عطش منزلت؛ راز مدگرایی در ایران
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجتالاسلام محمدرضا زیبائینژاد، رییس مرکز تحقیقات زن و خانواده شب گذشته در نشست علمی اخلاق جنسی در خانواده ایرانی که به همت مؤسسه فرهنگی هنری دین و معنویت آل یاسین برگزار شد، به تحول در اخلاق جنسی، نمودهای تحول در اخلاق جنسی، وجه ایرانی تحول در اخلاق جنسی و عوامل و پیامدهای آن را مورد بحث و بررسی قرار داد.
سرعت بالای اخلاق جنسی در جامعه ایرانی نسبت به متوسط سرعت جهانی
رییس مرکز تحقیقات زن و خانواده با بیان اینکه اخلاق جنسی و تحول در آن را از زوایای مختلف میتوان بحث کرد، خاطرنشان کرد: تحولاتی که در جامعه ایرانی در حال اتفاق است، از جمله در حوزه اخلاق جنسی سریعتر از آن چیزی است که به نظر میرسد و سرعت بالای تحول در جامعه ایرانی شاید از متوسط سرعت جهانی بالاتر باشد که اخلاق جنسی یکی از آن مباحث است.
این کارشناس دینی درباره شدت کاهش رشد جمعیت در کشورهای اسلامی تصریح کرد: در سالهای گذشته سرعت کاهش رشد جمعیت در دنیا در حدود 33 درصد بود و در کشورهای اسلامی بالای 40 درصد که علت آن، تأخر فاز کشورهای اسلامی از کشورهای غربی است؛ کاهش رشد جمعیت در کشور ایران به اندازهای بوده که هیچ نمونهای در دنیا نداشته است.
وی افزود: در حوزه روابط و اخلاق جنسی سرعت تحولات بالا است و مقاومت خانواده ایرانی زود در حال شکسته شدن است و باید مورد تحلیل قرار گیرد.
سه شاخصه تحقق انقلاب جنسی
حجتالاسلام زیبائینژاد با بیان اینکه دکتر گلزاری در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا در کشورمان با پدیده انقلاب جنسی مواجهیم؟ گفت: وی معتقدند از دهه 80 وارد عصر انقلاب جنسی در ایران شدهایم و سه شاخص برای تحقق این انقلاب وجود دارد که این سه شاخص در ایران با کم و زیاد محقق شده است؛ پایین آمدن سن روابط جنسی، تنوع اشکال ارتباط جنسی، تکثر شرکای جنسی که شیوع هر سه شاخص را در ایران مشاهده میکنیم.
رییس مرکز تحقیقات زن و خانواده افزود: شیوع این مسأله به معنای آن نیست که اکثریت جامعه مبتلا به آن هستند، بلکه از یک جهت ابتلای به این مسائل موردی نیست و شیوع دارد و به نحو قابل توجهی در حال شیوع است.
بیش از نیمی از مصرفکنندگان اینترنت در خاورمیانه ایرانیاند
این کارشناس دینی به بیان برخی از اطلاعاتی که نشان میدهد که چگونه تحول در حوزه مناسبات جنسی وجود دارد، پرداخت و گفت: بیش از نیمی از مصرفکنندگان اینترنت در خاورمیانه ایرانیاند؛ با وجود اینکه سرعت اینترنت در ایران جزو پایین ترین سرعت ها در دنیا و هزینه آن نیز گرانترین هزینه در جهان است و با این وجود، میزان شیوع استفاده بالا است.
وی ابراز داشت: استفاده از اینترنت در ایران بیشتر فراغتی بوده، نه علمی و بیشتر در حوزه مناسبات جنسی است.
حجتالاسلام زیبائینژاد درباره اهمیت بحث بدن و زیبایی برای زنان ایرانی اظهار داشت: یکی دیگر از مباحث، مهم شدن بحث بدن برای زنان ایرانی در جامعه که چه مقدار اندام برایشان مهم است. میزان شیوع جراحی پلاستیک بینی و صورت در ایران جزو 8 کشور مهم در دنیا است و نشاندهنده این بوده که چه مقدار توجه به زیبایی و بدن برای زن مهم است؛ اینها تنها دلالت جنسی نیست، اما بخشی از آنها میتواند دلالت جنسی داشته باشد.
رابطه جنسی در عصر جدید به یک عامل هویت بخش تبدیل شده است
رییس مرکز تحقیقات زن و خانواده با بیان اینکه بسیاری از موارد زنانی که در نهایت بدپوشی هستند، قصد جنسی ندارند یادآور شد: قضاوتهایی که در خصوص زنان میکنیم، خیلی از اوقات اشتباه است و رفتارهایی که پیامد جنسی دارد، به طور ضروری با انگیزه جنسی انجام نمیشود؛ در بسیاری از موارد زنانی که در نهایت بدپوشی هستند، قصد جنسی ندارند و بیشتر احساس میکنند اگر بخواهند با حجاب در جامعه حاضر شوند، اعتماد به نفس را ندارند؛ یعنی میخواهند با بدن خود اعتمادسازی اجتماعی کنند و سطح تعاملی خود را به دیگران تعریف کنند.
