۳۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۷
کد خبر: ۲۵۵۶۶۷
تجربه ای که باید از شکست غرب آموخت؛

کودکان نخستین قربانی برابری جنسیتی سیاسی

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این اسلام با مشارکت زن در عرصه سیاسی و اجتماعی مخالف نیست، گفت: دین برای مشارکت زنان در عرصه‌های حساس سیاسی مانند مناصب حکومتی محدودیت قائل شده و مباحث روان‌شناختی و دینی به صراحت نشان می‌دهند حس اطاعت پذیری زن و احساسات قوی او در میدان‌های حساس سیاسی موجب تخریب شخصیت او و ضعف کشورها می‌شود.
رسالت تربيتي زنان زنان سياستمدار غربي

خانم خلعتی، روان شناس و مشاور تربیتی، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان این که به لحاظ روان شناسی زن و مرد با هم تفاوت‌های زیادی دارند، گفت: تفاوت فیزیولوژی و روان‌شناختی زن با مرد عامل تفاوت عملکرد فکری و جسمی او با مرد شده و موجب شده که زن جزئی نگر و مرد کلی نگر بوده و فرآیند تفکر در این دو با هم متفاوت است؛ بر همین اساس برابری جنسیتی نه تنها به ضرر زن بوده بلکه خود یک نوع نابرابری در حق زنان است.

 

برابری جنسیتی بزرگ‌ترین بی عدالتی و ظلم غرب در حق زنان است

 

وی افزود: برابری جنسیتی موجب می‌شود در عرصه اجتماع و خانواده با وجود این که توان جسمی زن از مرد کمتر است زن مجبور شود در اداره خانه و خانواده و کار با مرد مسؤولیت برابر داشته که همین موضوع اضافه بر عواقب روحی جبران ناپذیر در اثر کار فرسایشی زن در اجتماع و تلاش هم پای مردان؛ موجب می‌شود زن نتواند رسالت اصلی خود که همان رسالت تربیتی و همسر داری است را به خوبی انجام دهد.

 

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این که ما امروز با وجود برابری جنسیتی در غرب شاهد هستیم که بیشترین آسیب‌ها و خطرات در این اجتماع متوجه زنان و کودکان است، ادامه داد: زن غربی امروز به خاطر برابری با مردان زنانگی خود را کنار گذاشته و رسالت تربیتی خود را فدای اشتغال و کسب درآمد کرده که این امر زمینه نابودی و تزلزل کانون خانواده را در این کشورها فراهم کرده است.

 

مخالفت اسلام با تخریب شخصیت و روان زن به خاطر سهم خواهی برابر در عرصه سیاسی / اسلام از همان ابتدا زن را در عرصه عمومی سیاست مشارکت داده و به نظر او احترام گذاشته است

 

خلعتی با اشاره به این که اسلام با مشارکت سیاسی و اجتماعی زنان در جامعه مخالف نیست، ادامه داد: ما شاهد هستیم که در همان عصر پیامبر (ص) هم زنان در عرصه سیاسی مشارکت داشته و در پیمان عقبه و واقعه غدیر شاهد بیعت زنان با رسول خدا و حضرت امیر (ع) هستیم ولی این امر به معنای زن محوری و دارا بودن مناصب حکومتی برای زنان در عرصه سیاسی نیست؛ زیرا اسلام دین عقلانیت بوده و همیشه منفعت مخلوقات را در نظر می‌گیرد؛ به همین علت اسلام برای محافظت از زن و ریحانه بودن او به زن مسؤولیت مدیریت خانواده و مربی بودن بشریت را داده و در مقابل امور اجتماعی از جمله مناصب حکومتی که با روحیه مرد و جسم او مطابقت داشت را به او سپرد تا شخصیت زن به خاطر حضور در عرصه پرتنش سیاسی تخریب نشود.

 

فرمایشی بودن مناصب حکومتی زنان در غرب

 

روان شناس و مشاور تربیتی با اشاره به این که امروزه در کشورهای اروپایی با وجود این که زنان سردمدار مناصب حکومتی هستند شاهد هستیم این زنان تحت سیطره مردان بوده و در همان مسیری که مردان می‌گویند بدون تدبیر مستقل از خود حرکت کرده، تصریح کرد: مناصب این زنان در عرصه‌های سیاسی تشریفاتی و فرمایشی بوده و این زنان بر خلاف آرمان فمینیست‌ها نتوانسته اند جهان را با صلح اداره کنند.

