۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۲
کد خبر: ۲۵۶۸۹۸
واشنگتن پست گزارش داد:

انتقادات گسترده از سکوت کاخ سفید در قبال حملات پهپادها

خبرگزاری رسا ـ یک روزنامه مشهور آمریکایی ضمن اشاره به وجود نقص آشکار در حملات پهپادهای آمریکایی در حمله به اهداف تعیین شده نوشت، مخالفت دولت آمریکا برای گفتگو در زمینه حملات هواپیماهای بدون سرنشین با انتقادات گسترده‌ای روبرو شده است.
پهپاد

 

 

 به گزارش خبرگزاری رسا، هدف اصلی هواپیمای بدون سرنشین سازمان سیا در حمله آوریل سال گذشته یک دستگاه تویوتا بود که حامل 11 فرد مظنون مسلح در مرکز یمن بوده است. این افراد مسلح مظنون به تلاش برای حمله به یک مقر نظامی در یمن بودند. ولی طی این حمله یک کامیون که در چند ده متری این هدف قرار داشت، مورد اصابت قرار گرفت و 9 کارگر در این حمله زخمی شدند.

 

دولت یمن نیز بلافاصله اذعان کرد که قربانی هایی که در این حمله کشته شده اند، شهروندان غیر نظامی بوده اند. ولی دولت آمریکا هنوز حاضر به اذعان به انجام این حمله نشده است.

 

سیاست سکوت کاخ سفید در قبال حملات پهپادها بار دیگر پس از آن با فشار و انتقادات گسترده روبرو شده است که باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا روز پنج شنبه اذعان کرد که دو گروگان غربی شامل یک شهروند آمریکایی به صورت تصادفی در حمله ضد تروریستی ژانویه پهپادها به یک مرکز تجمع شبه نظامیان القاعده در پاکستان کشته شده اند.

 

افشای این مساله بار دیگر سئوالات و ابهاماتی را در خصوص این مساله به وجود آورده است که چرا کاخ سفید پیش از این تمایلی برای ارائه اطلاعات در خصوص ده ها حمله دیگر که طی دهه گذشته رخ داده و شواهد زیادی از کشته شدن غیر نظامیان در این حملات وجود دارد، نداشته است.

 

جوناتان هورویتز فعال حقوقی در این باره تاکید کرد که این افشاگری باید در خصوص هر انسان بی گناهی که در حملات پهپادها جان خود را از دست می داده، انجام می شد، نه فقط زمانی که یک شهروند آمریکایی در این حملات کشته می شود.

 

علاوه بر این، کشته شدن 2 گروگان غربی در حمله پهپاد آمریکایی در پاکستان، توانایی واشنگتن در کاهش خطاهای صورت گرفته در این گونه حملات را به شدت زیر سئوال برده است.

 

اوباما در توجیه کشته شدن این دو گروگان گفت: ما اعتقاد داشتیم که این یک مجموعه وابسته به القاعده است و هیچ غیرنظامی در آن حضور ندارد. چیزی که ما از آن اطلاع نداشتیم این بود که القاعده «وارن وینشتین» و «جیوانی لوپورتو» را در این مجموعه مخفی کرده بود.

 

در بیانیه‌ای جداگانه اوباما افشا کرد که آمریکا دو شهروند را در حملات پهپادهای این کشور به صورت غیرعمدی به قتل رسانده است زیرا اطلاعی از حضور آنها در منطقه هدفگیری شده نداشته است. همین مسئله کیفیت و صحت و سقم اطلاعات مورد استفاده توسط سیستم‌های اطلاعاتی آمریکا برای انجام حملات پهپادهای این کشور را زیر سوال برده است.

 

اوباما همچنین تاکید کرد که ما می خواهیم درس هایی را که می توان از این حادثه گرفت، فرابگیریم و اصلاحات و بهبودهای لازم را ایجاد کنیم.

 

البته اوباما به این مساله اشاره کرده است که افشای اطلاعات مربوط به کشته شدن این 2 گروگان غربی، در نهایت منجر به پرده برداشتن از برنامه‌های محرمانه مربوط به عملیات های پهپادهای آمریکایی نخواهد شد.

 

اوباما تصریح کرد: بخش زیادی از کار ما هنوز مستلزم این است که برخی چیزها را به صورت طبقه بندی شده حفظ کنیم. ما نمی توانیم همیشه در خصوص همه چالش ها صحبت کنیم.

 

اوباما در بیانیه خود در خصوص مرگ دو گروگان غربی، تاسف خود را نسبت به کشته شدن آنها در یک عملیات ضد تروریستی اعلام کرده است. اوباما به این مساله اشاره نکرده است که آنها در حمله یک پهپاد کشته شده اند.

 

دولت آمریکا هرگز آمارهای مربوط به کشته شدگان در حملات پهپادها در خارج از مناطق جنگی عراق و افغانستان را طی 14 سال گذشته به صورت علنی اعلام نکرده است. ولی مقام های رسمی آمریکا مدعی هستند که تلفات غیر نظامیان تنها یک تا 2 درصد افراد کشته شده را شامل می شود. انجمن روزنامه نگاری تحقیقی 415 حمله پهپادها در پاکستان و یمن را از 11 سپتامبر 2001 میلادی ثبت کرده است. تازه ترین آمارهای این موسسه نشان می دهد که بیش از 2449 تا 3949 نفر در این حملات کشته شده‌اند که بین 423 تا 962 نفر این قربانیان غیر نظامی بوده اند./982/د101/ک

 

ارسال نظرات