برنامهریزی صحیح و قوانینی کاربردی در عرصه پژوهش حوزه وجود ندارد
حجتالاسلام ابراهیم باقرزاده مدیر مؤسسه فرهنگی و پژوهشی طهورا در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، در هشدار به کمرنگ شدن پژوهش در حوزه علمیه گفت: برای ترویج پژوهش در بین طلاب باید تحولی در نظام آموزشی حوزه ایجاد شود زیرا که دانشجویان تحت تأثیر فضای آموزشی قرار دارند.
وی در ادامه افزود: در نظام آموزشی حوزه باید دروس مهارت پژوهش و مقاله نویسی به طلاب در همان اوایل طلبگی آموزش داده شود تا طلاب بعد از اتمام 10 سال تحصیل خود یکباره با مقوله رساله نویسی و پایان نامه مواجه نشوند.
استاد حوزه علمیه قم ابراز داشت: از مشکلات اساسی پژوهش در حوزه علمیه عدم انگیزه در طلاب و عدم ترویج و ترغیب مسؤولان برای طلاب و طولانی بودن زمان تحصیل در حوزه است.
وی اظهار داشت: عدم برنامه ریزی صحیح و نبود قوانین کاربردی و تولید محور سبب تنزل پژوهش در بین طلاب است که خود سطح آموزشی حوزه را نیز تحت الشعاع قرار داده است.
حجتالاسلام باقر زاده با ارائه پیشنهادی به حوزه علمیه تصریح کرد: حوزه باید از آموزش محوری صرف خارج شود و بر اساس استانداردهای آموزشی جهان به حل مشکلات و نیازهای روز جامعه بپردازد.
وی با ابراز تأسف از فعالیتهای غیر کاربردی در حوزه خاطرنشان کرد: متأسفانه موازی کاری علمی در حوزه فراوان است و پژوهشها نیز بر اساس نیازهای جامعه امروز اسلام نیست.
استاد حوزه علمیه قم ابراز داشت: نبود استعداد یابی و روش پذیرش غیر استاندارد در حوزه سبب از بین رفتن بسیاری از نیروهای حوزه و هدر رفتن عمر طلاب است.
وی در پایان تصریح کرد: هنوز حوزه بعد از گذشت 35 سال از پیروزی انقلاب اسلامی در بحث هنر، معماری، بانک، بیمه و حتی حجاب هیچگونه پژوهش قابل توجهی را ارائه نکرده است./1329/ت302/ف