بیداری اسلامی در یمن متأثر از انقلاب اسلامی ایران است
به گزارش خبرنگارخبرگزاری رسا، نشست تحلیل تحولات یمن عصر امروز در مؤسسه علوم راهبردی ادیان و مذاهب معراج قم برگزار شد.
در این نشست حجتالاسلام علی امیر خانی تحلیل گر فرق و مذاهب یمنی گفت:تحولات یمن از چند جهت دارای اهمیت است؛ ازجهتی منطقه سوقالجیشی و تفاوتهای فرق و مذاهب آن و از طرفی وجود روایات آخرالزمانی مربوط به تحولات یمن و از جهت دیگر وجود قبائل مهم آن در هویت تاریخ تشیع دارای اهمیت است.
وی در ادامه افزود: یمن از حیث شاهراههای اقتصادی به سبب وجود باب المندب و تنگه هرمز بسیار از اهمیت بالایی برخوردار است.
این پژوهشگر فرق و مذاهب با اشاره فرق زیدیه خاطر نشان کرد: زیدیه در ابتدا یک مکتب سیاسی با رویکرد انقلاب علیه بنی عباس بود و بعد از کشته شدن زید بن علی(ع) به سه گروه تبدیل شد.
این کارشناس حوزه خلیج فارس ابراز داشت: شاخه جارودیه امامت سه امام اول شیعیان را پذیرفت ولی تداوم آنها را از نسل امام حسن مجتبی(ع) میدانست در مقابل شاخه بتریه بود که امام علی(ع) را افضل الناس بعد النبی میدانست اما خلفا راشدین را نیز مشروع میپنداشت و شاخه سوم سلیمانیه بود که همان تفکر تبریه را داشت با تفتوت اینکه خلفا را تأیید نیز میکرد.
وی اظهار داشت: زیدیان بعد از شکستهای متعدد در کوفه و مرکز حکومت اسلامی به مرزهای جغرافیای اسلام کوچ کردند؛ عدهای در یمن حکومت هزار ساله، عدهای در مغرب(مراکش) حکومتی 200 ساله و عدهای نیز در طبرستان ایران حکومت کردند.
این مبلغ دینی خاطر نشان کرد: زیدیان هرچه قدر که از مکتب اهل بیت(ع) دوری جستند با کمبود منابع روایی مواجه شدند و به همین سبب به سمت دیگر فرق متمایل شدند، عدهای به سمت معتزله و عده دیگری نیز افکار سلفیان را پذیرفتند.
وی افزود: در اوائل قرن 13 برخی از دانشمندان زیدیه به افکار وهابیون متمایل شدند و فرقه زیدیه سلفیه یمن را تشکیل دادند و بسیاری از عقاید وهابیت از جمله شرک بودن زیارت قبور، تمثیل خداوند و همچنین تکفیر شیعه را پذیرفتند.
حجتالاسلام امیر خانی گفت: یمن در طول تاریخ متأثر از دو کشور عربستان و مصر بوده که البته در سالهای اخیر ایران نیز بر آنها تأثیر بسزایی داشته است، اما یمن بیشترین تأثیر را از قبائل مهم خود که قدرت را در این کشور در اختیار دارند دارد.
وی ادامه داد: قبیله حوثی، حاشد و آل احمر از مهمترین قبائل یمن است که البته قبائل حاشد و آل احمر با هم متحد بودند و به همین سبب رییس جمهور، ارتش و نیروهای نظامی از بین آنها انتخاب میشدند.
وی به معرفی احزاب یمن پرداخت و ابراز داشت: حزب الاصلاح یمن که متأثر از اخوانالمسلمین مصر است و رویکردی سلفی دارد از حامیان دولت و حزب بعث سوسیالیست یمن نیز حزب مقابل آن بود.
این کارشناس مذهبی به تشریح قبیله حوثی پرداخت و تصریح کرد: حوثیها که از سادات طباطبایی هستند و از ریاست بدرالدین حوثی برخوردار بودند بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران از اهداف ایران پیروی کردند و افکار ضد آمریکایی و ضد اسرایلی را پیش گرفتند.
وی افزود: بدرالدین که حوثیان و زیدیان را بدون امام یافت امام خمینی(ره) را دارای شرایط امامت معرفی کرد و ایشان را امام زیدیان دانست و به دنبال آن تدریس نهجالبلاغه و صحیفه سجادیه را که تا آن روز در یمن ممنوع بود از سر گرفت.
وی ادامه داد: بعد از تشکیل حزب الشباب المومن از سوی بدرالدین قیام حوثیها علیه حاکمیت آغاز شد با این تفاوت که ادعای امامت نکرد و انقلاب ایران را الگوی قیام خود دانست.
حجتالاسلام امیر خانی گفت: مقاومت علیه حاکمیت و عربستان منجر به شش جنگ داخلی در یمن شد تا اینکه به تدریج دیگر قبائل نیز به مقاومت حوثیها پیوستند و در طی این مبارزات آل احمر از حاشد جدا شد.
وی ادامه داد: بعد از این مبارزات و جنگهای داخلی دولت مجبور به تدوین قانون اساسی جدید شد اما در تدوین آن حوثی ها را دخیل نکرد و به همین سبب حوثیها مبارزات خود را از سر گرفتند و در همین حین بود که آل احمر به دست منصور هادی دولت را غصب کرد و حاشد با حوثیها متحد شد.
وی به بیان علت جنگ عربستان علیه یمن پرداخت و گفت: عربستان و مصر که سلطه خود بر یمن را در پی این قیام متزلل دیدند با اتحاد با ترکیه و پاکستان قصد حمله به یمن را کردند اما بعد از شروع جنگ از سوی عربستان پاکستان از جنگ کنار کشید و ترکیه نیز تعدادی حمله هوایی محدود را انجام داد و عربستان در این جنگ بین دوراهی باقی ماند.
وی در پایان تأکید کرد: این دلایل پیچیده سبب شکست عربستان در یمن شد که این شکست سیطره آل سعود بر یمن از دست رفت و هم ابهت این کشور در بین کشورهای عربی شکسته شد؛ درمقابل مبارزات انقلابیون که از حمایت ایران برخوردار بود سبب پیشرفت بیداری اسلامی در منطقه شد./1329/پ201/ج