۳۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۴
کد خبر: ۲۵۵۶۷۵
سخنران حرم رضوی:

زیارت، پایه تمام کمالات است

خبرگزاری رسا ـ سخنران حرم مطهر رضوی گفت: درک شناخت حقایق دین از طرق علمی، تجربه و کشف و شهود حاصل می شود اما دعا و زیارت راهی است که همه بر این راه برای رسیدن به قرب الهی توافق نظر دارند و شریعت نیز آن را پایه تمام کمالات و قرب الهی می داند.
حجت الاسلام محمد فردوسي پور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام محمد فردوسی پور، استاد حوزه علمیه در جمع زائران و مجاوران بارگاه منور ثامن الحجج(ع) در رواق امام خمینی حرم مطهر رضوی اظهار کرد: درک شناخت حقایق دین از طرق علمی، تجربه و کشف و شهود حاصل می شود که هر انسانی با توجه به استعداد، شرایط و ظرفیتش از یک راهی به این حقایق دست می یابد.


وی تصریح کرد: راهی که برای رسیدن به قرب الهی همه بر آن توافق نظر دارند و منکر آن نمی شوند، دعا و زیارت است که شریعت نیز آن را پایه تمام کمالات و قرب الهی می داند و مورد قبول تمام کسانی که از نظر علمی، تجربه و کشف و شهود بر حقایق دست پیدا می کنند، نیز هست.


حجت الاسلام فردوسی پور با بیان جایگاه زیارت از منظر کلام افزود: اعتقاد به امامت از اصول دین پس از توحید و نبوت است بنابراین باید ساحت و جایگاه امام را بشناسیم تا در شناخت و زیارت اهل بیت(ع) درست عمل کنیم؛ به ویژه در این برهه از زمان که دشمن تمام تلاش خود را می کند تا با شبهه پراکنی و تفرقه افکنی جوانان و مردم را به انحراف کشاند.


زیارت؛ از منظر کلام و فقه


وی با اشاره به جایگاه زیارت از نظر فقه گفت: یکی از نشانه های فقهی که برای جایگاه زیارت بیان کرده اند، توّلی و تبرّی به معنی دوستی با دوستان خدا و دشمنی با دشمنان خدا است؛ که ائمه اطهار و دوستان و دوستداران آن ها مصداق دوستان خدای تبارک و تعالی هستند.


سخنران حرم مطهر رضوی خاطرنشان کرد: زیارت در لغت به معنای تمایل و گرایش درونی فرد است هر چه آن مقصد از لحاظ معنوی قوی تر باشد قصد و اراده اش جدی تر است مانند زیارت ائمه اطهار که کاملا معنوی است و انسان با عزمی جدی به سوی آن می شتاید.


استاد حوزه علمیه عنوان کرد: معرفت اقبال قلبی و انس روحی که فرد زیارت کننده با امام دارد که به قصد تعظیم و اکرام آن امام در محضرش با کمال تواضع و فروتنی سر تعظیم فرود می آورد و پس از انجام اعمال زیارت با حال معنوی خاصی از آن مکان خارج می شود.


وی ارکان زیارت را  زائر، ائمه اطهار، ویژگی های نفسانی فرد زیارت کننده عنوان کرد و افزود: حضور یافتن با حالت تواضع و خشوع در محضر امام بیانگر این موضوع است که به دنبال پیوند زدن خود با امام است؛ قرائت قرآن و هدیه آن به امام، نماز زیارت، ادعیه ای چون زیارت امین الله جامعه کبیره از اعمالی است که می توان در اماکن زیارتی انجام داد.


حجت الاسلام فردوسی پور اظهار کرد: زیارت وقتی برای انسان میسر می شود که ظرف وجودی اش همچون آینه صاف و زلال شود؛ زیارت علی بن موسی رضا(ع) از اعمال سفارش شده ماه رجب است که این توفیق نصیب بسیاری از افراد ساکن مشهد و زائران این موقع می شود که قابل شکرگزاری است.


سخنران حرم مطهر رضوی ابراز کرد: شرف یاب شدن فوج فوج مردم به زیارت در اماکن زیارتی و مرقد ائمه اطهار(ع)، تعظیم و اکرام معصومان سبب آبادانی این فضاها می شود که جای تقدیر دارد؛ چنان که شاهد آبادانی عتبات عراق پس از ساقط شدن رژیم بعثی صدام براساس عرض ارادت عشاق و دلباختگان بسیار ائمه و تولی و تبری آنان شدیم./1308/پ202/ب4

ارسال نظرات