأثیر دانشمندان، فیلسوفان، عارفان، عالمان و شعرای ایران به بشریت و جهان نیز بی‌شمار بوده است.

 

وی همچنین درباره روابط دیرینه و مبادلات چندین هزار ساله دو کشور ایران و چین از طریق جاده ابریشم، توضیحاتی ارایه داد. لیو جن تانگ در ادامه گفت: ایران دارای دانشمندان، شعرا، عارفان و فیلسوفان بسیاری همچون ابن‌سینا، ابوریحان بیرونی، خیام، فردوسی، حافظ و سعدی است که آثارشان تأثیر فراوانی در جهان داشته است.

 

با پایان یافتن سخنرانی سفیر سابق چین در تهران، جلسه پرسش و پاسخ برگزار شد که بهنام آزاد و لیو جن تانگ، به آنها پاسخ دادند. این سؤالات بیش‌تر درباره نحوه گرفتن ویزا و مسافرت به ایران، برخی آداب و رسوم ایران مانند عروسی، رفتار حکومت و مردم با اقلیت‌های قومی و مذهبی و چگونگی امنیت در ایران، بود. برنامه نشست فرهنگی افتتاحییه ماه فرهنگی ایران، با پخش پاور پوینت و توضیحات تصاویری از ایران توسط مدیر یکی از شرکت‌های توریستی چینی به پایان رسید.

 

همچنین در این روز، ضیافت شامی به افتخار وابسته فرهنگی و هیأت ایرانی و سفیر سابق چین توسط معاون مدیرکل دفتر وزارت خارجه هانگزو ترتیب داده شد. در شامگاه نخستین روز نیز، در سالن سینمایی تورجان، فیلم «طلا و مس» با زیرنویس چینی، به نمایش در آمد که مورد استقبال تماشاگران قرار گرفت.

 

 

بنا بر اعلام این خبر، در بخش نمایشگاهی ماه فرهنگی ایران، تصاویر اماکن تاریخی و مناظر ایران، لباس‌های محلی برخی نواحی ایران، کتاب‌های نفیس معرفی ایران به زبان انگلیسی و چینی و همچنین کتاب‌های شعرای بزرگ همچون مولانا، رودکی، گلستان و بوستان سعدی، خیام و برخی کتاب‌های اسلامی مانند نهج‌البلاغه، به زبان چینی و صنایع دستی و فرش‌ وتابلوفرش، به معرض نمایش گذاشته شده است.


 /303/830/م

ارسال نظرات