۳۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۷
کد خبر: ۲۵۵۸۱۶

اعتراض استادان دانشگاه های آمریکا و انگلیس به حملات سعودی ها به یمن

خبرگزاری رسا ـ واشنگتن پست نوشت: یک گروه 18 نفری از استادان کرسی یمن در دانشگاه های آمریکا و انگلستان، در نامه سرگشاده ای، تاکید کردند که حملات سعودی ها و متحدان آن به یمن اقدامی خلاف قانون بین الملل است که فاجعه ای انسانی را در پی دارد.
يمن

 

به گزارش خبرگزاری رسا، روزنامه آمریکایی واشنگتن پست نوشت: این گروه که در بین آنان اساتیدی از دانشگاه های هاروارد، آکسفورد و کلمبیا دیده می شوند، از دولت های آمریکا ، انگلستان و نیز شورای امنیت سازمان ملل خواستند با صدور قطعنامه ای به عملیات ویرانگری که شهروندان یمن را هدف گرفته است، فوری و بدون قید و شرط خاتمه داده شود.

 

در این نامه تصریح شده است: حمله نظامی و محاصره یمن توسط عربستان سعودی و با پشتیبانی شورای همکاری خلیج فارس (به استثتای عمان)، مصر، اردن، سودان، انگلیس و بالاتر از همه آمریکا، که اکنون سومین هفته خود را می گذراند، خلاف قانون بین الملل است.

 

هیچیک از این کشورها نمی توانند بگویند که برای دفاع از خود وارد این حملات شده اند. اهدافی که در این عملیات مورد حمله قرار می گیرند عبارتند از مدارس، منازل مسکونی، اردوگاه های پناهندگان، سامانه های آبرسانی، انبارهای گندم و صنایع غذایی.

 

این حملات می تواند آسیب های هولناکی به مردم عادی یمن وارد کند آن هم در شرایطی که تقریبا هیچ محموله غذایی و دارویی امکان ورود به یمن را ندارد. یمن فقیرترین کشور در جهان عرب از حیث درآمد سرانه است اما از حیث تکثر فرهنگی و سنت دمکراسی غنی است.

 

امضا کنندگان نامه از دانشگاه های واشنگتن، هاروارد، ریچموند، آکسفورد، ترنت، کلمبیا، کالیفرنیا ،شیکاگو، شلاغ ویر، کلرادو خاطرنشان کردند: آمریکا و انگلیس به جای مشارکت در ویرانی یمن، باید از یک قطعنامه شورای امنیت حمایت کنند که خواهان آتش بسی فوری و بی قیدوشرط است و همچنین باید نفوذ خود را برای تقویت حاکمیت ملی و تمامیت سرزمینی یمن به کار گیرند.

 

اساتید آمریکایی و انگلیسی متذکر شدند: ما به عنوان متخصصان حوزه یمن، از شکاف های درونی جامعه یمن، به خوبی آگاهیم اما این حق خود یمنی هاست که به آنها اجازه گفت و گو بر سر یک حل و فصل سیاسی داده شود./982/د102/ک

منبع: ایرنا

ارسال نظرات