۲۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۶
کد خبر: ۲۵۵۴۲۹
بشار اسد:

حمایت ترکیه از تروریست‏ها عامل اصلی اشغال شهر ادلب است

خبرگزاری رسا ـ رییس جمهوری سوریه، حمایت ترکیه را عامل اصلی در کمک به تروریست ها برای اشغال شهر ادلب در شمال غربی این کشور در ماه مارس دانست.
بشار اسد

 

به گزارش خبرگزاری رسا، ادلب که در فاصله اندکی از مرز ترکیه قرار دارد، دومین مرکز استان این کشور پس از رقه است که در جریان بحران چهار ساله به اشغال گروه های تروریستی از جمله جبهه النصره وابسته به القاعده و داعش درآمده است.

 

بشار اسد، رییس جمهور سوریه، در گفت و گو با روزنامه سوئدی اکپرسن که بخشی از آن امروز منتشر شد، گفت: هر جنگی، هر ارتشی را هر قدر که نیرومند و امروزی باشد، تضعیف می کند.

 

به گفته اسد، عامل اصلی سقوط ادلب، حمایت گسترده ترکیه از جمله پشتیبانی و نظامی و البته حمایت مالی عربستان و قطر از گروه های تروریستی بود.

 

بحران سوریه که وارد پنجمین سال خود شده است، با حمایت غرب و کشورهای عربی هم پیمان آن ازجمله عربستان و قطر از گروه های تروریستی برای سرنگونی دولت دمشق در سال 2011 آغاز شد.

 

ادلب از هنگام اشغال زیر حملات شدید هوایی ارتش سوریه قرار گرفته است به گونه ای که به گفته گروه دیده بان حقوق بشر سوریه مستقر در انگلیس تنها در روز جمعه 54 تن در آن کشته شده اند.

 

این گروه ناظر بر اوضاع سوریه افزود: در حملات نیروهای دولتی سوریه 2 سرکرده مهم القاعده که از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس بوده اند در جنوب شهر ادلب کشته شده اند.

 

استفان دی میستورا فرستاده سازمان ملل متحد قصد دارد از آغاز ماه مه مشورت ها را با کشورهای هم پیمان و ذی نفع سوریه در باره برگزاری دور تازه ای از مذکرات صلح آغاز کند.

 

تلاش های پیشین وی تاکنون به علت کارشکنی گروه های تروریستی پیشرفت قابل توجهی نداشته است.

 

اسد درباره ابتکارها و پیشنهادهای دی میستورا افزود: بحران سوریه به دلیل مداخلات بیگانگان پیچیده و حل و فصل آن دشوار شده است.

 

وی با اشاره به کشورهای متخاصم ازجمله ترکیه گفت: دی میستورا آگاه است که اگر نتواند این کشورها را متقاعد کند که حمایت از تروریست ها را متوقف کرده و اجازه دهند که مردم سوریه خود مشکلاتش را حل کنند، به موفقیت دست نخواهد یافت.

 

اسد در گفت و گوهای اخیر با رسانه ای غربی بارها تاکید کرده است که حضور و فعالیت گروه های تروریستی - تکفیری در سوریه، برای کشورهای غربی نیز تهدید به شمار می روند.

 

وی افزود: سوریه یک خط گسل است در صورتی ایجاد هرج و مرج و تنش در این خط، بازتاب ها و پیامدهای آن در مناطق مختلف نه تنها منطقه ما بلکه حتی در اروپا مشاهده و دریافت خواهد شد.

 

اسد در بخش دیگری از این مصاحبه، ترکیه را به علت تحریک گروه های تروریستی برای مخالفت با طرح سازمان ملل متحد به منظور برقراری آتش بس در حلب دومین شهر بزرگ این کشور، عامل جلوگیری از موفقیت و اجرای آن معرفی کرد.

 

به گفته اسد، آنکارا از نفود خود بر گروه های تروریستی برای ترغیب آنها برای مخالفت با پیشنهاد 'استفان دی میستورا' نماینده سازمان ملل متحد در باره برقراری آتش بس در حلب مرکز اقتصادی پیشین سوریه، استفاده کرد.

 

اسد افزود: ترکیه از تروریست های مورد حمایت و نظارت این کشور خواسته بود از همکاری با دی میستورا خودداری کنند.

 

مهم ترین ائتلاف گروه های تروریستی مورد حمایت غرب در خاک ترکیه مستقر شده است و آنکارا از تروریست های داعش و القاعده حمایت می کند.

 

گروه های تروریستی که بخش های شرقی حلب را اشغال کرده اند در اول مارس 2015 (11 اسفند) به این بهانه با طرح دی میستورا برای برقراری آتش بس مخالفت کردند که نمی توانند قرارداد آتش بسی را که شامل دیگر شهرهای این کشور نمی شود، بپذیرند.

 

مخالفت گروه های تروریستی باپیشنهاد برقراری آتش بس به رغم پذیرش دولت سوریه، لطمه شدیدی به طرح دی میستورا زد که تلاش های خود را پس از انتصاب به این سمت در ژوییه 2014، بر متوقف کردن درگیری ها در حلب متمرکز کرده بود.

 

حلب از هنگام اشغال بخش شرقی آن در سال 2012 به شدت تخریب شده است به گونه ای که خط مقدم درگیری میان نیروهای دولتی و تروریست ها از میان بخش تاریخی این شهر می گذرد./994/ب102/د

منبع: ایرنا

ارسال نظرات