۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۴
کد خبر: ۲۵۷۱۵۹
استاد حوزه و دانشگاه:

اعتکاف مجموعه ای از بهترین عبادات انسان در برابر معبود است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه و دانشگاه های استان خراسان شمالی گفت: اعتکاف تنها یک عبادت نیست، بلکه این آیین دینی، مجموعه ای از بهترین عبادات انسان در برابر معبود است.
اعتكاف

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت الاسلام یحیی حسام، استاد حوزه و دانشگاه شهرستان مانه و سملقان در استان خراسان شمالی عصر امروز در گفتمان دینی با موضوع اعتکاف که به همت نهاد تبلیغات اسلامی این شهرستان با حضور جوانان و نوجوانان در شهر آشخانه، مرکز شهرستان مانه و سملقان برگزار شد، با اشاره به اهمیت و جایگاه اعتکاف، گفت: اعتکاف فرصت بسیار مناسبی برای تقرب بیشتر به بارگاه باری تعالی و دوری از انحرافات است.

 

وی اعتکاف را همچنین فرصتی برای پالایش درون دانست و افزود: ماه رجب که ایام البیض و روزهای اعتکاف در آن قرار دارند از ماه های عرفا و سالکان بوده و بهترین اعمال در این ماه تزکیه نفس و توبه و بازگشت به سوی خداوند است.

 

حجت الاسلام حسام فضیلت اعتکاف را بسیار بالا توصیف کرد و گفت: همان گونه که خداوند در قرآن کریم هدف از خلقت انسان را عبادت و بندگی ذکر کرده است، اعتکاف نیز یکی از نمودهای ویژه این بندگی به شمار می رود.

 

وی با اشاره به این که اعتکاف عملی است که با فطرت و هدف کلی نظام آفرینش مطابقت دارد، خاطرنشان کرد: به همین دلیل اعتکاف همانند سایر عبادات ارزش و اهمیت وافری دارد اما در این میان نکته مهم آن است که اعتکاف تنها یک عبادت نیست بلکه مجموعه ای از بهترین عبادات انسان در برابر معبود محسوب می شود.

 

حجت الاسلام حسام تصریح کرد: در آیین اعتکاف عبادات نماز، روزه، دعا، حضور در مسجد، تلاوت قرآن، تهجد و غیره به مدت سه روز از سوی فرد معتکف انجام می شود که هر کدام از این عبادات تأثیر و نقش مهمی در تعالی روحی و معنوی فرد و کسب تقوا از سوی او دارد.

 

این پژوهشگر حوزوی با اشاره به این که بر این اساس اعتکاف عبادتی بافضیلت ویژه است، خاطرنشان کرد: یکی از مهم ترین ارکان اعتکاف، تعبد و اخلاص است که می بایست از سوی معتکفان به ویژه جوانان و نوجوانان مورد توجه قرار گیرد.

 

وی با دعوت از اقشار مختلف مردم به ویژه جوانان برای شرکت در آیین معنوی اعتکاف، افزود: شرکت خالصانه در این مراسم معنوی سبب بیمه شدن جوانان در برابر آسیب ها و ناهنجاری های اجتماعی می شود.

 

حجت الاسلام حسام با بیان این که تقویت باورهای دینی به عنوان سدی در برابر آسیب های اجتماعی عمل می کند، تصریح کرد: لازم است مسؤولان و متولیان با برنامه ریزی و اقدامات اصولی زمینه مشارکت و حضور بیشتر جوانان را در برنامه های مذهبی از جمله آیین اعتکاف فراهم کنند.

 

در ادامه حجت الاسلام هادی پروین، رییس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان مانه و سملقان نیز با اشاره به برگزاری گفتمان های دینی با موضوع اعتکاف در این شهرستان، اظهار کرد: به مناسبت فرا رسیدن ایام آیین معنوی اعتکاف، نهاد تبلیغات اسلامی شهرستان مانه و سملقان 10جلسه گفتمان دینی با محوریت فضیلت و اهمیت اعتکاف، احکام و آداب اعتکاف، مسائل شرعی، نقش بانوان در خانواده، دشمن شناسی، حلقه های معرفتی، شبهات و راه ‌های مقابله با آنان و غیره را در مدارس، دانشگاه ها و مساجد میزبان معتکفان شهرستان برگزار خواهد کرد.

 

وی خاطرنشان کرد: هدف از برگزاری گفتمان های دینی مزبور اطلاع ‌رسانی و آگاه سازی مردم به ‌ویژه نسل جوان و ایجاد فرصت پرسش و پاسخ در میان مخاطبان و جوامع هدف برای رفع شبهات است.

 

رییس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان مانه و سملقان در خاتمه اظهار کرد: امسال مراسم معنوی اعتکاف در این شهرستان همزمان با ایام البیض؛ سیزدهم تا پانزدهم رجب، مصادف با دوازدهم، سیزدهم و چهاردهم اردیبهشت ماه در 20 مسجد برگزار می شود./9314/پ202/ح

ارسال نظرات