۳۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۰
کد خبر: ۲۵۵۷۳۷
مدیر مؤسسه فرهنگی و پژوهشی طهورا:

برنامه‌ریزی صحیح و قوانینی کاربردی در عرصه پژوهش حوزه وجود ندارد

خبرگزاری رسا ـ حجت‏الاسلام باقر زاده عدم برنامه ریزی صحیح و نبود قوانین کاربردی و تولید محور را سبب تنزل پژوهش در بین طلاب دانست و گفت: این امر حتی سطح آموزشی حوزه را نیز تحت الشعاع قرار داده است.
پژوهش

حجت‏الاسلام ابراهیم باقرزاده مدیر مؤسسه فرهنگی و پژوهشی طهورا در گفت‏وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، در هشدار به کمرنگ شدن پژوهش در حوزه علمیه گفت: برای ترویج پژوهش در بین طلاب باید تحولی در نظام آموزشی حوزه ایجاد شود زیرا که دانشجویان تحت تأثیر فضای آموزشی قرار دارند.

 

وی در ادامه افزود: در نظام آموزشی حوزه باید دروس مهارت پژوهش و مقاله نویسی به طلاب در همان اوایل طلبگی آموزش داده شود تا طلاب بعد از اتمام 10 سال تحصیل خود یکباره با مقوله رساله نویسی و پایان نامه مواجه نشوند.

 

استاد حوزه علمیه قم ابراز داشت: از مشکلات اساسی پژوهش در حوزه علمیه عدم انگیزه در طلاب و عدم ترویج و ترغیب مسؤولان برای طلاب و طولانی بودن زمان تحصیل در حوزه است.

 

وی اظهار داشت: عدم برنامه ریزی صحیح و نبود قوانین کاربردی و تولید محور سبب تنزل پژوهش در بین طلاب است که خود سطح آموزشی حوزه را نیز تحت الشعاع قرار داده است.

 

حجت‏الاسلام باقر زاده با ارائه پیشنهادی به حوزه علمیه تصریح کرد: حوزه باید از آموزش محوری صرف خارج شود و بر اساس استانداردهای آموزشی جهان به حل مشکلات و نیازهای روز جامعه بپردازد.

 

وی با ابراز تأسف از فعالیت‏های غیر کاربردی در حوزه خاطرنشان کرد: متأسفانه موازی کاری علمی در حوزه فراوان است و پژوهش‏ها نیز بر اساس نیازهای جامعه امروز اسلام نیست.

 

استاد حوزه علمیه قم ابراز داشت: نبود استعداد یابی و روش پذیرش غیر استاندارد در حوزه سبب از بین رفتن بسیاری از نیروهای حوزه و هدر رفتن عمر طلاب است.

 

وی در پایان تصریح کرد: هنوز حوزه بعد از گذشت 35 سال از پیروزی انقلاب اسلامی در بحث هنر، معماری، بانک، بیمه و حتی حجاب هیچ‌گونه پژوهش قابل توجهی را ارائه نکرده است./1329/ت302/ف

ارسال نظرات