 

جنگ جمل ناشی از ورود نامناسب یک زن به عرصه سیاست است

 

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که در زمان حضرت علی (ع) هم شاهد هستیم یکی از مهم‌ترین جنگ‌های داخلی که قدرت مسلمانان را تضعیف کرد با حضور و ورود نا مناسب یک زن به عرصه سیاسی و استفاده افراد منعت طلب از او آغاز شد، اظهار کرد: این جنگ در تاریخ به جنگ جمل مشهور است که عایشه یکی از زنان پیامبر (ص) با ورود نامناسب خود به عرصه سیاسی و سو استفاده مردان از او موجب شد جامعه مسلمانان دچار آسیب شده و حضرت علی(ع) مجبور شدند به خاطر دفع این فتنه هزینه زیادی بپردازند تا اصل اسلام را حفظ کنند.

 

ترجیح دادن رسالت تربیتی به مناصب حکومتی توسط زنان برتر در ادیان الهی و اسلام

 

خلعتی با بیان این که حضور زن در عرصه‌های حساس سیاسی به خاطر وقت زیادی که می‌طلبد موجب می‌شود زن از مسؤولیت تربیتی خود غافل شده و این امر نسل بشریت و خانواده را در معرض آسیب بسیار شدید قرار می‌دهد، افزود: دین اسلام و ادیان الهی خانواده را مهم‌ترین بنیان برای جامعه بشری می‌دانند؛ به همین دلیل مهم‌ترین رسالت زن را در خانواده رسالت تربیتی قرار داده و ما شاهد هستیم زنان مشهور جهان از حضرت مریم (س) تا حضرت خدیجه و حضرت زهرا (س) با وجود این که بر بسیاری از پیامبران به جز حضرت خاتم مقام سروری دارند ولی به رسالت تربیتی پرداخته و رسالت تربیتی خود را محور قرار داده و در کنار آن به مشارکت در سایر عرصه‌ها پرداخته‌اند.

 

وی با بیان این که به خاطر قوامیت و سرپرستی و فرآیند فکری مرد، خداوند مسؤولیت خارج از خانه و اجتماع را به مرد واگذار کرده تا زن در ارتباط با افراد نامحرم آسیب نبیند، ادامه داد: اسلام زن را ریحانه و یک گل لطیف می‌داند که باغبان باید از او مراقبت کند؛ زیرا اگر افراد زیادی به گل دست زده و یا گل در معرض وزش بادهای شدید و اضطراب قرار گیرد گل پرپر شده و از لطافت و زیبایی‌اش چیزی باقی نمی‌ماند و گلی که لطافت خود را از دست بدهد توسط اجتماع پس زده می‌شود.

 

روان شناس و مشاوره تربیتی با بیان این که حس احساسات در زن بسیار قوی است، اظهار کرد: برای زن بسیار دشوار است که میان عقل و احساس در شرایط حساس یکی را انتخاب کند.

 

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: به همین دلیل زنان معدودی هستند که میان عقل و احساس یکی را انتخاب کنند؛ در حالی که بر اساس اصول علمی و روان شناسی به این علت که مرد از احساسات کمتری برخوردار است به راحتی میان عقل و احساس خود مطابقت ایجاد کرده و مصلحت عمومی را در نظر می‌گیرد.

 

خلعتی یادآور شد: محدودیت‌هایی که دین برای زنان در نظر گرفته برای آن‌ها حصار نیست بلکه برای آن‌ها دفاع است و از آن‌ها محافظت کرده و ما امروز شاهدیم زنان غربی که مواضع دفاعی خود را در مقابل مردان به بهانه برابر جنسیتی کنار گذاشته‌اند نه تنها موفق نشده اند بلکه به ابزاری برای سو استفاده مردان و کالایی برای زیبایی تبدیل شده‌اند که سرمایه داران و سیاستمداران هرگاه بخواهند شخصیت آن‌ها را نابود کرده و مانند برده و کالا به مبادله آن‌ها پرداخته و آن‌ها را ملعبه دست خود قرار می‌دهند./837/ت301/س

ارسال نظرات