۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۹
کد خبر: ۲۵۶۲۳۲
حجت‎الاسلام والمسلمین نکونام:

مسجد مرکز و مبدأ حرکت فرهنگی است

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری گفت: مسجد مرکز و مبدأ حرکت فرهنگی است که باید ارتقاء فکر، فرهنگ و تربیت انسان ملکوتی و جوان ربّانی به صورت جدی در مساجد صورت بگیرد و تنها متولی و مربی این عرصه روحانیت هستند.
حجت الاسلام و المسلمين نکونام
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی نکونام، نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری، بعد از ظهر امروز، در سفر به شهرستان فارسان و حضور در جمع دست اندرکاران مساجد این شهرستان، با تأکید بر این که مساجد باید آباد و مرکز تربیت باشند، اظهار داشت: اگر جوانان ما از مساجد دور شوند؛ به یقین طعمه گرگ‌های درنده امروز جامعه خواهند شد.
 
وی با بیان این که مساجد تنها تکیه ‌گاه اصلی جوانان برای مصون ‌ماندن از گرگ‌های امروز جامعه هستند، افزود: در این تردید نداشته باشید که گرگ‌های درنده به اشکال متفاوت و در عرصه‌های مختلف همچون فضای‌مجازی، ماهواره، ایجاد فرقه‌های جدید و نوظهور و شبهه ‌افکنی‌ها برای منحرف کردن ذهن جوانان از مسیر دین و ارزش‌های ناب اسلامی کمین کرده‌اند و می‌کوشند آنان را طعمه خود کنند.
 
حجتالاسلام والمسلمین نکونام با تأکید بر این که تنها مکانی که باید کار فرهنگی و دینی در متن باشد مسجد است، تصریح کرد: در شرایطی که متأسفانه کار فرهنگی و دینی در آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها و دیگر مراکز فرهنگی در حاشیه قرار گرفته است، مساجد باید پویا و با انگیزه و دغدغه‌مند کار فرهنگی و دینی را در متن فعالیت‌های خود قرار بدهند و هر چه می‌توانند در آبادانی دینی و فرهنگی مساجد کوشا باشند.
 
امام جمعه شهرکرد با اشاره به در حاشیه قرار گرفتن فعالیت‌های دینی و فرهنگی در دستگاه‌های فرهنگی، مدارس و دانشگاه‌ها، گفت: تا زمانی که فعالیت‌های دینی و فرهنگی در مدارس و دانشگاه در حاشیه باشد نمی‌توان انتظار داشت که یک دیپلم متدین از آموزش و پرورش و در دیگر مقاطع از دانشگاه‌ها خروجی داشته باشیم.
 
نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری، ضرورت‌ توجه جدی به کار فرهنگی و تبلیغی‌ در مساجد را به‌ روحانیان‌ متذکر شد و خاطرنشان‌ کرد :مسجد مرکز و مبدأ حرکت فرهنگی است که باید ارتقاء فکر، فرهنگ و تربیت انسان ملکوتی و جوان ربّانی به صورت جدی در مساجد صورت بگیرد و تنها متولی و مربی این امر روحانیت هستند.
 
رییس شورای فرهنگ عمومی چهارمحال و بختیاری خطاب‌ به‌ طلاب و ائمه‌ جماعات،‌ تصریح کرد: طلاب لباس طلبگی به تن کرده‌اند که مربی و راهنمای مردم باشند و با موعظه، تذکر و نصحیت رسالت و نقش تربیتی در جامعه ایفا کنند؛ بر همین اساس روحانیان‌ باید منبر، تبلیغ‌ و تبیین‌ معارف دینی را به‌ عنوان‌ یک‌ کار اصلی و ضروری‌ خود در مساجد بدانند.
 
این مقام مسؤول در ادامه امام جماعت را مدیر و اداره کننده اصلی مسجد دانست و گفت: مسجد کارکرد اصلی ‌اش کار فرهنگی و تربیتی است؛ بنابراین مدیریت مسجد هم باید با کسی باشد که کار فرهنگی انجام می‌دهد؛ بر همین اساس مسؤولیت این مسأله مهم بر عهده امام جماعت مسجد است.
 
وی با تأکید بر این که دیگر ارکان مسجد همچون هیأت امنا، پایگاه‌های بسیج و کانون فرهنگی باید حول محور امام جماعت نقش خودشان را به صورت ویژه ایفا کنند، افزود: به یقین مدیریت فرهنگی مسجد از سوی امام جماعت هیچ‌گونه تداخل و کمبودی در وظایف ارکان دیگر مسجد ایجاد نخواهد کرد؛ بنابراین همگان باید نقش خود را در آبادانی و مهیا کردن مسجد برای حضور نمازگزاران به خوبی ایفا کنند.
 
رییس استانی حوزه علمیه چهارمحال و بختیاری، ضرورت افزایش روز به روز تعداد نمازگزاران و اکتفا نکردن به حداقل نمازگزار موجود در مساجد را مورد تأکید ویژه قرار داد و گفت: یکی از آرزوهای من این است که روزی را ببینم که در مساجد شهرکرد و شهرستان‌های دیگر استان یک نفر نباشد که با مسجد ارتباط نداشته باشد بلکه همه باید با مسجد گره بخورند و ارتباط مستمر داشته باشند.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین نکونام، تحقق این آرزوی مهم را در گرو تلاش و همت امام جماعت، هیأت امنا و دیگر ارکان مسجد عنوان و تصریح کرد: هیأت امنا باید مسجد را از نظر تأمین امکانات، نیازها و لوازم اولیه مهیا کنند و امام جماعت و دیگر ارکان نیز به اندازه خودشان باید نقش تربیتی و دینی را ایفا کنند که در سایه چنین همراهی و تعاملی نمازگزاران مسجد افزایش پیدا می‌ کنند.
 
امام جمعه شهرکرد بر ضرورت ایجاد یک ارتباط پیوسته بین فرزندان با مساجد تأکید کرد و گفت: فرزندانمان را به واسطه ارتباط با مسجد بیمه کنیم؛ چرا که در سایه این ارتباط آنان از بسیاری از آفات و بلایا مصون خواهند ماند.
 
این مقام مسؤول مردم را متولیان اصلی مسجد دانست و افزود: یکی از افتخارات و بالندگی‌های شیعه آن است که هیچ‌گاه در طول تاریخ تشیع، مساجد، حوزه‌های علمیه و روحانیت به دولت‌ها وابسته نبوده و نخواهند بود؛ البته دولت‌ها در مواقعی کمک‌هایی داشته‌ و گوشه‌ای از کار را گرفته‌اند که این کمک‌ها در حاشیه بوده و در متن قرار نداشته است و نخواهد داشت.
 
نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری در پایان خاطرنشان کرد: مساجد باید با یک نگاه خودباورانه و خود اتکا به ظرفیت‌های و امکانات مردمی و درونی و جذب خیران و کمک‌های مردمی نیازهای مالی خود را تأمین کنند./9457/پ202/ب2
ارسال نظرات