این کارشناس دینی خاطرنشان کرد: مسألهای که برای زن امروز مهم شده و برای زنان گذشته نبوده است، بحث ارضای جنسی است؛ بحث ارضای جنسی برای زن گذشته خیلی مهم نبوده است و یکی از علت عمدهاش، نسبت بین بعد خانوار و تحولات جنسی است؛ یعنی در جامعهای که تعداد فرزندان زیاد است و دختر در اوایل سن جوانی ازدواج میکند و سریع به دنبال بچه دارشدن می رود و با فواصل کم نیز تا پایان سن جوانیاش بچه می آورد، یعنی این زن دیگر نمی خواهد جوانی کند و شور جنسی به آن معنا ندارد؛ چرا که مشغول بچه داری است و انرژی های او صرف بارداری و شیر دادن می شود و حواس او خیلی به مسائل دیگر نیست.
وی گفت: از دهه هفتاد به صورت آهسته با کاهش شدید بعد خانوار وارد عصر انقلاب جنسی شدیم؛ در دهه 60 متوسط فرزندان یک خانواده در ایران 4/6 بود و در دهه 70 به کمتر از 4 فرزند رسید و سال 90 نیز این آمار 7/1 یا 8/1 بوده است.
حجتالاسلام زیبائینژاد اظهار داشت: یکی از عواملی که سبب میشود زنان توجه به مسأله جنسی پیدا کنند، بحث جوانی است؛ انرژیهای بدن باید به نحوی در جوامع جدید آزاد شود؛ بنابراین پژوهشی غربی میگوید در جامعهای که دختر ازدواج نمیکند یا بچه نمی آورد، میخواهد جوانی کند و در این موقع نمیتوان با اخلاق جنسی سختگیرانه او را مهار کرد؛ جامعه مجبور است در قبال اینها انعطاف پیدا کند.
رییس مرکز تحقیقات زن و خانواده با بیان نقش تکنولوژی های ارتباطی در تحولات جنسی تصریح کرد: اگر پژوهشهایی را میداشتیم که نسبت بین تکنولوژیهای ارتباطی و تحولات جنسی در خانواده را برای ما روشن می کند، خیلی گویایی داشت. در عصرهای سینما، تلویزیون، ویدئو، اینترنت، ماهواره و گوشی همراه هر کدام یک تکانه ای در اخلاق جنسی خانوادها ایجاد میکند.
سرعت شیوع مد در جامعه ایرانی بسیار بالاست
این کارشناس دینی ابراز داشت: اتفاقی در جامعه ایرانی دارد میافتد که به نظر میرسد متفاوت از برخی جوامع باشد؛ یکی از تمایزات، سرعت شیوع است؛ سرعت شیوع به نظر میرسد ارتباطی با ویژگی احساسی جامعه ایرانی دارد.
وی با بیان اینکه جامعه ایرانی جامعهای احساساتی است، اظهار داشت: در جوامع احساساتی، حساسیتها و رقابتها و سرعت شیوع مد بسیار بالاست و تأخیر در بچه دار شدن در زوجهای امروزی به خاطر نگاه تحقیر آمیز در جامعه امروزی است؛ یعنی به تأخیر انداختن فرزندآوری سریع مد میشود.
مدگرایی در جامعه ایرانی
حجتالاسلام زیبائینژاد به مدگرابودن جامعه ایرانی اشاره کرد و یادآور شد: این پدیدهای نیست که به طور ضروری در جمهوری اسلامی اتفاق افتاده باشد؛ پرودُت، تاریخ نگار یونانی میگوید هیچ جامعهای مثل مانند ایرانیها انقدر زود عادتهای بیگانه را تقلید نمیکند.
رییس مرکز تحقیقات زن و خانواده گفت: یک بحثی که در جامعه ایرانی به دلیل احساساتی بودن آن وجود دارد، این است که عطش منزلت در جامعه ایرانی بالاست؛ یعنی چون جامعه ایرانی، جامعه خانوادهگرا است، افراد میخواهند با اعضای خانواده خود پُز دهند؛ به عنوان مثال این مسأله در نوع مصرف آنها نیز تأثیرگذار است و رابطهای بین درآمد و نوع مصرف آنها وجود ندارد و در کشورهای دیگر خیلی از افراد، فردگرا هستند و با خانواده خود پز نمیدهند و خانواده را درگیر نمیکنند.
این کارشناس دینی اظهار داشت: جامعه ایرانی گرفتار یک بیقراری است که در جوامع دیگر کمتر دیده میشود و این بیقراری در عرصههای مختلف سیاسی، اجتماعی و... قابل مشاهده است./822/پ200/س