۲۵ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۷
کد خبر: ۲۵۴۸۵۱

مدرسه علمیه اکبریه تبریز بازگشایی شود

خبرگزاری رسا ـ مدرسه علمیه تاریخی میرزا علی اکبر(اکبریه) تبریز که هم‌اکنون تحت نظارت اداره کل اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌شرقی قرار دارد، باید به روی عموم مردم بازگشایی شود.
مدرسه علميه اکبريه تبريز

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، فرزین حق‌پرست، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی امروز در نشست مطبوعاتی با خبرنگاران اظهار داشت: وظیفه اصلی میراث فرهنگی حفظ و مرمت آثار تاریخی است، بعد از مرمت؛ سند آن مکان تاریخی بنام هر شخص حقیقی یا حقوقی که باشد، تحویل وی خواهد شد.

 


وی با بیان این‌که مدرسه علمیه میرزا علی اکبر(اکبریه) تبریز یکی از مدارس علمیه باقدمت و تاریخی نخستین پایتخت جهان تشیع محسوب می شود، گفت: این مدرسه ظاهرا موقوفه است و تحت نظارت اداره کل اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌شرقی قرار دارد، اما شاهد بودیم که در ایام نوروز نیز درب این مکان تاریخی بسته بوده است، که باید به روی عموم مردم بازگشایی شود.

 


حق‌پرست با اشاره به این‌که میراث فرهنگی و تاریخی متعلق به عموم مردم است، با اشاره به بازسازی یخچال صادقیه تبریز در بازار بزرگ این شهر خاطرنشان کرد: تیمچه صادقیه، که دارای مسجد، مدرسه علمیه و یک یخچال تاریخی به همراه مغازه‌های متعدد است، در وقف حوزه علمیه صادقیه قرار دارد.

 


مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی گفت: شهرداری منطقه 8 تبریز از مدت‌ها پیش با اطلاع سازمان میراث فرهنگی اقدام به بازسازی یخچال صادقیه البته با تغییر کاربری موزه کرده است که با دو اصل مهم رطوبت‌زدایی و استحکام بخشی صورت می گیرد.

 


وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آسیب‌دیدگی مسجد کبود(فیروزه جهان اسلام) بر اثر لوله‌کشی و برخی اقدامات غیراصولی اظهار داشت: پرونده مسجد کبود در دادگاه است و قطعا پیگیر این مسأله هستیم، این مسجد ثبت جهانی شده و به میراث جهانی تعلق دارد.

 


حق‌پرست از مسجد کبود به عنوان تنها سند معماری اسلامی باقدمت 700 ساله در کشور نام برد و افزود: آنچه مسلم است، مسجد کبود به عنوان مسجد شناخته می شود و بایستی آئین های عبادی در این مکان معنوی برگزار شود، اما آنچه که مهم است؛ این که بایستی مدیریت بر این مرکز تاریخی با مدیریت واحد باشد، و آن میراث فرهنگی است.

 


مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی با بیان این‌که فرآیند مرمت در آثاری که ثبت جهانی شده‌اند، به صورت مادم العمر است، گفت: هر اثری که ثبت جهانی شده است، تنها یک متولی خواهد داشت که آن طبق قانون میراث فرهنگی است./935/پ203/ب4

ارسال نظرات