۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۷:۳۹
کد خبر: ۲۵۶۶۸۸

انتقاد تند روزنامه گاردین از عملکرد پاپ در قبال برخورد با جرایم جنسی

خبرگزاری رسا ـ در کلیسای کاتولیک کشیشان مجرم در جرایم جنسی، حتی ممکن است ارتقای رتبه بگیرند.
پاپ
 
به گزارش خبرگزاری رسا، روزنامه معتبر گاردین چاپ انگلستان، در وبسایت خود با لحنی تند، انفعال واتیکان و به ویژه شخص پاپ را در قبال جرایم جنسی کلیسا مورد انتقاد قرار می دهد.
 
طی قرن های متمادی، مقامات ارشد کلیسا با اتهام آزار جنسی کودکان و سایر جرایم جنسی، در سمت خود ابقا شدند، به مکان های دیگر انتقالی گرفتند، محترمانه بازنشسته شدند و یا حتی ارتقا یافتند. طی این سال ها میل شدید واتیکان به ظاهر سازی، حمایت از افراد جامعه به ویژه کودکان را تحت الشعاع قرار داده است.
 
بعد مجرم شناخته شدن رابرت فین، اسقف شهر کانزاس، در عدم گزارش جرم جنسی یکی از کشیش های زیر دست خود در سال 2012، وی سه سال در پست خود ابقا شد. به جای آن که فین سال ها پیش به دلیل جرمش، محکوم، خلع لباس و یا لا اقل خلع جایگاه شود، محترمانه استعفا داد و پاپ استعفای وی را پذیرفت. این در حالی است که وی هنوز حقوق یک اسقف را دریافت می کند و حتی هنوز عنوان کشیشی و اسقفی را یدک می کشد. در مراسم اجتماع کشیش های آمریکا در تابستان آینده نیز به احتمال زیاد در میان آن ها حضور خواهد داشت. گو این که هیچ اتهامی بر وی وارد نیست.
 
روحانیون مسیحی که بی اخلاقی آن ها ثابت شده است معمولا به سادگی در پست های خود باقی می مانند و از جاه و جلال کلیسا بهره می برند در حالی که جایگاه آن ها در واتیکان نیز حفظ می شود. این شرایط، مسوولیت پذیری ساختارمتعصبانه، قرون وسطایی و به طور گسترده خود سرانه سلسله مراتب کلیسای کاتولیک را زیر سوال می برد.
 
وقتی فرانسیس به شخص مجرمی مثل رابرت فین اجازه می دهد که محترمانه از مقام اسقفی خود استعفا دهد، پاپ از پیشینیان خود پیروی کرده است. پاپ با این کار خود موقعیتی طلایی برای نشان دادن جدیت خود در مبارزه با سوء استفاده جنسی از کودکان را در کلیسا از دست داد. پاپ باید رابرت فین را به جرم کوتاهی در وظایفش از تمام مناصب کلیسایی عزل می کرد. در عوض استعفای وی محترمانه پذیرفته شد در حالی که هیچ ترسی برای ادامه جرم های این چنینی در سایر اعضای کلیسای واتیکان به وجود نیامد.
 
با توجه به تاسی پاپ به پیشینیان خود در پوشاندن جرم جامعه روحانیون مسیحی، به نظر می رسد برای پایان سال ها رسوایی مخرب و ناامید کننده، تغییری بنیادین در ساختار کلیسای کاتولیک نیاز است. از آن جایی که ایمان، اعتقاد و حتی سراسر زندگی ده ها کودک بی گناه به دلیل خیانت دهشتناک کشیشان متزلزل شده است، افراد زیادی باید به سختی مجازات شوند.
 
از سوی عده ای، فرانسیس به عنوان فردی روشن ضمیر و پیگیر در امور شناخته می شود. عده دیگری حتی از او به عنوان رهبری شجاع یاد می کنند. که این امر به خاطر فعالیت های وی در پیشرفت امور مالی واتیکان بوده است. در حالی که وی در امور مهم و چالش برانگیزی مثل سوء استفاده جنسی اعضای کلیسا از  کودکان، قطعیت و جدیت نشان نداده است. وقتی بحث از چنین جرایمی به میان می آید وی به گفتاری مخاطب پسند، برخورد ها و ژست هایی جذاب اکتفا می کند در حالی که هیچ اقدامی انجام نمی دهد.
 
وقتی پاپ از اقدام موثر درباره یکی از بارزترین و مستند ترین پرونده های شراکت یک اسقف در جرایم جنسی قاصر است؛ وی به اعتماد کاتولیک های معتقد خیانت کرده است. بدتر آن که وی با این اقدام خود قشری را که بیش از همه به وی چشم امید دارند یعنی کودکان را نا امید می کند./847/ب901/ک
ارسال نظرات